Hjälp att hitta båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att hitta båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Köpte " ny " båt i våras. Just av anledningen att det skulle bli mer plats för sambo o kids + att jag ville ha en större fiskeanpassad båt. Tittade på allt från stora jänke fiskemaskiner till svenska plastbåtar både för fiske o fritid. Dock var jag inte tvibgad till ht, hytt eller liknande. Slutade med en Rocad 560sd. Helt klart nöjd! Inte vrålstor o går lätt att traila. Men stor nog för mig o sambo plus 2 småkids. Eller för mig o 2-3 fiskande polare. Fiskar mest med den i havet ska sägas. Sol / kastdäcket e kanon för de ikke fiskande o slappa på när det inte är hardcore fiske som gäller.
    Mina båsta råd är: titta, kläm o känn på så många olika modeller du kan tills du e nöjd. Lägg hellre 20lax för mycke o va helnöjd än 20lax för lite o va halvnöjd.
    Och se till o köp med så stor motor båten e godkänd för. Lönar sig alltid i längden! Bättre bränsleekonomi, bättre andrahandsvärde och fan så mycke roligare.
    Schyssta tips! Lite det jag är inne på, känner att det får fan kosta lite detta hära. Oerhört trött på att sakna egen båt eller ”åka” med andra hela j#vla tiden!

    Fått upp ögonen på Crescent hanö faktiskt, men den modellen dallrar det ju inte av precis..

    Kommentera


    • #32
      Finns ju en Hanö på Blocket men den är knappast snyggare i linjerna än en Ryds 535 FC som inte heller får ngt skönhetspris... men kanske har en bättre layout/rymd inne i kabinen...?

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av j1mb0 Visa inlägg

        Schyssta tips! Lite det jag är inne på, känner att det får fan kosta lite detta hära. Oerhört trött på att sakna egen båt eller ”åka” med andra hela j#vla tiden!

        Fått upp ögonen på Crescent hanö faktiskt, men den modellen dallrar det ju inte av precis..
        Glöm inte provköra! Båtar kan se nice ut men gå som en påse skit i vattnet. Men bara du vet ju va du vill ha ut av båten.
        ( inte riktat till Hanön utan generellt )

        Kommentera


        • #34
          Med risk för att bli nersablad då.. Gå så billigt du kan med en riktigt bra motor. Det är inte alls säkert att familj och ungar köper det där med båt.. Helt obegripligt - jag vet :-(

          Men jag blev av med allt vad båt heter då två ungar dök upp i svalen och ansåg att jag var deras pappa. Frugan som levt på sjön och var van långseglare tvärvände och ville inte längre vara med på sjön.

          Några år med fortsatta sjö aktiviteter för egen del med ett allt större dåligt samvete satte sedan helt stopp för allt vad sjön hette även för mig under nästan femton år...... Har dock tur och har en far som har båtar ute på en ö här i bohuslän så helt avstängt blev det aldrig :-)

          Gör det bra för frugan!!!!! Annars spricker allt...
          Senast ändrad av Dominator91; 2019-09-06, 17:30.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
            Med risk för att bli nersablad då.. Gå så billigt du kan med en riktigt bra motor. Det är inte alls säkert att familj och ungar köper det där med båt.. Helt obegripligt - jag vet :-(

            Men jag blev av med allt vad båt heter då två ungar dök upp i svalen och ansåg att jag var deras pappa. Frugan som levt på sjön och var van långseglare tvärvände och ville inte längre vara med på sjön.

            Några år med fortsatta sjö aktiviteter för egen del med ett allt större dåligt samvete satte sedan helt stopp för allt vad sjön hette även för mig under nästan femton år...... Har dock tur och har en far som har båtar ute på en ö här i bohuslän så helt avstängt blev det aldrig :-)

            Gör det bra för frugan!!!!! Annars spricker allt...
            Hej Dominator 91;

            På 1950-talet var Triumph 500 och Norton Dominator mina drömbågar...https://www.google.se/search?source=...=1567789406295 men jag fick nöja mig med en Huskvarna Silverpilen....

            Nothing is forever...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av j1mb0 Visa inlägg

              Schyssta tips! Lite det jag är inne på, känner att det får fan kosta lite detta hära. Oerhört trött på att sakna egen båt eller ”åka” med andra hela j#vla tiden!

              Fått upp ögonen på Crescent hanö faktiskt, men den modellen dallrar det ju inte av precis..
              Har fiskat en hel del i en Hanö och kan väl ge dig några råd på vägen.
              Farsan hade nämligen en under flera år som vi främst använde till trolling efter gös och efter lax/öring på Vänern.

              Trots att Hanön heter 550 i modellbeteckningen är den baserad på samma skrov som Crescent 535:an.
              Ett klinkbyggt skrov byggt i traditionell anda med enkelt ytterskrov och dubbelbotten i durken. De här båtarna har alltså ingen inliner.
              Fören har en HT som man kan krypa in i vid sämre väder men det är inget skott (vägg) som sluter till ruffen. Ett kraftigt draperi i presenningsväv finns dock som tillbehör. Förvaringsutrymmen finns i V-kojerna i fören och under trappsteget in i ruffen.

              Nu till det roliga: Akterdäcket är helt öppet och för att vara en så pass liten båt, enormt rymligt.
              Båten är med andra ord perfekt för trolling och havsfiske med sin öppna planlösning.

              Föraren sitter i en enklare plaststol på piedestal medan medfiskaren sitter på en dynklädd låda som rymmer mycket grejer. Denna låda har även en bottenplugg och kan användas som livewell eller förvara fångst och is i.
              Utmed sidorna finns avlånga mindre stuvfack. I aktern finns tre större förvaringsutrymmen som täcks med låsbara luckor. Akterdäcket är även förstärkt för att djupriggar ska kunna monteras direkt i glasfibern.

              Hanön är väldigt stabil i vattnet och tack vare den lilla kölen även väldigt kursstabil vilket är skönt vid trolling. Det är ingen racerbåt man flyger fram med men 60-hästaren vi hade på (Yamaha F60) fick upp den i 28 knop med tre man och full utrustning.
              Skrovet gillar inte alltför krabb sjö med höga vågor.
              Den går hårt med en del magplask då om man inte har vett nog att dra av på gasen. Vilket vi inte hade alla gånger och speciellt under trollingtävlingar på Vänern har man gjort diverse luftturer med Hanön vilket inte är att rekommendera.
              Minns speciellt en landning som orsakade att flera fästkuddar till elkablaget under pulpeten lossnade så att varje säkring rök i kortslutningen som blev. Fick ligga i över en halvtimme under pulpeten i meterhöga vågor för att försöka få igång allt igen. Det gick bra till slut men jag var enormt sjösjuk i flera timmar efteråt....

              Men så länge man håller sig på mindre vatten eller tänker sig för lite i hög sjö går Hanön riktigt bra. Speciellt på kusten är den populär då den tar dyningar bättre än Vänerns krabba sjö.
              Tack vare att HT:n är så låg blir båten inte så påverkad av vinden i lägre farter och rullar nästan ingenting, även i stark sidsjö.

              Vid göstrollingen här hemmavid (Glafsfjorden utanför Arvika) skötte sig båten utmärkt och den går faktiskt fortfarande kvar här hemma då en bekant köpte båten av farsan som ville ha ett Pilothouse istället. Fan när man tänker efter har den faktiskt gått här i 15 år nu.....Tiden går fort.

              Båt och motor var från 2003 och farsan köpte den -04. Vill minnas att han hade den i fyra år men är inte säker.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg

                Har fiskat en hel del i en Hanö och kan väl ge dig några råd på vägen.
                Farsan hade nämligen en under flera år som vi främst använde till trolling efter gös och efter lax/öring på Vänern.

                Trots att Hanön heter 550 i modellbeteckningen är den baserad på samma skrov som Crescent 535:an.
                Ett klinkbyggt skrov byggt i traditionell anda med enkelt ytterskrov och dubbelbotten i durken. De här båtarna har alltså ingen inliner.
                Fören har en HT som man kan krypa in i vid sämre väder men det är inget skott (vägg) som sluter till ruffen. Ett kraftigt draperi i presenningsväv finns dock som tillbehör. Förvaringsutrymmen finns i V-kojerna i fören och under trappsteget in i ruffen.

                Nu till det roliga: Akterdäcket är helt öppet och för att vara en så pass liten båt, enormt rymligt.
                Båten är med andra ord perfekt för trolling och havsfiske med sin öppna planlösning.

                Föraren sitter i en enklare plaststol på piedestal medan medfiskaren sitter på en dynklädd låda som rymmer mycket grejer. Denna låda har även en bottenplugg och kan användas som livewell eller förvara fångst och is i.
                Utmed sidorna finns avlånga mindre stuvfack. I aktern finns tre större förvaringsutrymmen som täcks med låsbara luckor. Akterdäcket är även förstärkt för att djupriggar ska kunna monteras direkt i glasfibern.

                Hanön är väldigt stabil i vattnet och tack vare den lilla kölen även väldigt kursstabil vilket är skönt vid trolling. Det är ingen racerbåt man flyger fram med men 60-hästaren vi hade på (Yamaha F60) fick upp den i 28 knop med tre man och full utrustning.
                Skrovet gillar inte alltför krabb sjö med höga vågor.
                Den går hårt med en del magplask då om man inte har vett nog att dra av på gasen. Vilket vi inte hade alla gånger och speciellt under trollingtävlingar på Vänern har man gjort diverse luftturer med Hanön vilket inte är att rekommendera.
                Minns speciellt en landning som orsakade att flera fästkuddar till elkablaget under pulpeten lossnade så att varje säkring rök i kortslutningen som blev. Fick ligga i över en halvtimme under pulpeten i meterhöga vågor för att försöka få igång allt igen. Det gick bra till slut men jag var enormt sjösjuk i flera timmar efteråt....

                Men så länge man håller sig på mindre vatten eller tänker sig för lite i hög sjö går Hanön riktigt bra. Speciellt på kusten är den populär då den tar dyningar bättre än Vänerns krabba sjö.
                Tack vare att HT:n är så låg blir båten inte så påverkad av vinden i lägre farter och rullar nästan ingenting, även i stark sidsjö.

                Vid göstrollingen här hemmavid (Glafsfjorden utanför Arvika) skötte sig båten utmärkt och den går faktiskt fortfarande kvar här hemma då en bekant köpte båten av farsan som ville ha ett Pilothouse istället. Fan när man tänker efter har den faktiskt gått här i 15 år nu.....Tiden går fort.

                Båt och motor var från 2003 och farsan köpte den -04. Vill minnas att han hade den i fyra år men är inte säker.
                Gott inlägg, det gillas! Känns som att ”alla” dessa HT båtar är lite svaga vad det gäller hård sjö, men å andra sidan känns det som att en måste gå upp ganska mycket i storlek/bredd samt prispengar för att man ska få en riktig riktig båt så att säga som tål allt och klarar det mesta. Men för hobby fiskaren som vill ta det till nästa nivå utan att köpa en ranger för 300k + så känns dessa HT båtar helt ok endå, eller är jag helt ute och cyklar?

                Kommentera


                • #38
                  Det finns HT-båtar som går riktigt bra i sjön också men det är i regel större och dyrare båtar.
                  När det var mest populärt med HT konceptet var en 60-hästare ansedd som en stor motor......Och båtarna byggdes självklart efter det. En kul udda båt från 70-talet var Fjordling.
                  En lätt båt på 17 fot som hade en tunnel i kölen. Den tog alltså in vatten vid stilla eller låg fart och blev då stadig. Hade annars ett mycket vasst skrov och hade blivit alldeles för rank. Vid gaspådrag rann vattnet ut och den blev ett monster i sjön. Kolla gärna på Youtube och du kommer se Fjordlingar med 150-200 hästar i aktern som flyger fram.

                  Ryds 550 är en modell som går bra i sjön. Finns både med inredning i aktern och utan, avsedd för trolling.
                  Finnmaster, Yamarin, Flipper och AMT är också märken som har mycket sjödugliga båtar. Men tyvärr är de inte "färdiga" för fisket utan mer familjebåtar.
                  Har inte följt HT-marknaden så bra de senaste åren så det finns garanterat fler modeller som kan vara intressanta.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av j1mb0 Visa inlägg
                    Tjena! Förstår att det finns många sådana här trådar, men då jag specificerar mig på en speciell båttyp så behöver jag lite tips.

                    Båt jag söker är en daycruiser med en lätt hytt framtill då kärringen kräver det om vi ska skaffa båt, likt ryds hajen, selco HT mfl. Vad jag eftersträvar är en liknande båt med mycket utrymme baktill, då jag naturligtvis vill fiska/trolla med båten. Så vilken modell är mest utrymme mellan ”hytt” och motor, samt bäst sjögång mm.

                    Hoppas någon av er sitter på lite tips åg tricks.

                    Tack på förhand
                    Det finns flera svensktillverkade Uttern båtar att välja bland som kanske skulle passa både din fru och dig...https://www.uttern.com/se/sv/ ...

                    Utternbåtarna är kända för sin gedigna kvalitet... Det finns många både nya och begagnade bra Uttern båtar att välja bland..... https://www.marindepan.se/batar/uttern eller här...https://marinfritid.com/batar/begagnade-batar ...

                    Old Firehand
                    Leif Engström
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-12, 09:18.

                    Kommentera


                    • #40
                      Hej!
                      Vill föreslå en C-Ride 19. Det är en helsvetsad aluminiumbåt. Marinaluminium i hela skrovet, och inte en gnutta trä eller en enda popnit.
                      5,75 m lång. 2,25 m bred. 20 grader bottenvinkel. 80 - 150 hk.
                      Den kan byggas i olika varianter. I ditt fall j1mb0 kan en "Pilothouse" med självlänsande akterdäck vara en bra lösning. Inget behov av kapell.
                      Jag kanske sticker ut hakan, men jag anser att båtar som behöver kapell är felkonstruerade.
                      http://c-ride.s
                      Här är grundskrovet. Just denna båt ska ha akterhytt.
                      Click image for larger version

Name:	c-ride 19.png
Views:	591
Size:	4,93 MB
ID:	2521845

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X