Höga Rodd 445 std, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga Rodd 445 std,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Höga Rodd 445 std,

    Har en HR 445std som jag köpte för ett år sen, i början kom det lite vatten från durken rätt långt fram. Sipprade väldigt lite så kom kanske 5 dl på en 5 timmars tur.
    Detta slutade men nu hör man att det är vatten i dom lufttäta skotten. Har lämnat in båten men ville kolla om det är någon som råkat ut för detta innan och vad man ska kräva för åtgärd. Jag är inne på att det blir en ny båt? För hur ska dom laga invändigt i lufttäta skotten?
    Mvh

  • #2
    Kan ju bli ny båt.
    Beror väl på vad som anses billigast av ny båt eller reparation.
    De lufttäta skotten måste ju skäras upp för att torka ur allt vatten men det är väl heller inte de som är orsaken.
    Vattnet måste ju komma in antingen underifrån eller ovanifrån i form av regn.

    Gissar på dåligt laminat med luftfickor någonstans och där gelcoaten spruckit så att vatten kan tryckas in under färd. Men det är väldigt svårt att veta säkert.

    Får hoppas på att du blir väl bemött och att verkstaden är duktig.

    Kommentera


    • #3
      När jag inte använder båten står den i varmgarage, så man kan ju undra hur den hade mått om den låg i vatten hela tiden?
      Hoppas på ny båt.

      Kommentera


      • #4
        Idag var båten klar. Dom hade borrat ett hål längst bak i durken så vattnet rann ut sen dit med en plugg.
        När jag hör att det är vatten i skrovet ska jag ta bort pluggen och ösa ur vattnet som kommer.
        Låter detta seriöst?

        Kommentera


        • #5
          Det är ju en lösning....
          Det blir alltid kondens inuti en båt, även i stängda utrymmen med tiden så att en dyvika för att få ur vattnet/fukten är alltid bra.
          Men ställer mig ändå lite frågande till just det här fallet då en lösning gjorts men utan en ordentlig undersökning till orsak.

          Vid problem med kondens pratar vi om några deciliter vatten till uppemot någon liter men detta under lång tid.
          Jag har förstått det som att det tränger in vatten i större mängder än så under relativt korta perioder?

          Fortsätt att kolla upp din båt. Ta ur pluggen efter varje tur och kolla om det kommer vatten. Det ska det normalt inte göra förutom lite eventuell kondensfukt.
          Fortsätter din båt ta in vatten tycker jag du ska göra ett återbesök på verkstaden.

          Kommentera


          • #6
            Har haft en 432/445. Samma båt. Jättefin båt och där var aldrig något vatten varken i durk eller andra täta utrymmen. Pluggarna öppnar man över vinterlagringen för att evt kondens skall kunna torka ur.

            Det skall inte blir några dl kondens på några timmar det är ju helt galet.

            En plugg monterad i durken bjuder in till att få vatten in under durken då båten inte har självläns och det snabbt kommer kunna stå vatten över pluggen. Jag hade inte accepterat den lösningen. Det verkar som att dem inte ens letat efter en evt läcka över huvud taget utan bara ”löst det”.

            Det enklaste är ju om du själv kan sjösätta båten en regnfri dag, torka ur båten helt och sen sitta i båten efter sjösättning några timmar och se om det börjar tränga in vatten. Då vet du att den läcker och det är bara att reklamera. Om den inte läcker från utsidan är det från insidan och då borde du ganska enkelt kunna hitta en sån läcka visuellt och få det åtgärdat.

            Båten är väldigt enkelt konstruerad så det borde vara enkelt att lösa det här utan att byta båt om något skulle visa sig ha brister.

            Kommentera


            • #7
              Jag pratade med ägaren till firman och han hade inte ens provtryckt båten för att leta efter någon läcka. Dom skulle göra det nu när jag klagade. Borra hål var HR,s lösning på problemet. Fortsättning följer.....

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 395 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              15 svar
              1 358 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Nila
              av Nila
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              269 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 130 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X