Tips på mindre fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på mindre fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
    Kul att höra att ni är nöjda med Linder 400. Det känns som en modell som passar bra in i mitt behov och bör också gå att klämma in i budgeten. Hur är båten i lite vågor?

    Buster är också ett bra alternativ som jag ska kolla in lite närmare. Kimple, Hunter, Alloycraft etc har jag sneglat åt men skeptisk till deras kvalitet i längden. Quintrex 390 är väl egentligen den modell jag håller högst tillsammans med Lindern hittills, men läst att den är lite mer komplicerad när det kommer till trailning pga att den inte passar så bra in på kölrullarna.
    Kimple, Hunter, Alloycraft och Quintrex är så lika på många detaljer att jag skulle tro de är tillverkade på samma fabrik dvs Bingstar i Kina. Men det kan ju klart vara kvalitetsskillnader ändå. De är väl tillverkade efter olika specifikationer från mellanhänder. Jag tycker Kimple Streamer ser trevlig ut eftersom man skulle kunna låta den ligga förtöjd i sjön och inte bara dras runt på trailer. Men det är ju förstås personligt vad man tycker är viktigt. Själv vill jag ha någon typ av kastdäck och att den ska vara förberedd för frontmonterad elmotor. Själv har jag en Alloycraft Deka 365. Mycket för att jag vill kunna lasta upp den på vanlig släpkärra och att jag oftast spinnfiskar ensam. Den tar två pers då det behövs också.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg

      Kimple, Hunter, Alloycraft och Quintrex är så lika på många detaljer att jag skulle tro de är tillverkade på samma fabrik dvs Bingstar i Kina. Men det kan ju klart vara kvalitetsskillnader ändå. De är väl tillverkade efter olika specifikationer från mellanhänder. Jag tycker Kimple Streamer ser trevlig ut eftersom man skulle kunna låta den ligga förtöjd i sjön och inte bara dras runt på trailer. Men det är ju förstås personligt vad man tycker är viktigt. Själv vill jag ha någon typ av kastdäck och att den ska vara förberedd för frontmonterad elmotor. Själv har jag en Alloycraft Deka 365. Mycket för att jag vill kunna lasta upp den på vanlig släpkärra och att jag oftast spinnfiskar ensam. Den tar två pers då det behövs också.
      Skillnaden är att quintrex är tillverkad i Australien medan de andra i Kina. Kina båtarna är riktiga kopior på quintrex. Sen behöver inte det innebära att de är sämre än originalet.
      själv har jag en Linder 400 som jag utrustat för att passa mitt fiske. Väldigt nöjd med den båten.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Skillnaden är att quintrex är tillverkad i Australien medan de andra i Kina. Kina båtarna är riktiga kopior på quintrex. Sen behöver inte det innebära att de är sämre än originalet.
        själv har jag en Linder 400 som jag utrustat för att passa mitt fiske. Väldigt nöjd med den båten.
        Lars-Göran Linder började tillverka Linder aluminiumbåtar på 1960-talet... Ingen vet hur många fina Linder aluminiumbåtar som tillverkats sedan dess...
        Old Firehand
        Leif Engström


        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #14
          Nä var det inte kanoter i flera år innan båtar kom på tal?!
          Senast ändrad av anteman; 2019-09-25, 23:25.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Ingen av nämnda modellerna är gjorda för sportfiske.
            På vilket sätt menar du att Linder 400 eller motsvarande kimple inte är gjorda för sportfiske? På en så liten båt skulle jag säga att Linder 400 har en jättebra planlösning för sportfiske.

            Har små barn så värdesätter att enkelt komma ut. Har därför sedan 1 år tillbaka skaffat en Linder 400. Båten och hela ekipaget är så lätt och smidigt att jag inte drar mig för att haka den på bilen för en 2-3 h kvällstur efter barnen har lagt sig.

            Det låter som trådskaparen tänker helt rätt med val av båt med tanke på användning.

            Kommentera


            • #16
              kolla på smartliner 450 har en själv som jag köpte för 35,000kr. är jättenöjd med min.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av gyllenbjörk Visa inlägg
                kolla på smartliner 450 har en själv som jag köpte för 35,000kr. är jättenöjd med min.
                Ser bra ut men då måste du köpt din begagnad? Utpris utan motor är 75 000kr på deras hemsida.

                Kommentera


                • #18
                  Vilka *modernare* båtar baseras på eller har liknande skrov som Pelle P ritade Crescents. Typ Crescent 425. Tycker om denna båtmodell men båtarna börjar bli gamla och ha problem med akterspegel och innerskrov. Skulle därför vara intressant med liknande båt utan dessa problem

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg

                    Ser bra ut men då måste du köpt din begagnad? Utpris utan motor är 75 000kr på deras hemsida.
                    jag köpte min ny https://www.smartliner.se/aluminum-b...smartliner-150 sen har jag byggt kastdäck själv kolla smartliner fiskebåtar/bassbåt på facebook.

                    Kommentera


                    • #20
                      Nextline 430 är nog ganska lik Crescent i skrovet har läst här på FS om jag minns rätt...
                      430 verkar ju ha en ovanligt bra inredning för fiske i storleksklassen av bilder att döma.

                      Tyvärr gick de i kk 2018 men några bör väl finnas kvar på marknaden... och Romana 430 är ju liknande och finns i i Finland/Estland.... ta färjan och dra hem en billig est...?
                      Senast ändrad av anteman; 2019-10-02, 21:15.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 200 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X