Silver hawk 540 dc akterspegel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver hawk 540 dc akterspegel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Silver hawk 540 dc akterspegel

    Är ny ägare av en silver hawk 540 dc -05 med mercury 90 efi -13 . Min akterspegel rör sig lite vid högre fart .
    Är detta normalt? Det är upptill på akterspegeln.
    idag sitter motorn på översta hålet , dvs max sänkt.
    Enligt andra silver ägare skall motorn upp 1 hål. detta skall utföras.
    Har ni några erfarenheter av dessa rörelser uppskattar jag alla inputs. Tack på förhand för svar.


  • #2
    Nej det är INTE normalt att akterspegeln rör sig. Det kommer att generera sprickor förr eller senare. Det låter konstigt. Är du säker på att det är akterspegeln och inte bara motorn som rör sig i sina bussade leder?

    Att ha motorn max sänkt ger per automatik max belastning/hävarm och brytning på akterspegeln. Spontant utan att veta hur hålen är borrade på din båt så låter det som att 2 hål upp är mer rätt.

    Höj motorn och håll en ribba under båten mot kölen. Kavitationsplattan bör då befinna sig 2-4 cm upp, ovanför ribban. Det är en bra maxhöjd på motorn. Beroende på olika fakorer som båtens bottenlinjer och vilken propp man har mm så kan det vara högre än så.

    Men absolut ALDRIG lika med eller lägre än kölens linje.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av håbofiskaren Visa inlägg
      Är ny ägare av en silver hawk 540 dc -05 med mercury 90 efi -13 . Min akterspegel rör sig lite vid högre fart .
      Är detta normalt? Det är upptill på akterspegeln.
      idag sitter motorn på översta hålet , dvs max sänkt.
      Enligt andra silver ägare skall motorn upp 1 hål. detta skall utföras.
      Har ni några erfarenheter av dessa rörelser uppskattar jag alla inputs. Tack på förhand för svar.
      Hej Håbofiskaren;

      Jag har ägt två Silver Hawk båtar åren 1992 - 1998 innan jag köpte min betydligt större Buster Magnum som jag har idag...
      Sjösäkrare båt än Silver Hawk i sin storleksklass lär nog vara oerhört svårt att hitta....

      Old Firehand
      Leif Engström

      https://www.youtube.com/watch?v=nRbUC_fvuTc

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Nej det är INTE normalt att akterspegeln rör sig. Det kommer att generera sprickor förr eller senare. Det låter konstigt. Är du säker på att det är akterspegeln och inte bara motorn som rör sig i sina bussade leder?

        Att ha motorn max sänkt ger per automatik max belastning/hävarm och brytning på akterspegeln. Spontant utan att veta hur hålen är borrade på din båt så låter det som att 2 hål upp är mer rätt.

        Höj motorn och håll en ribba under båten mot kölen. Kavitationsplattan bör då befinna sig 2-4 cm upp, ovanför ribban. Det är en bra maxhöjd på motorn. Beroende på olika fakorer som båtens bottenlinjer och vilken propp man har mm så kan det vara högre än så.

        Men absolut ALDRIG lika med eller lägre än kölens linje.
        Perfekt formulerat Exxet!
        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Tack för inputs. Guld.
          Jag misstänkte att motorn satt lågt....
          vid service noterade jag att kravitationsplattan satt strax under kölen lägsta punkt baktill av båt.
          jag hoppas detta är orsaken till att akterspegeln rör sig.
          Motorn för övrigt går bra.
          För övrigt kan jag bara instämma med silver ägare att
          båtens egenskaper är mkt trevliga.
          Bra allround båt.
          jag antar att efter justering höjd montage kommer motorn trivas bättre och förhoppningsvis öka max farten lite. (Idag 33 knop 1 pers i båt)

          Kommentera


          • #6
            NEJ det är inte orsak till att akterspegeln rör sig. För lågt monterad motor har sina nackdelar som stort motstånd i vattnet, drar mer bensin och ger dålig toppfart samt belastar akterspegeln på ett okynnsamt sätt.

            Men en akterspegel ska oavsett detta INTE vara flexibel. Är det verkligen så att akterspegeln rör sig så bör du få det kollat av båtkunnig person. I mina öron, lagat och byggt flertal båtar, så låter det som att något redan har gett med sig, alltså spruckit eller släppt. Akterspegeln ska vara relativt stum.

            Det är ett allvarligt fel som kan göra båten livsfarlig om det är som du säger. Är det inte bara så att det är täcklisten i alu som ligger som kantskydd över akterspegeln som rör sig lite. Det är en löst pålagd del och ingår inte i båtens kraftbärande konstruktion som själva akterspegeln gör.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              #exxet. - Ang rörelse akterspegel, så har jag nu konstaterat att det är den utanpå liggande överdelen i alu som rör sig. Inte själva aktern. men det är ett störande moment som jag vill få bort.
              Jag har även hissat motorn nu med 2 hål. Nu ligger kravitationplattn 40 mm ovan kölens under sida baktill.
              akterspegeln såg fräcsh ut i genomföringar på bägge sidor.
              Båten ska provköras snart och jag hoppas på en förbättring.
              Tack för feedback och att du delar med dig av dina kunskaper.

              Kommentera


              • #8
                På min Silver Hawk BR har jag motorn hissad två hål. Enligt Silvers rekomendeation ska motorn monteras ett hål hissat. Men med en bra stålpropp kan man hissa högre.


                Tänk på att aluminiumpropeller fungerar dåligt på högt hissade motorer. Så här såg min ut efter att ha hissat från ett till två hål.

                Kommentera


                • #9
                  # team isotopes. - av vilken anledning hissade du 2 hål upp ist för ett? Var det bara vingarna på proppen som slets ? Eller gick nån bussning i mitten av propp?
                  jag ser att du har en vit plast skiva av något slag mellan motor + akterspegel- vilken funktion fyller den?
                  Jag ska testa med motorn 2 hål upp som jag har ändrat till. Får justera ner ett hål senare i värsta fall.
                  Funderar även på att lägga mellan en alu plåt mellan bultarna upptill och akterspegel på insidan där sittbrunnen är. Känns lite klent o dra bultarna mot gelcoaten . Idag har jag bara 40 mm bricka.

                  Kommentera


                  • #10
                    Motorn var monterad med ett håls hissning, vilket är standard för Hawken. Hissade ett hål till för att se om det skulle öka varvtal och hastighet. Det gjorde det. Men tyvärr försämrades greppet i svängar och propellern fick uppenbara skador pga kavitation.
                    Bytte till en rostfri fyrbladig propeller med grym acceleration, grepp och lyft.

                    Det är bara ut och prova. Notera hur mycket varv och toppfart ökar. Prova propellerns grepp i svängar med olika hastighet och tiltvinkel.

                    Den vita plattan är standard på vissa årsmodeller av Hawk. Min motor sitter också monterad med 40mm brickor mot gelcoaten. Ser ingen anledning att förstärka.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X