Ta förarintyg direkt utan kurs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta förarintyg direkt utan kurs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ta förarintyg direkt utan kurs

    Hej! 38 åring här i Stockholm som är uppväxt i Nynäshamn där jag har båten min. Tänkte gå en kustskepparutbildning (då jag vill hyra båt utomlands samt kul att få lära sig nytt) men ser att de kurser jag hittar kräver förarintyg först vilket jag saknar då jag är självlärd. Jag känner mig så pass båtvan och har koll på navigering genom alla år med båt så känns väldigt onödigt att betala extra för en kurs för förarintyget. Går det på något sätt boka en förhörsförättare direkt? Någon som har koll?

    Mvh

    Christoffer

  • #2
    Är väl bara att höra med de som håller i utbildningarna om de e ok att skriva direkt. Annars finns ju onlinekurser för 1500:-
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Onlinekursen för 1500kr är inte själva provet med förhörsförättare som man måste träffa IRL och kostar 500kr.

      Kommentera


      • #4
        Köp en bok och plugga in det viktigaste. Provet var inte speciellt svårt.

        obs jag hade inte rekommenderat att bara skriva till nån som inte hade sjö/båtvana men det verkar du ha gott om.

        Kommentera


        • #5
          Kolla på NFB.s (Nämnden för båtlivsutbildning) hemsida var Du har närmaste förrättare och beställ en provtid om Du tror att Du inte behöver plugga på innan vilket jag betvivlar och jag jobbar som båtlivsutbildare på dessa kurser och det brukar sällan lyckas för dem som inte läser på innan.

          Hoppas det löser sig för Dig iaf.

          Kommentera


          • #6
            För att nyansera mitt svar något (satt på mobilen innan).

            Utbildningen jag gick var väldigt bra och gav massor bra praktisk information. Såg till att välja en utbildare som var riktigt kunnig. Du kan och kommer säkert lära dig en hel del, men om du ändå tänkt göra en högre nivå förstår jag ändå om du väljer att avstå från en kurs.

            Onlinekurserna och/eller plugga in själv kan man säkert få in så man klarar provet på och lära sig lite men det jag tog med mig från kursen var mer ifråga om sjövett och säkerhetstänk som utbildaren tryckte exra på.

            Vid själva provtillfället var det även med några ungdomar, en av dem rättade provet innan mig. Han hade fel på en hel del saker men provförrättaren frågade honom hur det skulle vara, rättade både hans svar och svaret i provet så han klarade godkänt. Vid just det tillfället skulle det nog mycket till för att man inte skulle få godkänt... tror jag hade 2 fel totalt så hade "överpluggat" men hellre det.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            26 svar
            13 528 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Klant84
            av Klant84
             
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            20 svar
            1 967 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Amiala
            av Amiala
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            281 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
            34 svar
            4 190 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
            2 svar
            344 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X