Lämplig båt för havsfiske i Nordnorge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig båt för havsfiske i Nordnorge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lämplig båt för havsfiske i Nordnorge?

    Funderar på att köpa båt som är bra för havsfiske i Nordnorge. Båten ska dras på trailer (har BE körkort), gärna ha någon form av väderskydd samt gå bra att köra i hyfsat grov sjö (bra sjöegenskaper).

    Har kollat lite på Örnvik 580 PH - men är osäker på hur bra båten går grov sjö. Erfarenheter?

    Kom med tips på bra båtar!


  • #2
    Mina föräldrar hade just en sådan båt tidigare. Den gick jättefint i 18-20 knop med en Mariner 115 2-takt, toppade över 30 knop. På fullgas så krängde den en del vilket vi löste genom att montera trimplan. Sedan har den mycket vindfång på främre delen, så lågfartsmanövrering i sidvind kan bli lite jobbigt.

    Båten har ett skrov med ganska höga fribord och hög för samt bra lyft i hög fart. Inre styrplats är väl skyddad och det är en skjutdörr in till hytten. En yttre styrplats kan vara bra vid aktivt fiske, ensamtilläggning.

    Jag skulle säga att det är en bra trailerbar havsfiskebåt, den har dessutom en livewell i aktern.

    Komplettera gärna med trimplan/interceptorer, bogpropeller och kupévärmare så har du en riktig bra fiskebåt i ur och skur.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Jag har åkt med Grisslan 640 C förruffad med bra utrymme i aktern för fiske.
      Jag had själv tanken att köpa en i 1/2-fabrikat på 90-talets början o inrett den efter egen smak.
      https://www.grisslan.se/btar

      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Tack för fina tips!

        Jag har sett att det finns en hel del andra intressanta båtar i liknande storlek. Någon som tex. har erfarenhet av "Nordsjö 600"?

        Kommentera


        • #5
          En annan fundering jag har är hur det skulle fungera med autopilot till en båt i 6-metersklassen? Vad behöver man tänka på om man tex. ska få en fungerande lösning under trolling/förflyttning i låg hastighet?

          Vissa autopiloter rekommenderas till farter i mellan/hög hastighet och inte i låga hastigheter. Vad skiljer mellan lika autopiloter?

          Ska man köpa ett helt nytt system med sjökort, ekolod, autopilot, mm... och vilket fabrikat och prisnivå rekommenderas då...?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Bner Visa inlägg
            Funderar på att köpa båt som är bra för havsfiske i Nordnorge. Båten ska dras på trailer (har BE körkort), gärna ha någon form av väderskydd samt gå bra att köra i hyfsat grov sjö (bra sjöegenskaper).

            Har kollat lite på Örnvik 580 PH - men är osäker på hur bra båten går grov sjö. Erfarenheter?

            Kom med tips på bra båtar!
            Hej Bner;

            Sedan mitten på 1960-talet har jag då och då fiskat havsfiske i Nordnorge...
            Båtar som jag använt och fiskat Hälleflundra, Havsöring, Lax, Sej och Torsk i Altafjorden, Hitra och Kvalsundet är min gamla Askevikingen 1965-1991, Silver Hawk 1992-1998 och Buster Magnum 1998-2019...
            Ska du ha en riktigt sjösäker båt vågar jag rekommendera dig att köpa en Buster Magnum....
            https://www.buster.fi/sv/modeller/bu...s=&motors=2018 .....

            Ingen av mina båtar har varit ruffad utan de har varit helt öppna och försedda med dubbla utombordsmotorer varav en transportmotor och en trollingmotor...

            Old Firehand
            Leif Engström
            .
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-06, 18:15.

            Kommentera


            • #7
              Hej Leif!
              Är det någon skillnad mellan olika Magnumbåtar (olika årsmodeller)?

              Har du erfarenhet av en något mindre Busterbåt?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bner Visa inlägg
                Hej Leif!
                Är det någon skillnad mellan olika Magnumbåtar (olika årsmodeller)?

                Har du erfarenhet av en något mindre Busterbåt?
                Hej Bner;

                Buster Magnum-båtarna har blivit större med åren...

                Före min Buster Magnum ägde jag en mindre Silver Hawk åren 1992 - 1998 ....

                Du har ju BE körkort.... Köper du en för liten båt kommer du bara att ångra dig !!

                Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-06, 18:20.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Bner Visa inlägg
                  En annan fundering jag har är hur det skulle fungera med autopilot till en båt i 6-metersklassen? Vad behöver man tänka på om man tex. ska få en fungerande lösning under trolling/förflyttning i låg hastighet?

                  Vissa autopiloter rekommenderas till farter i mellan/hög hastighet och inte i låga hastigheter. Vad skiljer mellan lika autopiloter?

                  Ska man köpa ett helt nytt system med sjökort, ekolod, autopilot, mm... och vilket fabrikat och prisnivå rekommenderas då...?
                  Om det finns plats så kan du ha en trollingmotor jämte förflyttningsmotorn.och som är kopplad till styrpulpeten el. styrningen i ruffen.
                  Är man bara lite uppfinningsrik el. har någon bekant som är uppfinningsrik så finns det alltid lösningar. Jag har fiskat från en sådan båt från Sverige i Norge.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Har du sett på Beason 630 WA?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X