Kastdäck hur få till luckor att stå på - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdäck hur få till luckor att stå på

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kastdäck hur få till luckor att stå på

    Hejsan. Jag har nyligen köpt min första båt och då det blev en liten så vill jag gärna få dit ett kastdäck nu under semestern för att få plats att vara i båten samt alla andra fördelar det medför. Att bara få dit ett kastdäck ser jag inte som något problem. Det lär ju räcka att bara lägga en tjock skiva typ formplyfa över sittplatserna fram. Men jag vill gärna ha luckor så jag kan få undan allt man släpar med sig ut på sjön. De luckorna vill jag ju kunna stå på.. Hur får man till det? Jag förstår att ju tjockare skiva och ju mer reglar desto mer tyngd medför det.. Så hur mycket reglar behöver man och hur monterar man reglarna för att få det bra? Hur tjock skiva behöver man för att kunna stå två på utan att den knäcks?

    Eftersom att en bild säger mer än 1000 ord så skickar jag med 2 på båten och 1 med en tanke jag har med luckorna? Det är precis 100cm fritt emellan sittplatserna. Båten är en Terhi 410r av okänd årsmodell.
    Click image for larger version

Name:	20190701_192950.jpg
Views:	1040
Size:	624,9 KB
ID:	2512531 Click image for larger version

Name:	20190701_193432.jpg
Views:	1105
Size:	681,3 KB
ID:	2512530 Click image for larger version

Name:	20190701_193432 fack.jpg
Views:	1048
Size:	721,6 KB
ID:	2512532
    Bifogade filer

  • #2
    Jag hade byggt ett regelverk mellan tofterna o ev nåt stödben under. Då kan du tex ha så du kan lyfta bort mitten på kastdäcket för att komma åt utrymmet under. Bara en plyfaskiva kommer att svikta en del.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Använd båten som den är. Om du är nöjd med sjöegenskaperna under säsongen kan du bygga om den under vintern i lugn och ro istället.

      Kommentera


      • #4
        Typ som på bild i aluprofil eller träregel (inte för grovt bara, bygga för elefanter ger för mycket vikt) samt 1-2 stödben under mitten. Profilen i mitten i bild hade jag gjort bredare så att skivan som vilar på den kan delas på längden på mitten i två delar med ett gångjärn, då får du två luckor.

        image_larger_version_name_size_id
        Senast ändrad av anteman; 2019-07-01, 21:12.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Använd båten som den är. Om du är nöjd med sjöegenskaperna under säsongen kan du bygga om den under vintern i lugn och ro istället.
          +1 på den....alltid bättre fiska in en båt lite innan man börjar ändra nåt...för övrigt tycker jag kastdäck är en av de mest överskattade "tillbehören" i en båt...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Kopieringsfunktionen funkar inte i min mobil. Men sök på Linder 400 Sportsman - på sidan 4 hittar du en rubrik som heter mena svarar på Bygga kastdäck Linder 400 Sportsman? Där har du en del matnyttigt...
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

              +1 på den....alltid bättre fiska in en båt lite innan man börjar ändra nåt...för övrigt tycker jag kastdäck är en av de mest överskattade "tillbehören" i en båt...
              Jag förstår era tankar. Men var gör ni av alla grejer? Man kan ju bara stå i botten där det är plant. Är man sen två så har varje person med sig några spön, 1-2 draglådor, något att äta/dricka. Sen ska det finnas en håv i båten. Ett batteri där fram för elmotorn osv.. tänker att med ett kast däck så har man alla prylar under och fiskarna ovanpå.

              Kommentera


              • #8
                Snyggast är att bygga kastdäck i samma färg och material som ursprungssätena....
                Kastdäcken på vår gamla Askeladden såg ut så här...
                Lars Ivarsson spinnfiskar gädda i Mälaren juli 1979 tillsammans med Leif Engström i Leifs med dubbla Lowrance ekolod, ett skrivande och ett blinkekolod samt fotmanövrerad Minn Kota Mag 24 fiskemotor specialutrustade, långkölade Askeladden fiskemaskin.
                ]
                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-02, 10:23.

                Kommentera


                • #9
                  Kastdäck eller ej beror till del på hur man huvudsakligen fiskar enligt mig, jag spinnfiskar en hel del. Jag har ett inte alltför högt kastdäck i fören (ett mindre i aktern) och skulle inte vilja vara förutan.

                  Ger som sagt mkt god förvaring för beten, kläder och batterier samtidigt som man får en plan bekväm yta att stå på och hantera fisk, 2-i-1 s a s Om man jerkar/twitchar efter gädda och abborre så står man dessutom lite högre vilket underlättar spöföringen.

                  om du vill läsa mer om hur man kan bygga om båten, börja här t ex https://tinboats.net/forum/viewforum...c86ce33d664fc5

                  Många trådar så man kan få leta en stund innan man hittar genomtänkta ideer som inte väger bly... 2"4" reglar är en överdrift enligt mig...
                  Senast ändrad av anteman; 2019-07-02, 11:06.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Kastdäck eller ej beror till del på hur man huvudsakligen fiskar enligt mig, jag spinnfiskar en hel del. Jag har ett inte alltför högt kastdäck i fören (ett mindre i aktern) och skulle inte vilja vara förutan.

                    Ger som sagt mkt god förvaring för beten, kläder och batterier samtidigt som man får en plan bekväm yta att stå på och hantera fisk, 2-i-1 s a s Om man jerkar/twitchar efter gädda och abborre så står man dessutom lite högre vilket underlättar spöföringen.

                    om du vill läsa mer om hur man kan bygga om båten, börja här t ex https://tinboats.net/forum/viewforum...c86ce33d664fc5

                    Många trådar så man kan få leta en stund innan man hittar genomtänkta ideer som inte väger bly... 2"4" reglar är en överdrift enligt mig...
                    Hyfsat tunn durkplåt i alu, med "tvärbalkar" under, typ plattstänger på högkant typ borde vara ganska lätt och hållbart?
                    Då behövs knappt stödstag äns?
                    Men jag bedömer kanske fel? Det kanske blir tyngre än man tror i rimliga dimensioner man behöver?
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X