Brand & Rökskadad båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brand & Rökskadad båt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Påminner lite om berättelser man läst efter översvämningarna runt New Orleans' och alla bilar som löstes ut som oreparerbara och hamnade på skroten/bilkyrkogårdar i USA... sen såldes de vidare österut, piffades upp med andra delar/chassinummer och dök upp som felfria bilar med ny identitet i svenska bilhallar...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Påminner lite om berättelser man läst efter översvämningarna runt New Orleans' och alla bilar som löstes ut som oreparerbara och hamnade på skroten/bilkyrkogårdar i USA... sen såldes de vidare österut, piffades upp med andra delar/chassinummer och dök upp som felfria bilar med ny identitet i svenska bilhallar...
      Eftersom vi redan avhandlat metallen i båten av någon som kan det bättre än jag tänkte jag ge mig för denna jämförelse.

      Nu ska säga att jag har arbetat i bilbranschen och i USA finns det en plikt i att ALLA skador och försäkringsärende ska visas för köpare. Eller, en lätt rättelse redan nu, det måste iallafall gå att söka upp för en köpare med som i detta exemplet, bilarna.
      Tro mig, köp en Carfax-rapport och du kan till ochmed i vissa fall få vilken typ av brevlåda Corvetten du är intresserad av har kört över och hur många kuvert som fanns i brevlådan vid tillfället.

      Detta finns inte i Sverige.

      Ett försäkringsbolag ger mer eller mindre aldrig ut tidigare händelser för en bil i Sverige, knappt ens till ägaren som ägde bilen vid olyckstillfället.
      Med största sannolikhet har du köpt en bil som kört på en stolpe, fått dörren intryckt, backat på/blivit påbackad utan att veta om detta. För det finns inte att hitta någonstans. Eller jo, det finns det men ingen lämnar ut det till dig.
      Där i kommer det naiva i "Svensksåld" - rent humbug för att citera Joakim von Anka. Personligen köper jag hellre en bil som kommer från Tyskland där handlaren skriver "Unfall frei" för har den bilen varit med om något, herrejösses vad straff dom kommer få =)

      ALLA bilar som varit med i dessa stormar, översvämningar, åskväder, blåst osv etc m.m ÄR rapporterade och registrerade hos försäkringsbolag, Carfax och andra liknande tjänster. De är även registrerade som sålda till Europa och ofta då länderna i öst.
      Dessa är lätta att hitta om man bara använder tjänster som exempelvis CARFAX.


      Men där kommer vi till själva kruxet i detta. I Sverige så om någon "dömmer ut" något är egentligen rent skitsnack. Om båten är fackmannamässigt reparerad av samarbetspartners till försäkringsbolaget och/eller inspekterad av rätt myndigheter m.m är godkänd så kommer den återgå till trafik, sjön, luften m.m.
      Detta vet försäkringsbolagen om och kommer alltid försöka få ut produkten igen för det tjänar man på.
      I detta fallet så är båten med största sannolikhet inte så skadad så den är "utdömd" för skrotning utan är fullt sjöduglig och försäkringsbolaget gör sitt.

      Sen i detta är det enbart det moraliska. SKA en butik redovisa tidigare historik? Finns tidigare historik tillgänglig ens? Vet butik om tidigare historik? M.m.
      Men det är en annan historia.
      Senast ändrad av Mijni; 2019-06-26, 13:20.

      Kommentera


      • #23
        Intressant, Sverige har en lagstiftning inom vissa områden, som i bästa fall är naiv, i andra hand medvetet verksamhetsorienterad... Att man primärt bör skydda en enskild konsument med långt svagare ekonomiska resurser än företag förefaller svårt...

        OT men ta den illegala båtmotorexporten som exempel, vem skyddar man här...? Kommersen?

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 523 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        20 svar
        1 962 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Amiala
        av Amiala
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        280 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 190 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        343 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X