Extra trollingmotor på Flipper 470S. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Extra trollingmotor på Flipper 470S.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Extra trollingmotor på Flipper 470S.

    Hej alla fiskefantaster!
    Jag har en Flipper 470S från tidigt 80-tal med en 50 hk Mariner på. Då denna inte går bra på låga varvtal, tänkte jag fästa en liten Yamaha fyrtaktsmotor, som en extramotor. Nedan finns en bild på en båt som är likadan som min. Den väger strax under 300 kg. Vilken mängd hästkrafter på motorn tror ni jag behöver för att kunna komma upp i cirka 3 knop vid fullgas? Tror ni att det räcker med en 2,5 hk, eller behöver jag gå upp till exempelvis en 4 hk?
    Vh,
    Olof

  • #2
    Dålig koll på just det men jag skulle välja den lite större pga att det känns som ju mindre motor, desto mer vibrationer.

    Annars kan du skaffa drivankare, annan propeller eller en happy troller eller vad de heter. Finns en till salu här på fs.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av dodabollen Visa inlägg
      Hej alla fiskefantaster!
      Jag har en Flipper 470S från tidigt 80-tal med en 50 hk Mariner på. Då denna inte går bra på låga varvtal, tänkte jag fästa en liten Yamaha fyrtaktsmotor, som en extramotor. Nedan finns en bild på en båt som är likadan som min. Den väger strax under 300 kg. Vilken mängd hästkrafter på motorn tror ni jag behöver för att kunna komma upp i cirka 3 knop vid fullgas? Tror ni att det räcker med en 2,5 hk, eller behöver jag gå upp till exempelvis en 4 hk?
      Vh,
      Olof
      Kjell Lagergren och Leif Engström (Team Saida) spinnfiskar gädda maj 1983 i Hållsviken Trosa skärgård. Båtens innermodul är specialbyggd av Kjell på ett Flipper 510 ytterskrov. Lägg märke till de helt släta, upphöjda plattformarna i fören och aktern med helt svängbara fåtöljer. Fotmanövrerad Minn Kota Mag 24 elektrisk fiskemotor ger Kjell båda händerna helt fria för fiske och dubbla ekolod betyder fullständig kontroll av undervattensvärlden från alla platser i båten.

      Old Firehand
      Leif Engströlm

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-27, 17:11.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
        Dålig koll på just det men jag skulle välja den lite större pga att det känns som ju mindre motor, desto mer vibrationer.

        Annars kan du skaffa drivankare, annan propeller eller en happy troller eller vad de heter. Finns en till salu här på fs.
        Tack för svar. Tror ni dock att det kommer räcka med en 2,5 hk trots att det eventuellt kommer vibrera lite. För eftersom att motorn kommer flyttas runt en del är det väldigt viktigt att den är väldigt portabel.
        Olof

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 396 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        15 svar
        1 358 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Nila
        av Nila
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        269 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 130 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        327 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X