Kommer ny motor fungera på min båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kommer ny motor fungera på min båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kommer ny motor fungera på min båt?

    Hej,

    Jag har en Flipper 570 HT från vilken jag bedriver mitt fiske, stundtals används den till familjeutflykter och övernattning, på den sitter en Yamaha 70HK från 80-talet. Jag har länge gått och tänkt på att det skulle sitta fint med en ny/nyare motor, såväl för den egna tryggheten/ekonomin som för miljön. Frågan är ju bara huruvida det går att fästa vilken motor som helst på den så jag tänkte höra med er om ni har några tankar eller idéer kring detta.

    Nya 4-taktare verkar vara både större och tyngre, kommer akterspegeln klara det? Om jag skaffar en ny motor tänkte jag sikta på en Yamaha F80 eller F100, är det lätt att försäkra båten med denna motor?

    Övriga tankar kring montering/installation? Kommer jag behöva ny styrning (har teleflex idag)? Sköts själva monteringen av mig själv eller görs den i regel av marinan där man köper motorn?

    Tacksam för all hjälp.

  • #2
    Bytte motor 2009. Dom fick min gamla så montage blev gratis. Din försäkringsfråga får du ställa till ditt försäkringsbloag. Ingen här vet dina villkor.
    Normalt ingår reglage, tank, trimmätare osv men inte styrning när man köper motor.

    Kommentera


    • #3
      Vad tror du/ni viktmässigt? Det känns som att de nyare motorerna är tyngre än de gamla tvåtaktarna, såg att de jag har tittat på väger 165-173kg.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
        Hej,

        Jag har en Flipper 570 HT från vilken jag bedriver mitt fiske, stundtals används den till familjeutflykter och övernattning, på den sitter en Yamaha 70HK från 80-talet. Jag har länge gått och tänkt på att det skulle sitta fint med en ny/nyare motor, såväl för den egna tryggheten/ekonomin som för miljön. Frågan är ju bara huruvida det går att fästa vilken motor som helst på den så jag tänkte höra med er om ni har några tankar eller idéer kring detta.

        Nya 4-taktare verkar vara både större och tyngre, kommer akterspegeln klara det? Om jag skaffar en ny motor tänkte jag sikta på en Yamaha F80 eller F100, är det lätt att försäkra båten med denna motor?

        Övriga tankar kring montering/installation? Kommer jag behöva ny styrning (har teleflex idag)? Sköts själva monteringen av mig själv eller görs den i regel av marinan där man köper motorn?

        Tacksam för all hjälp.
        Hej EvenSteven;

        Flipper 570HT är en fin familjebåt och Yamaha har tillverkat fantastiskt förnäma utombordsmotorer sedan början på 1970-talet...

        Hör med Flipper Marin i Täby eller närmaste Yamahacenter vilken motor de rekommenderar till din båt...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Kan vara läge att fundera på hur mycket bensin du kör upp på en säsong. Några hundra kilo metall som ska tillverkas och fraktas från Japan tar många år innan du vunnit igen miljöeffekterna på om du inte kör väldigt mycket. Min 40 hk 2-takt från 84 drar 0,38 L/sjömil i 23 knop vilket är exakt samma som en ny Yamaha 40 hk drar med samma storlek på båt.

          Visserligen slipper man utsläppet av olja genom bensinen men kör du inte så mycket så är detta försumbart jämfört med miljöeffekterna av att tillverka och frakta en motor.

          Kommentera


          • #6
            Jag ringde Flipper Marin och de rekommenderade starkt Yamaha F70.

            Jag kör en hel del per år, räknade någonstans på 1500 sjömil vilket med min nuvarande motor motsvarar drygt 2250 liter bensin (har räknat ut att den drar norr om 1,5L/nm.

            En Yamaha F70 bör inte dra mer än 0,7-0,8L/nm vilket ganska snabbt bör kompensera för eventuell miljöförstöring som tillverkandet av en ny motor medför.

            Kommentera


            • #7
              Sista motorn jag skulle köpa är Yamaha

              Varför? Jo för det stjäls klart flest yamaha..

              Kommentera


              • #8
                Flipper är stadiga båtar så lite ökad vikt skulle inte jag bekymra mig om iaf men jag skulle välja en annan motor då jag ledsnat på att föda öststats stöldligorna och de föredrar Yamaha Fyrtaktare före allt annat, men det är ju inte så konstigt då det är fina motorer.

                Det jag skulle göra om jag var Du är att byta helt och satsa på en miljövänlig motor som också levererar massor med kraft och går extremt billigt alltså en Evinrude E-tech tex en 90hk ochen HO variant skulle sitta som en smäck på Din båt, lättare än fyrtaktare och de lämnas av tjuvarna då det inte går att köpa reservdelar i öststaterna till motorer som inte exporterats dit tack vare handelsembargon så större chans att få ha den kvar så bara fördelar alltså.

                Styrning bör Du satsa på en hydraul styrning det är både säkrare och bekvämare och är Du inte van att meka motorer och liknande så låt marinan göra jobbet, gjorde som ovan nämnde förut och lät dem ta gamla motorn som ersättning för montering och det var de nöjda med och smidigt för mig att slippa hantera gamla motorn.

                Kommentera


                • #9
                  Det verkar svårt att hitta just Evinrude E-tec 90hk, de kostar dessutom minst 110.000kr. Såg nu även att de väger 167kg, det är lika mycket som en Yamaha F100.

                  I den hamnen jag ligger i är det väldigt få stölder, tror inte jag har hört om någon under de senaste åren, finns dessutom en hel del andra båtar med nyare Yamaha-motorer i hamnen som verkar få sitta kvar.

                  Jag har ju inte råd att pynta för en sprillans ny motor så det blir troligtvis till att låna för den, därför vore det kanon om jag kunde hitta något demo-ex som endast körts in i stort sett.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                    Sista motorn jag skulle köpa är Yamaha

                    Varför? Jo för det stjäls klart flest yamaha..
                    Korrelation, kausalitet.
                    Knappast så att den stjäls enkom för att det är en yamahamotor.
                    Tillfället och omständigheterna gör tjuven/brottet.
                    Men ja Yamaha och Suzuki ligger i topp, frågan är om det satts i perspektiv med andelen av märkena som finns..
                    Så nej jag hade inte valt bort ett märke av den anledningen.
                    skydda sin egendom på bästa sätt däremot, ja.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X