Ursprungligen postat av Coffe81
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Brand & Rökskadad båt.
Collapse
X
-
Är inte jurist men det verkar för mig som att de inte vill fullgöra sin upplysningsplikt...
http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=8901344
se ev sid 6-7Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inläggYes. Det var det.
Och enligt brandteknikerna på AFT brandsanering så blev båten extremt värmepåverkad samt utsatt för höga halter av en frätande syra som finns i brandröken, vilket påverkar aluminium i hög grad.
Därav var man tvungen att riva upp hela skrovet, samt lägga nytt golv och ny matta i båten samt byta ut alla plastdetaljer.
Därför tycker jag att det är märkligt att båten nu ligger ute till försäljning, och jag ser att varken matta eller golv är utbytt.
Och att det inte framgår i annonsen att den varit brand och rökskadad.
Får man lov att göra så? Känns bedrägligt.
Vem säger att syra påverkar aluminium i hög grad ? (aluminiumkunnig brandtekniker ?)
Vad avses med extremt värmepåverkad ?
Vilken Syra var det och hur visade sig påverkan ?
Vem tog beslutet att Durken (gissar att det är durk och inte botten du menar med golv) måste bytas ut och på vilka grunder ?
Aluminium tål de flesta syror VÄLDIGT bra. Oorganiska syror, halogenvätesyror är starkt korrosiva mot alu, utom salpetersyra. Men detta sker på ytan och är inte djupverkande skadligt. Det som ändå kan oroa en del är hur kraftig värmepåverkan varit och vilka temperatur plåten erhållit. En värmebehandling av plåten kan både höja (förbättra) samt sänka dess hållfasthetsvärden, beroende på vilket legering och om båten är byggd av varmbearbetad eller kallbearbetad alu. Men det går att bedömma denna värme genom att se hur plast, gummi och andra material reagerat och därigenom dra slutsats runt hur hög temperaturen varit.tex, mjukglödning sker runt 350-450 grader och där borde alla andra material varit uppbrunna.
Det svartmålas och ropas på bedrägeri mm vilket jag känner bygger mer på oinsatt tyckande och känslor än på fakta. Jag kan hålla med om att det bör upplysas vid försäljning att båten har renoverats efter denna händelse men är båten bedömt ok så borde den vara ok.
Bara lite fakta i det hela. Därmed inget sagt om det är ok eller inte att mörka denna info vid försäljning. Men det jag läst mellan raderna betyder inte att båten är skadad.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
- 3 gillar
Kommentera
-
Det var mellan 400-500grader varmt i lokalen där båten stod. Detta enligt brandchefen som var ansvarig för släckningen.
Testerna som gjordes på båt och plastdetaljer visade att plastdetaljer smält. Sen mättes någon syrahalt i röken (kommer ej ihåg vad han sa att den hette) men han som påtalade det var en av brandteknikerna.
Men båten samt motor och trailer blev totalt utdömd av både brandteknikerna och AFT brandsanering.
Dock förstår jag inte varför man skall behöva försvara sig.
Jobbar du på Borås marin och motor?
Dessutom om den nu inte hade varit så farligt skadad, varför väljer då mitt försäkringsbolag att ge mig inlösen på hela ekipaget. nyvärde är ca 300k och oftast väljer vivinstdrivande företag att hellre laga än att betala ut pengar.
Och sen vet jag att Borås marin och motor köpte båten av försäkringsbolaget för 65000. Vilket också pekar på att hela ekipaget var i extremt dåligt skick.
Den syra som bildas i röken är från när linoelum golv och gummi brinner. Sen var det en bilverkstad, ett däckhotell ,ett svetsföretag och ett måleri deras utrustning och material fanns i röken.
Du som verkar insatt vet säkert vilka syror och gaser som skapas av det.
Senast ändrad av Coffe81; 2019-06-25, 11:28.
- 3 gillar
Kommentera
-
At Exxet, (för tydlighetens skull, även om ni säkert insåg det)
En balansering av tidigare inlägg men inte heller det är fakta kring just denna båt... vi vet helt enkelt inte om den tagit skada av av gas och värme eller inte eller i vilken grad.
Rätt enligt mig hade varit att ange "renoverad efter försäkringsärende" fast det kanske man inte ville ange. Förhoppningsvis hade den saken nämnts till en spekulant men det vet vi heller inget om. Att båten löstes ut säger väl i alla fall att försäkringsbolaget ansåg den som officiellt "oreparerbar" ?Senast ändrad av anteman; 2019-06-25, 13:54.
Kommentera
-
Du behöver inte försvara dig, och det förstår inte jag heller varför du känner att du måste. Jag bara bara uttrycker vissa synpunkter i diskussionen. OCH NEJ JOBBAR INTE PÅ BORÅS MOTOR, jobbat med Alu under många år och tycker bara det förekommer mycket sakfel om just aluminium.
OBS! jag säger inte att det är rätt att sälja båten jag bara pekar på vissa sakfel och andra förklaringar till det du säger.
Att brandtekniker och brandsanering dömer ut något säger inget om båtens verkliga skick eller hur påverkat materialet är. Dom har inte den materialkunskapen.
Att försäkringsbolag löser in båten har andra orsaker och det är att man inte vill att amatörer ska återställa en farlig produkt och sälja på marknaden vilket sedan försäkringen ovetande får stå för. Det blir oftast billigare för dom att lösa in. Man gör likadant med bilar och MC. Det löses in och sedan får en auktoriserad verkstad och kunniga bedömma om fordonet kan återställas med trygghet för funktion mm. Betänk att det är stor risk att försäkringsbolaget får tillbaka samma båt med en försäkring där liv och lem ingår och dom om några vill inte ha tillbaka en farlig produkt. Priset dom säljer den för står inte i relation till dess materiella skick utan i relation till dess marknadsvärde i det skick den befinner sig i vilket inte är samma sak som att skrovet är utdömnt. Att priset är lågt har att göra med arbetskostnaden det tar att återställa den till säljbart skick.
Nej jag vet inte vilka syror som bildas men jag vet en del om Alu och såg dina bilder nu senare och min bedömning är att det är INTE något större fel på den båten.
400-500 låter osannolikt mtp hur plast å gummidetljer ser ut på bilderna. Att brandtekniker gör det uttalandet sker ofta på erfarenhet utifrån brandens utveckling. Det som hade varit intressant är vilken temp plåten hade. Men materialkunniga kan bedömma hur pass stor värmepåverkan varit och jag utgår från att det gjorts.
Men visst kan man som lekman bli bedrövad men allt är inte käpprätt åt helvet för att det för den okunnige ser illa ut.
Syror som uppstår vid branden oroar inte mig (hade gärna köpt den själv för det priset om jag fått) däremot värmepåverkan kan ge förändringar i materialets egenskaper som både kan vara positiva som negativa. Detta måste en metallurg och materialundersökning fastställa. Men man kan inte säga att båten (avser skrovet och aluminiumet) är skrot bara för att den stått en tid i en väldigt varm lokal. Att den ser förjävlig ut och för en okunnig bortom all räddning är inte samma sak som att så är fakta. Att man måste lägga ny matta och byta all plast och gummi förstår jag.
Tänk själv om någon köper båten. Kört hårt i grov sjö och båten kolappsar pga att hållfastheten är dålig och liv går till spillo vilket bolag försäkring eller försäljare vill stå till svars för det? Jag utgår från att dom vet vad dom gör.
Men visst kan man tvivla. Det finns okunniga plattfötter även inom denna branch som inom alla andra.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
- 2 gillar
Kommentera
Foton
Collapse
-
av cannonHej. Är intresserad av denna båt, någon som vet vad det är för modell?2 Foton2023-10-01, 21:47
-
av AdampTjena.
Tänkte höra med er lite mer kunniga om det är en bra idé att bygga om en VÄDDÖ 450...1 Foto2023-09-20, 12:09 -
av ja_visstHej
min första dag på forumet och min första dag som båtägare.
Jag har köpt en båt...3 Foton2023-09-03, 17:57
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
|
26 svar
13 405 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Klant84
2024-02-05, 19:20
|
||
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
|
15 svar
1 359 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nila
2023-09-16, 14:07
|
||
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
|
2 svar
270 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Old Firehand
2023-05-31, 11:05
|
||
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
|
34 svar
4 130 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Sundström76
2023-07-14, 16:59
|
||
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
|
2 svar
327 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Eino
2023-06-01, 17:19
|
Kommentera