Crescent 434 - Vatten i skrovet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 434 - Vatten i skrovet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Crescent 434 - Vatten i skrovet

    Hej,

    Jag har en Crescent 434 med styrpulpet (vet inte om den kanske är eftermonterad). De sista säsongerna känns det som att den blivit lite svampigare i botten när man går omkring i båten. Nu befarar jag att det kommit vatten i skrovet (antar att det är någon typ av flytelement i botten). När man trycker till med foten där pulpeten är inskruvad i golvet så tycker jag att det ser ut som att det sipprar ut vatten där.

    Det finns en dyvika, men jag tycker inte det ser ut som att den är förbunden med innanmätet av skrovet, utan endast för att tappa ur regnvattnet ur båten.

    Har någon några tips om vad jag borde göra? Har inte mycket erfarenhet av båtar men är rätt händig i allmänhet.

  • #2
    Skrota båten och köp en annan.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Bombardier Visa inlägg
      Hej,

      Jag har en Crescent 434 med styrpulpet (vet inte om den kanske är eftermonterad). De sista säsongerna känns det som att den blivit lite svampigare i botten när man går omkring i båten. Nu befarar jag att det kommit vatten i skrovet (antar att det är någon typ av flytelement i botten). När man trycker till med foten där pulpeten är inskruvad i golvet så tycker jag att det ser ut som att det sipprar ut vatten där.

      Det finns en dyvika, men jag tycker inte det ser ut som att den är förbunden med innanmätet av skrovet, utan endast för att tappa ur regnvattnet ur båten.

      Har någon några tips om vad jag borde göra? Har inte mycket erfarenhet av båtar men är rätt händig i allmänhet.
      Dyvikan i din Crescent 434 bör sitta längst ner i V-et på akterspegeln så att vattnet töms ur ytterskrovet när du skruvar loss dyvikan...

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #4
        Jag hade samma problem som du beskriver med min gamla Crescent. Det finns vad jag vet inte så mycket att göra åt det förutom att riva upp det dåliga golvet och lägga på nytt. Jag hade dock aldrig tid eller ork att ta mig en ett sånt projekt, största orsaken var att jag inte hade något garage eller utrymme att mecka i på vintern. Och övrig säsong låg den redo i vatten

        Slutade med att jag sålde den billigt och bytte upp mig. Jäkligt tråkig skada. Båtens gång påverkas en hel del och den väger ju bly.

        Sök runt lite i forumet efter trådar där andra användare tagit sig an renoveringsprojekt av båtar, finns många duktiga byggare som dokumenterat sina projekt här.byggarn

        Kommentera


        • #5
          Leta reda på läckan, slipa bort gelcoaten runt den, plasta dit ny glasfiber och lägg på ny gelcoat. Så gjorde jag med en båt jag hade för ett antal år sedan, och jag lyckades faktiskt att få den tät.

          Det kommer lätt vatten in i dubbla skrov, och blir det kvar över vintern spränger det sprickor i durken. Dra alltid ur dyvikorna på hösten, kantra båten innan uppläggning, så att den är tom på vatten.

          P.
          Senast ändrad av Capsizer 2; 2019-08-22, 05:24. Anledning: Stavfel

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla tips!

            Kommentera


            • #7
              Det där är ju problemet med båtar med skumfyllda flytelement. Efter en tid börjar flytelementen suga vatten och båten blir tung som ett as. Det kan vara småsprickor i både ytterskrovet och innerskrovet, eller otäta skruvhål och genomföringar. Jag skulle säga att du har tre val.
              - Leva med båten som den är.
              - Riva ur inredningen och rensa från allt surt material och bygga om, dvs totalrenovering av båten.
              - Sälja och köpa något fräschare.
              Renovera är spännande och ger möjlighet att bygga en båt som man vill ha den men det är också slitsamt och förbluffande dyrt.

              Kommentera


              • #8
                Behöver inte nödvändigtvis totalrenovera båten. Är durken mjuk och det har läckt in vatten är det inte värre än att kapa ur den och plasta in en ny. Se till att du kan ventilera/luft alla hålrum också. Detta gäller stänga tofter och durk osv. Man brukar ta bort pluggarna över vintern och låta båten torka ut då till den ska i igen.

                Ang att plasta in ny durk så sågar du bort den gamla och slipar bort all gelcoat in till plasten ca 15-20 cm ut på sidorna. Sen hade jag lagt 2-3 lager matta på undersidan av durken för att stänga den och 4-6 lager uppe på den nya beroende på 300 eller 450 matta. Det brukar vara lagom att lägga 2 lager matta åt gången och sen låta det härda klibbtorrt/torrt innan man lägger 2 till osv tills rätt tjocklek är på plats.

                Att bara byta durk är inte en totalrenovering.

                Kommentera


                • #9
                  En snabb googling gav följande länk.

                  http://nfteam.se/batrenovering/

                  Så det finns nog en och annan som lägger ner lite tid på sina gamla båtar. Hoppas bilderna i länken kan ge lite inspiration.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 405 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X