Identifiering av båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiering av båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Identifiering av båt

    Har en båt jag behöver ny motor till, men vet ej vilken motorstyrka som är lämplig då det inte sitter någon bricka i den.
    Informationen jag har är vag, men är dubbelskrov och på sidan står det vs-b430 samt någon typ av idrottare typ diskus.
    Sitter en trasig yamaha 8hk på den idag, men som när den fungerade var otroligt slö, var typ rofart på båten.

    Kan fixa bild om det behövs, men är i glasfiber och orange.

  • #2
    Bilder underlättar

    Kommentera


    • #3
      Enda bilden jag har för tillfället, kan fixa fler om det behövs.

      Kommentera


      • #4
        ser ut som en Triss 405, Rek 10hk. körde en yamaha 15hk på min och det fungerade bra

        Kommentera


        • #5
          Den heter just
          vs-b430 om det står det på den
          Dom såldes av Coop / OBS i slutet 70 och början av 80 talet ofta ihop med en Tohatsu eller Penta bruksmotor
          Tror att jag har haft en sån där

          Kommentera


          • #6
            Ser helt klart ut som planande skrov, och beteckningen antyder att den är 4,30 lång. Allt från 10 till 50 hk körde vi på liknande båtar typ Cresent 430 i min ungdom. 50 va lite overkill men 20-30 skulle inte alls skada å ha.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              8hk hade nog inte den motorn när den var ny ens. Det ser ut att vara lång rigg på motorn vilket blir helt fel på en båt med försänkt motorbrunn. För mycket underhus i vattnet bromsar på tok för mycket.

              Det är ju ingen jättebåt och är inte tänkt att gå fort men med en eller två gubbar i borde den plana med 15hk.

              Med dubbelskrov där stora flytelement sattes under sittofterna ska man kolla lite extra noga så man inte åker omkring med några hundra kilo extra i form av vatten. Flytelementen hade en förmåga att kunna suga åt sig vätska bättre än en wettextrasa.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                8hk hade nog inte den motorn när den var ny ens. Det ser ut att vara lång rigg på motorn vilket blir helt fel på en båt med försänkt motorbrunn. För mycket underhus i vattnet bromsar på tok för mycket.

                Det är ju ingen jättebåt och är inte tänkt att gå fort men med en eller två gubbar i borde den plana med 15hk.

                Med dubbelskrov där stora flytelement sattes under sittofterna ska man kolla lite extra noga så man inte åker omkring med några hundra kilo extra i form av vatten. Flytelementen hade en förmåga att kunna suga åt sig vätska bättre än en wettextrasa.

                måtten säger att det är kort rigg på den.

                tack alla för informationen, är en klart okej fiskebåt för kortare turer, men jakten fortgår på en lite smidigare variant

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                26 svar
                13 522 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Klant84
                av Klant84
                 
                Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                20 svar
                1 961 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Amiala
                av Amiala
                 
                Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                2 svar
                280 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                34 svar
                4 190 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                2 svar
                343 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Eino
                av Eino
                 
                Arbetar...
                X