Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få bort repor i gelcoat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om reporna inte penetrerat gelcoaten utan huvdudsakligen kan anses som skönhetsfel så kanske den i andra avseenden ytterst miljömedvetne TS borde överväga att låta dem vara?

    Eller kanske kan det på totalen ändå vara bättre för miljön att bruka och underhålla ngt gammalt till att hålla något längre än att skrota och direkt köpa nytt, t ex båt eller utombordare?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Reporna måste väl slipas ner ordentligt med grovkornigt sandpapper innan man kan spraya dit ny gelcoat annars finns det ingenting att fästa i? Med andra ord så gör problemet mycket större innan man kan lösa det. Så länge man har härdare i gelcoaten så härdar det nog..
      Gelcoat härdar INTE i luften hur mycket härdare du än har i!!! När man bygger en båt läggs gelcoaten först mot formen och sedan laminatet så det blir lufttätt. Topcoat, som används för att reparera gelcoatskador, är gelcoat blandad med parafinlösning. Att täcka lagningen med plast, som någon redan nämnt, är en fungerande men i mitt tycke bökigar sätt.
      Skit fiske!
      Gösta

      Kommentera


      • #13
        Om det blir för dyrt så avstår jag, men det kan bli så att jag hittar en firma som är specialiserade på såna skador. Firman kanske tar 1000 och behöver en halvtimme på sig för att få reporna att försvinna och få båtens gelcoat att se helt ny ut? Ja, pengarna behövs bättre till att underhålla motorn som sitter på båten. Motorn som har 3 förgasare går dåligt på låga varv och självdör när man växlar mellan höga varv till tomgång.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          ...Motorn som har 3 förgasare går dåligt på låga varv och självdör när man växlar mellan höga varv till tomgång.
          Hmm... en rykande, bluddrande 4-taktare? Låter svårjobbat med 3 förgasare som ska lira... kan det vara skit, avlagringar i "tomgångskanalerna"?

          Kommentera


          • #15
            Jag håller med lejestrand... Lämna in den... Eller som anteman säger, skit i att göra nåt...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #16
              Nu har jag hittat rätt video som visar precis hur man gör när man har mitt problem. Man isolerar bara repan med maskeringstejp och så smetar man gelcoatpasta över repan, sen så får det härda och man bearbetar repan genom att slipa och polera. Det är ganska enkelt och det kräver lite förarbete.

              https://www.youtube.com/watch?v=Cmtt-tqFBl8

              Det gäller bara att hitta precis rätt nyans och man kan blanda tonerna lite själv, har har ju mörkblå skrov så jag skulle kunna blanda in lite svart färg för att få precis rätt ton.
              Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-25, 09:04.

              Kommentera


              • #17
                https://hamnenplay.solidtango.com/vi...-gelcoatskador

                Typ en sån video?

                Kommentera


                • #18
                  Reporna har tagits bort med våtslipning. Metoden som herrn i klippet föreslår är mycket tidskrävande, en senväg som kräver mycket utrustning och material. Men jag förstår att han har ett intresse i att få det att se ut mycket svårare än det egentligen är.

                  När det kommer till ytliga och mellan djupa repor är det enklaste att isolera repan med maskeringstejp och sedan våtslipa för hand med 1000 kornigt papper tills repan försvinner. Sedan så isolerar man ett något större område som omger repan och sandar igen med 2000 kornigt. Sedan polerar med gelcoat polish och får upp lystern igen. Klart !

                  För djupa repor funkar våtslipning mindre bra då man istället kräver gropar i sin gelcoat, då är det bäst att använda gelcoatspackel om man har det i rätt nyans eller låta repan vara. Det kan vara bra att köpa en båt som har en vanlig förekommande gelcoat nyans om man inte står ut med repor, exempelvis vit. Eller så kräver man att tillverkaren förser en med gelcoatspackel innan man slår till. Jag som har en ovanligare nyans är ganska utsatt och har mindre möjligheter att reparera djupare repor.
                  Senast ändrad av Laxen2; Idag, 00:13.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av btc_andersson, 2008-05-03, 03:52
                  18 svar
                  5 118 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg husbehov  
                  Startad av torstensson, 2008-05-22, 18:37
                  23 svar
                  12 496 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Bowen
                  av Bowen
                   
                  Startad av Leafo, 2009-08-11, 14:35
                  5 svar
                  3 439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RELI
                  av RELI
                   
                  Startad av Von__H, 2010-04-01, 22:31
                  11 svar
                  4 086 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Syn, 2011-04-26, 15:32
                  10 svar
                  4 525 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Arbetar...
                  X