Placering av akterspegelgivare på båt med steglister - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Placering av akterspegelgivare på båt med steglister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Placering av akterspegelgivare på båt med steglister

    Hej

    Hur viktigt är det med att sätt akterspegelgivare mitt i mellan steglisterna på en båt?
    På min Buster X så sitter standard ekolod skenan direkt till vänster om den inre steglisten och med den gamla Garmin givaren så tappade den bottenkontakten direkt vid planing.
    Ska montera en Lowrance Active Imaging (3 i 1) givare och funderar nu på om jag ska försöka flytta den längre till vänster så att den kommer längre bort från steglisten men det kan bli lite krångligt då jag inte "kan" flytta skenan.

    Lägger med några bilder på hur givarfästet sitter i förhållande till steglisten.
    Bifogade filer

  • #2
    Den båten bør ha en gjennomgående ekkoloddgiver (feks Airmar SS175-serie) dersom du ønsker prestanda i plan. Siden steglisten slutter godt inn under skroget, vil den ikke bare lage turbulens men spre den utover og bakover, og dermed tviler jeg på at du vil få god prestanda i plan her uansett hva du gjør..
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tackar för snabbt svar.
      Då vet jag att det kommer att bli problem i plan oavsett om jag flyttar givaren mer till vänster med steglisten där den sitter men en genomgående givare i en helsvetsad aluminium båt (Buster X) låter jag nog bli då det kommer att påverka värden en hel del vid framtida byte. Har dessutom bara haft den 5 dagar ännu...
      Ska försöka flytta den ca 10cm till vänster och se om det blir bättre iaf men blir nog som du säger ändå inte bra men kanske bra nog för att se djupet om jag sätter på max ping och lägsta frekvensen.

      Lite surt att inte ha djup i lodet uppe i plan på Värmlandssjön i Vänern med alla fel i Navionics sjökort på djupangivelserna men får helt enkelt ta det extra försiktigt på nya områden där jag inte vet hur det faktiskt ser ut, på vissa platser visar sjökortet 10 meter fel och helt plötsligt är det 1 meter under båten även med Sonar Chart data visat.

      Kommentera


      • #4
        Hvis du monterer en SS175 i den båten går verdien opp, ikke ned. Men om man mener det er verdt investeringen eller ei er et åpent spørsmål.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av RogerBengtsson Visa inlägg
          Tackar för snabbt svar.
          Då vet jag att det kommer att bli problem i plan oavsett om jag flyttar givaren mer till vänster med steglisten där den sitter men en genomgående givare i en helsvetsad aluminium båt (Buster X) låter jag nog bli då det kommer att påverka värden en hel del vid framtida byte. Har dessutom bara haft den 5 dagar ännu...
          Ska försöka flytta den ca 10cm till vänster och se om det blir bättre iaf men blir nog som du säger ändå inte bra men kanske bra nog för att se djupet om jag sätter på max ping och lägsta frekvensen.

          Lite surt att inte ha djup i lodet uppe i plan på Värmlandssjön i Vänern med alla fel i Navionics sjökort på djupangivelserna men får helt enkelt ta det extra försiktigt på nya områden där jag inte vet hur det faktiskt ser ut, på vissa platser visar sjökortet 10 meter fel och helt plötsligt är det 1 meter under båten även med Sonar Chart data visat.
          Du kan ju ha en ””billig”” genomskrovsgivare, eller en vanlig givare, en sån som inte behöver borras igenom, utan fästs med nåt klet typ, och skjuter genom skrovet, för förflyttningar, och den andra 3i1 för finliret när du inte ligger i ”plan””.

          Antar att du har en lowrance ””live””maskin, där har du plats för två givare.
          bara att switcha i menyn.

          Kolla denna posten:
          https://www.fiskesnack.com/forum/fis...357#post849357
          Senast ändrad av Bowen; 2019-08-28, 17:14.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Ska se om det går att skjuta genom skrovet (4 mm alu) med 50 khz i en vattenfylld fryspåse och en massa vaselin mot skrovet innan jag monterar nått fast.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av RogerBengtsson Visa inlägg
              Ska se om det går att skjuta genom skrovet (4 mm alu) med 50 khz i en vattenfylld fryspåse och en massa vaselin mot skrovet innan jag monterar nått fast.
              Finns ju nåt "vvs-kitt" klet med som kan användas så blir det fast monterat men enkelt att ta bort.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Ska testa med en gammal 50 khz givare och funkar det att se djup i maxfart blir det en Aimar P79 så vinkeln blir lodrät. Har 20,5 graders V i skrovet så blir nog bäst så om det nu fungerar alls.

                Kommentera


                • #9
                  Kan meddela att det blev bra bild på ekolodet i över 30 knop bara jag bytte bort skiten som satt där tidigare (Garmin 7SV) till den nya Lowrance Active Imaging 3 i 1 givaren.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av RogerBengtsson Visa inlägg
                    Hej

                    Hur viktigt är det med att sätt akterspegelgivare mitt i mellan steglisterna på en båt?
                    På min Buster X så sitter standard ekolod skenan direkt till vänster om den inre steglisten och med den gamla Garmin givaren så tappade den bottenkontakten direkt vid planing.
                    Ska montera en Lowrance Active Imaging (3 i 1) givare och funderar nu på om jag ska försöka flytta den längre till vänster så att den kommer längre bort från steglisten men det kan bli lite krångligt då jag inte "kan" flytta skenan.

                    Lägger med några bilder på hur givarfästet sitter i förhållande till steglisten.
                    Hej Roger Bengtsson;

                    Precis som du har jag en skena och dessutom med ratt upptill på akterspegeln hos min Buster Magnum. Tack vare skenan och ratten kan jag veva Lowrance Broadbeam- givaren och logg/tempgivaren upp och ner på akterspegeln vid sjösättning och upptagning av båten. Jag har bilder på detta i min gamla Sony Eriksson mobiltelefon, men jag vet inte hur jag ska kunna skicka bilderna till dig. Kanske kan du eller någon annan hjälpa mig att skicka bilderna till dig??

                    Det är min gamle fiskekompis Paul "Palle" Sandberg (in memoriam) som har monterat ekolod och all elektronik på min Buster Magnum... Du ser honom på bilderna här ...http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm ...

                    Ju mer du vet om ekolod - därför LOWRANCE ombord!

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-31, 16:35.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X