Scandica 400 alu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scandica 400 alu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Anledningen till att det blev en 25a var för att försäljaren rekommenderade det! sa att jag skulle ha 30 hk när jag beställde, men han påstod att den var snabbare upp i plan med just Yamaha 25a på grund av att den var så pass lätt viktmässigt än 30 hk. Finns en film på Youtube när han provkör en scandica 400 med Suzuki 30 hk, och det ser ut som den är ännu segare än min när jag åker själv....
    Det lutar åt att båten är baktung, då hjälper det att flytta vikt framåt, och att höja motorn kan också hjälpa. Och en annan propeller, det kan skilja en hel del mellan ett par proppar trots att de har samma stigning

    Kommentera


    • #22
      Ja det låter ju lite egendomligt att en 25hk skulle gå bättre än en 30hk även om Yamahas F30 är ovanligt tung så har den sannolikt bättre vrid med 747 cc där Suzuki DF30 har 490, gamla Yamaha F25 498 och nya 432 cc. Sukan i videon var inte rapp upp i plan men kan nog bli lite bättre om motorn trimmas in lite om den nu har eltrim vill säga... har du extra batterier så bör de monteras så långt fram det går.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Att höja stigningen med två tum betyder ca 400 varvs sänkning vid full gas, och att sedan höja motorn "ett snäpp" betyder att man återigen höjer varvet med ca 200 varv, och att motorn samtidigt övervarvar och är seg upp i plan motsäger sig varandra i mina ögon. Att det sedan skulle vara någon jätteskillnad mellan en 25:a och en 30:a tror jag inte på så länge de har samma cylindervolym(som de oftast har), då ger de fem extra hästarna bara ett par knop mer i toppfart.
        Ja det är lite motsägelse fullt. Har ingen varv räknare, men sen har det inte varit hela tum på höjningarna. 10,5 var original och då gick jag upp till 11,1/4 och sen 12, vilket har varit bäst hittills. Men då lite väl seg upp. Så sista prov är att hissa ytterligare och se om det kan göra att det går lättare i plan

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Det är ingen tävlingsbåt man förväntas slå några hastighetsrekord med... med en för liten propeller övervarvar den men kommer upp i planingsfart snabbare... speciellt med flera i båten och packning för en heldag på sjön...

          Bättre med för liten propp och ge fan i att köra på full gas... marchfart är bäst för både motorn och miljön.
          nej det är ingen räcerbåt, men när försäljaren säger 30 knop och båten gör 23 som bäst så blir man ju lite besviken. Även om jag tycker att det finns mycket bra med båten också, och som passar mitt fiske i mina sjöar

          Kommentera


          • #25
            Båten ser fin ut men jag förstår din besvikelse efter handlarens vilseledande uppgifter. Har aldrig läst hört talas om en vanlig båt som lyckas nå 30 knop med 25 hk, kanske en vältrimmad rova (trimvinkel, hissning, propeller, viktfördelning) på en Linder 355 och platt vatten greja det men knappast någon annan vanligt båt på 4 meter.
            Senast ändrad av anteman; 2019-12-30, 01:43.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Visa inlägg

              nej det är ingen räcerbåt, men när försäljaren säger 30 knop och båten gör 23 som bäst så blir man ju lite besviken. Även om jag tycker att det finns mycket bra med båten också, och som passar mitt fiske i mina sjöar
              Ja, säljaren har kryddat en del... eller ljugit om man så vill... men inte ens en försäljare kan upphäva fysikens lagar.

              Det är nog bara att inse att man inte kan lita på alla försäljare.

              Kommentera


              • #27
                Har hela tiden varit sugen på scandica 400 sen den kom. Blev inte mindre sugen när jag såg den med mittpulpet på mässan. Ringde och pratade med han som köpt den båten ihop med en 30 evinrude e-tec.
                Han var inte nöjd heller. Lite seg upp i plan och toppfarten var inte i närheten mot utlovad. Fast han testat olika proppar.
                Efter det samtalet så la jag ner tankarna på den båten direkt.
                Synd för utformningen på särskilt pulpet versionen var riktigt fin. Och de är väldigt välbyggda.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg

                  Det lutar åt att båten är baktung, då hjälper det att flytta vikt framåt, och att höja motorn kan också hjälpa. Och en annan propeller, det kan skilja en hel del mellan ett par proppar trots att de har samma stigning
                  Ja batteriet till elmotor är flyttad fram i fören, på kastdäck och under i kastdäcket är 25 l tank. Om jag skulle ha det bak skulle inte båten komma upp i plan med 2 Pers

                  Kommentera


                  • #29
                    Har ju provat med olika propellrar och märkte att om jag beställde från seasea så var deras propellrar kortare i huset än de köpt från Yamaha... muttern som sitter på axeln kom fram.

                    har ju lyckats rätt bra med att få upp den hyffsat fort i plan själv i båten, men väldigt seg med 2 pers. Fiska oftast själv med gamla båten, men träffa ny tjej som alltid vill med, vilket är skitkul.... men synd då att båten blir seg.

                    Tycker att när man köper ett nytt båtpaket, så borde det vara mer provat och rätt propeller, speciellt när säljare säger att det är rätt motor för båten. Jag ville ha en mercury 30 hk med powertrim/tilt. Men jag gick på vad han rekommenderade.

                    Kommentera


                    • #30
                      Tråkigt att man inte kan lita på handlare... kanske hade han 25:an på lager, en hyllvärmare utan PT?
                      Hade själv en Fisherman 145 med 25hk utan PT köpt som beg paket. Riktigt fin fiskebåt men den hade behövt PT eller 30, helst 40 hk och PT. Med 2 fiskare, utrustning och tre batterier tog det tiiid att plana, toppade väl 18-20knop. Hela ekipaget byttes efter några år.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 527 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X