Hjälp att hitta båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att hitta båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Finns flera båtar som kan motsvara dina krav.
    Crescent Hanö
    Ryds 490 TCI
    Ryds 485 FC (som tipsats om ovan)
    Örnvik 510 DC.
    Örnvik bytte senare namn till Quicksilver så sök även på dessa.
    Ett gäng olika modeller med Pilothouse.
    Flera som kallas WA (för walkaround) där många har en mindre ruff.

    Finns en massa mer modeller men det var de jag kunde komma på just nu.

    Lycka till i sökandet!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av j1mb0 Visa inlägg
      Tjena! Förstår att det finns många sådana här trådar, men då jag specificerar mig på en speciell båttyp så behöver jag lite tips.

      Båt jag söker är en daycruiser med en lätt hytt framtill då kärringen kräver det om vi ska skaffa båt, likt ryds hajen, selco HT mfl. Vad jag eftersträvar är en liknande båt med mycket utrymme baktill, då jag naturligtvis vill fiska/trolla med båten. Så vilken modell är mest utrymme mellan ”hytt” och motor, samt bäst sjögång mm.

      Hoppas någon av er sitter på lite tips åg tricks.

      Tack på förhand
      Köpte en Flipper 575 då jag ville ha en lite större båt på havet och kunna få med Frugan o hund om det behövs. Fungerar klockrent att fiska med, finns gott om plats både fram o bak och är stabil. Frugan kan komma undan i hytten fram om det blir kallt. Den mindre båten får agera fiskebåt i sjöarna

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Finns flera båtar som kan motsvara dina krav.
        Crescent Hanö
        Ryds 490 TCI
        Ryds 485 FC (som tipsats om ovan)
        Örnvik 510 DC.
        Örnvik bytte senare namn till Quicksilver så sök även på dessa.
        Ett gäng olika modeller med Pilothouse.
        Flera som kallas WA (för walkaround) där många har en mindre ruff.

        Finns en massa mer modeller men det var de jag kunde komma på just nu.

        Lycka till i sökandet!
        Tack för det, finns ju så många olika. Tycker de flesta ser så korta ut. Rädd att det ska kännas för litet

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Off topic, men man behöver väl inte vara så förbannat dryg i sina svar. Kan ju vara så att med familj så prioriterar man den istället för den dyraste båten vid bryggan. Och 45-50 timmar arbete är mer än nog det med när man har familj.
          Visst drömmer jag med om en riktigt sportfiskebåt, men jag klarar mig gott och väl med min askeladden från - 81. Värstingbåten köper jag när jag blivit gammal senil och börjar skriva nonsens på fs
          Kul att du klagar på ett drygt svar och besvarar det med ett oförskämt...

          I övrigt håller jag med om prioriteringarna. Kan ärligt talat inte se när i mitt liv det kommer att vara värt att lägga >600k på en båt som den Buster OF länkade till.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

            Kul att du klagar på ett drygt svar och besvarar det med ett oförskämt...

            I övrigt håller jag med om prioriteringarna. Kan ärligt talat inte se när i mitt liv det kommer att vara värt att lägga >600k på en båt som den Buster OF länkade till.
            Hej Cyaneus;

            Den var inte speciellt dyr min Buster Magnum som jag köpte 1998 från Fiskars i Finland om man jämför med dagens priser .... .

            Å andra sidan har priser på bostadsrätter och fastigheter stigit betydligt mer under de senaste 20 åren ....

            Tänk den som kunde vara efterklok i förväg....



            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-10, 16:43.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

              Off topic, men man behöver väl inte vara så förbannat dryg i sina svar. Kan ju vara så att med familj så prioriterar man den istället för den dyraste båten vid bryggan. Och 45-50 timmar arbete är mer än nog det med när man har familj.
              Visst drömmer jag med om en riktigt sportfiskebåt, men jag klarar mig gott och väl med min askeladden från - 81. Värstingbåten köper jag när jag blivit gammal senil och börjar skriva nonsens på fs
              --------------------------------------------------------------------------

              Hej Reekie;

              Tack för dina trevliga kommentarer....

              45 - 50 timmars arbetsvecka hade jag själv på 1950- och 1960-talet innan jag hade egen familj och fyra barn att försörja.....

              År 1965 köpte jag min egen 17-fots Askeladden som du ser aktre delen av på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ...

              Någon gång på 1950-talet började jag skriva om fiske efter Gädda, Gös, Havsöring och Lax. Tidningen hette Amatörfiskenytt. Sedan blev det artiklar i Sportfiskaren, Svenskt Fiske, Fiskejournalen och några norska tidningar....

              1972 utom min bok "Gäddfiskarens specialknep" http://skvalp.se/20140624/gaddfiskar...strom-som-pdf/ ...

              Skrivit nonsens har jag gjort i 55 års tid. Gammal och senil har jag nog varit under de senaste 50 åren....

              Nothing is forever....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-10, 16:45.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

                Kul att du klagar på ett drygt svar och besvarar det med ett oförskämt...

                I övrigt håller jag med om prioriteringarna. Kan ärligt talat inte se när i mitt liv det kommer att vara värt att lägga >600k på en båt som den Buster OF länkade till.
                Oförskämt var det nog allt, även om det till viss del var befogat. Men man är ju inte sämre än att man kan erkänna det.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av AKEN79 Visa inlägg

                  Köpte en Flipper 575 då jag ville ha en lite större båt på havet och kunna få med Frugan o hund om det behövs. Fungerar klockrent att fiska med, finns gott om plats både fram o bak och är stabil. Frugan kan komma undan i hytten fram om det blir kallt. Den mindre båten får agera fiskebåt i sjöarna
                  Hej Aken 79;

                  Flipper 575 var familjens och min verkliga drömbåt på 1970-talet, men mina pengar räckte inte. Därför köpte jag ytterskrovet till en Flipper 510 av Flipper Marin i Täby och min fiskekompis Kjell Lagergren inredde skrovet till en sportfiskbåt som du ser på bilden här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm ...

                  Old _Firehand
                  Leif Engström

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    Hej Aken 79;

                    Flipper 575 var familjens och min verkliga drömbåt på 1970-talet, men mina pengar räckte inte. Därför köpte jag ytterskrovet till en Flipper 510 av Flipper Marin i Täby och min fiskekompis Kjell Lagergren inredde skrovet till en sportfiskbåt som du ser på bilden här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm ...

                    Old _Firehand
                    Leif Engström
                    Blev ett rejält bygge och som fiskebåt helt perfekt antar jag.
                    Däremot kan jag besanna J1mb0:s oro att mång båtar känns "korta/små" när man ska ha fler användningsområden än bara fiske. Kollade både Flipper 510, 535 och motsvarande Örnvik osv men dom kändes små

                    Kommentera


                    • #30
                      Köpte " ny " båt i våras. Just av anledningen att det skulle bli mer plats för sambo o kids + att jag ville ha en större fiskeanpassad båt. Tittade på allt från stora jänke fiskemaskiner till svenska plastbåtar både för fiske o fritid. Dock var jag inte tvibgad till ht, hytt eller liknande. Slutade med en Rocad 560sd. Helt klart nöjd! Inte vrålstor o går lätt att traila. Men stor nog för mig o sambo plus 2 småkids. Eller för mig o 2-3 fiskande polare. Fiskar mest med den i havet ska sägas. Sol / kastdäcket e kanon för de ikke fiskande o slappa på när det inte är hardcore fiske som gäller.
                      Mina båsta råd är: titta, kläm o känn på så många olika modeller du kan tills du e nöjd. Lägg hellre 20lax för mycke o va helnöjd än 20lax för lite o va halvnöjd.
                      Och se till o köp med så stor motor båten e godkänd för. Lönar sig alltid i längden! Bättre bränsleekonomi, bättre andrahandsvärde och fan så mycke roligare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 523 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X