Manuell länspump - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Manuell länspump

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Manuell länspump

    Finns det någon manuell länspump som är riktigt bra? Jag har använt mig av biltemas handpump och tycker att den är okej. Fördelarna gentemot en eldriven länspump är många, den kan suga in luft och bråte. Den blir inte igentäppt av skräp som löv som ligger i pumpvattnet, den kan vinklas fritt i alla utrymmen. För en småbåt är en handdriven länspump helt överlägsen. Nu söker jag nån bättre (om det finns) då biltemas håller inte helt tät och blir snabbt tung att pumpa.

  • #2
    Nåt sånt?

    https://www.watski.se/whale-guscher-...BoCSP8QAvD_BwE


    Kör själv med hink och öskar så jag vet inte. Men den ser ju smidig ut. Monteras på plats med en slang ner till vattnet.

    Kommentera


    • #3
      Jag tänkte en länspump som har formen av en handdriven luftpump som används till cyklar. Dessa kräver inte fast montering och kan flyttas mellan olika båtar. Gusher är säkert bra om vattnet samlas på en central plats i båten och man önskar fast montage.

      Kommentera


      • #4
        Allt har för och nackdelar.
        Jag har i nuläget en enkel pump av den modell du söker. Fördelarna är de du nämner. Nackdelen är ffa att den har låg kapacitet. Har iaf aldrig sett någon av den modellen med hög kapacitet. Har använt pumpar av den modell Husbehov länkar till på familjens tidigare segelbåtar. Mycket bättre kapacitet och bättre ergonomi (givet att den är monterad på ett rimligt bekvämt ställe. ) Har även haft elektrisk pump med nivåvakt. Supersmidigt iom att den sköter sig själv så länge den har ström. De sistnämnda har såklart nackdelen att de inte är flyttbara om du har flera båtar.

        En stor hink, en stor tvättsvamp och den pump du har nu är antagligen det enklaste sättet att ösa båten.

        Tror det var ensamseglaren Sven Yrvind som uttalade sig om länspumpar något i stil med "Man skall inte underskatta vad en livrädd man med en hink kan uträtta".

        Kommentera


        • #5
          När det kommer till roddbåtar som ligger på en plats där diverse skräp hamnar i båten är dessa handhållna pumpar ganska svårslagna. Nackdelen är som du säger låg pumpkapacitet om det skulle hamna stora mängder vatten i båten (vilket det sällan gör för mig, om jag inte varit borta i 2 månader). Men då låter jag min elektriska länspump pumpa ut huvuddelen och avslutar sedan med den manuella pumpen. Jag köpte en elektrisk, soldriven länspump av misstag på en mässa och den ska jag göra mig av med, eftersom pumphuset lätt blir igensatt av bråte, dessutom så saknar den batteri och fungerar bara när solen skiner, inte speciellt genomtänkt med andra ord.

          Fråga var: Har någon erfarenheter av en manuell pump som är riktigt bra? Biltemas är okej, men har en del kvalitetsproblem.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-20, 10:50.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 395 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          15 svar
          1 358 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Nila
          av Nila
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          269 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 130 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          327 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X