Brand & Rökskadad båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brand & Rökskadad båt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg
    Yes. Det var det.

    Och enligt brandteknikerna på AFT brandsanering så blev båten extremt värmepåverkad samt utsatt för höga halter av en frätande syra som finns i brandröken, vilket påverkar aluminium i hög grad.

    Därav var man tvungen att riva upp hela skrovet, samt lägga nytt golv och ny matta i båten samt byta ut alla plastdetaljer.

    Därför tycker jag att det är märkligt att båten nu ligger ute till försäljning, och jag ser att varken matta eller golv är utbytt.

    Och att det inte framgår i annonsen att den varit brand och rökskadad.

    Får man lov att göra så? Känns bedrägligt.
    Ja det känns bedrägligt helt klart.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #12
      Är ju lätt att peka finger.
      Men dom kan ju informera en köpare som är intresserad.
      Dock är det ju inte direkt bra pr i en annons. Så jag förstår att dom inte skriver det.

      Kommentera


      • #13
        Ja absolut. Men med facit i hand och med texten dem skriver som " Sveriges bästa köp av en begagnad Tracker V16 Superguide " Känns det ändå märkligt.

        Skall åka förbi på måndag och spela intressent.

        Kommentera


        • #14
          Är inte jurist men det verkar för mig som att de inte vill fullgöra sin upplysningsplikt...
          http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=8901344
          se ev sid 6-7
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

          Kommentera


          • #15
            Tack för bilderna. Jag tycker att du borde påtala detta och se vad försäljaren har att säga till sitt försvar

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg
              Yes. Det var det.

              Och enligt brandteknikerna på AFT brandsanering så blev båten extremt värmepåverkad samt utsatt för höga halter av en frätande syra som finns i brandröken, vilket påverkar aluminium i hög grad.

              Därav var man tvungen att riva upp hela skrovet, samt lägga nytt golv och ny matta i båten samt byta ut alla plastdetaljer.

              Därför tycker jag att det är märkligt att båten nu ligger ute till försäljning, och jag ser att varken matta eller golv är utbytt.

              Och att det inte framgår i annonsen att den varit brand och rökskadad.

              Får man lov att göra så? Känns bedrägligt.
              Hej ! Det påstås väldigt mycket i den här tråden som får stå oemotsagt.
              Vem säger att syra påverkar aluminium i hög grad ? (aluminiumkunnig brandtekniker ?)
              Vad avses med extremt värmepåverkad ?
              Vilken Syra var det och hur visade sig påverkan ?
              Vem tog beslutet att Durken (gissar att det är durk och inte botten du menar med golv) måste bytas ut och på vilka grunder ?

              Aluminium tål de flesta syror VÄLDIGT bra. Oorganiska syror, halogenvätesyror är starkt korrosiva mot alu, utom salpetersyra. Men detta sker på ytan och är inte djupverkande skadligt. Det som ändå kan oroa en del är hur kraftig värmepåverkan varit och vilka temperatur plåten erhållit. En värmebehandling av plåten kan både höja (förbättra) samt sänka dess hållfasthetsvärden, beroende på vilket legering och om båten är byggd av varmbearbetad eller kallbearbetad alu. Men det går att bedömma denna värme genom att se hur plast, gummi och andra material reagerat och därigenom dra slutsats runt hur hög temperaturen varit.tex, mjukglödning sker runt 350-450 grader och där borde alla andra material varit uppbrunna.

              Det svartmålas och ropas på bedrägeri mm vilket jag känner bygger mer på oinsatt tyckande och känslor än på fakta. Jag kan hålla med om att det bör upplysas vid försäljning att båten har renoverats efter denna händelse men är båten bedömt ok så borde den vara ok.

              Bara lite fakta i det hela. Därmed inget sagt om det är ok eller inte att mörka denna info vid försäljning. Men det jag läst mellan raderna betyder inte att båten är skadad.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #17
                Det var mellan 400-500grader varmt i lokalen där båten stod. Detta enligt brandchefen som var ansvarig för släckningen.
                Testerna som gjordes på båt och plastdetaljer visade att plastdetaljer smält. Sen mättes någon syrahalt i röken (kommer ej ihåg vad han sa att den hette) men han som påtalade det var en av brandteknikerna.

                Men båten samt motor och trailer blev totalt utdömd av både brandteknikerna och AFT brandsanering.

                Dock förstår jag inte varför man skall behöva försvara sig.

                Jobbar du på Borås marin och motor?

                Dessutom om den nu inte hade varit så farligt skadad, varför väljer då mitt försäkringsbolag att ge mig inlösen på hela ekipaget. nyvärde är ca 300k och oftast väljer vivinstdrivande företag att hellre laga än att betala ut pengar.

                Och sen vet jag att Borås marin och motor köpte båten av försäkringsbolaget för 65000. Vilket också pekar på att hela ekipaget var i extremt dåligt skick.


                Den syra som bildas i röken är från när linoelum golv och gummi brinner. Sen var det en bilverkstad, ett däckhotell ,ett svetsföretag och ett måleri deras utrustning och material fanns i röken.
                Du som verkar insatt vet säkert vilka syror och gaser som skapas av det.

                Senast ändrad av Coffe81; 2019-06-25, 11:28.

                Kommentera


                • #18
                  At Exxet, (för tydlighetens skull, även om ni säkert insåg det)

                  En balansering av tidigare inlägg men inte heller det är fakta kring just denna båt... vi vet helt enkelt inte om den tagit skada av av gas och värme eller inte eller i vilken grad.

                  Rätt enligt mig hade varit att ange "renoverad efter försäkringsärende" fast det kanske man inte ville ange. Förhoppningsvis hade den saken nämnts till en spekulant men det vet vi heller inget om. Att båten löstes ut säger väl i alla fall att försäkringsbolaget ansåg den som officiellt "oreparerbar" ?
                  Senast ändrad av anteman; 2019-06-25, 13:54.

                  Kommentera


                  • #19
                    Båten kostar över 200 tusen kronor och kommer direkt från en brand. Solklart bedrägeri om dom inte nämner branden och saker som att hela jäkla golvet måste bytas ut.

                    Kommentera


                    • #20
                      Du behöver inte försvara dig, och det förstår inte jag heller varför du känner att du måste. Jag bara bara uttrycker vissa synpunkter i diskussionen. OCH NEJ JOBBAR INTE PÅ BORÅS MOTOR, jobbat med Alu under många år och tycker bara det förekommer mycket sakfel om just aluminium.

                      OBS! jag säger inte att det är rätt att sälja båten jag bara pekar på vissa sakfel och andra förklaringar till det du säger.

                      Att brandtekniker och brandsanering dömer ut något säger inget om båtens verkliga skick eller hur påverkat materialet är. Dom har inte den materialkunskapen.

                      Att försäkringsbolag löser in båten har andra orsaker och det är att man inte vill att amatörer ska återställa en farlig produkt och sälja på marknaden vilket sedan försäkringen ovetande får stå för. Det blir oftast billigare för dom att lösa in. Man gör likadant med bilar och MC. Det löses in och sedan får en auktoriserad verkstad och kunniga bedömma om fordonet kan återställas med trygghet för funktion mm. Betänk att det är stor risk att försäkringsbolaget får tillbaka samma båt med en försäkring där liv och lem ingår och dom om några vill inte ha tillbaka en farlig produkt. Priset dom säljer den för står inte i relation till dess materiella skick utan i relation till dess marknadsvärde i det skick den befinner sig i vilket inte är samma sak som att skrovet är utdömnt. Att priset är lågt har att göra med arbetskostnaden det tar att återställa den till säljbart skick.

                      Nej jag vet inte vilka syror som bildas men jag vet en del om Alu och såg dina bilder nu senare och min bedömning är att det är INTE något större fel på den båten.

                      400-500 låter osannolikt mtp hur plast å gummidetljer ser ut på bilderna. Att brandtekniker gör det uttalandet sker ofta på erfarenhet utifrån brandens utveckling. Det som hade varit intressant är vilken temp plåten hade. Men materialkunniga kan bedömma hur pass stor värmepåverkan varit och jag utgår från att det gjorts.

                      Men visst kan man som lekman bli bedrövad men allt är inte käpprätt åt helvet för att det för den okunnige ser illa ut.

                      Syror som uppstår vid branden oroar inte mig (hade gärna köpt den själv för det priset om jag fått) däremot värmepåverkan kan ge förändringar i materialets egenskaper som både kan vara positiva som negativa. Detta måste en metallurg och materialundersökning fastställa. Men man kan inte säga att båten (avser skrovet och aluminiumet) är skrot bara för att den stått en tid i en väldigt varm lokal. Att den ser förjävlig ut och för en okunnig bortom all räddning är inte samma sak som att så är fakta. Att man måste lägga ny matta och byta all plast och gummi förstår jag.

                      Tänk själv om någon köper båten. Kört hårt i grov sjö och båten kolappsar pga att hållfastheten är dålig och liv går till spillo vilket bolag försäkring eller försäljare vill stå till svars för det? Jag utgår från att dom vet vad dom gör.

                      Men visst kan man tvivla. Det finns okunniga plattfötter även inom denna branch som inom alla andra.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X