Alumacraft 1236 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alumacraft 1236

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alumacraft 1236

    Hej!

    har idag en Ryds 435DL som används för de lite större vattnen, inget jag utan vidare trailar och flyttar - överväger där en 1236 Jon-Båt för de lite mindre vattnen - hur stabila är dessa med en 3.5hk snurra, Minnkota fram och 90 pannor fiskare back?

    är det ett vettigt köp? Vill inte vara beroende av bra ramper utan bara kunna ”hytta” ner den där det ser hett ut

  • #2
    Det är en bra båt till sitt syfte. Jag hade en ett tag. Den är inte världens mest stabila båt men räcker mer än väl till på småvatten.

    Däremot undrar jag om du behöver både motor fram och bak på den båten? Förmodligen klarar du dig utmärkt med bara en elsnurra. Less is more för att behålla båten mobil. Jag fiskade flera gånger två Pers i min jonboat och det var inga problem med sjövana ben.

    Idag föredrar jag en kajak framför jonboat. Den drar du i vartsom utan problem och vill du ha något extremt ståvänligt kika te x på en begagnad pro angler om du vill trampa eller en nucanoe flint om du vill paddla. Föredrar du lite mer fart släng ett öga på outback

    Kommentera


    • #3
      Tack, anledningen till elmotorn är att jag vill åt smidig ankring och spot-lock - bensinaren är mer för att slippa släpa mer än ett batteri

      tänker mig en släpvagn och sedan påmonterade hjul på båten för att lättare få i den

      Kommentera


      • #4
        Har en Ryds 435DL som jag rampar. Men också en Kimple 330 för mer besvärliga ställen.
        Hade en 1236 innan, ironiskt nog köpte jag den av Cudan

        Vi var ofta två från den. Jag var ofta själv med. Körde med 2.5hk fyrtakts Hidea då. Fungerade bra. Sen en elmotor fram.
        Ligger på ca 90kg med och det är inga som helst problem.

        Vi fiskar två från Kimple med, men det är inte alls lika mycket plats.
        Elmotor är bra men det är skönt att ha en bensinare med, i ån jag fiskar mycket i så räcker helt enkelt inte kraften för att driva båten framåt mot strömmen.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Joens, vad hände med 1236an? Ibland saknar jag den båten och det enda jag inte tyckte om med båten var stånkljudet mot skrovet i lite vågor. Skulle jag köpa en ALU Jon boat med tunn aluminium igen skulle jag nog lägga altanmatta i båten för att slippa stånket.

          ​I övrigt är det en grym båt!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 515 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          20 svar
          1 957 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          279 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 186 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          341 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X