Scandica 400 alu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scandica 400 alu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

    nja linder o quintrex är ej samma klass, quintrex är mycket mer båt,,, mot scandica kan jag ej uttala mig för den ser skitfin ut
    Haha. Ska du jämföra båt mot båt. Linder 400 mot quintrex 390.
    Linder 1,8mm quintrex 1,6mm
    Så om du pratar om plåt så är nog Linder tjockare i samma klass.
    sen kan man gilla en båt av andra anledningar .

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Haha. Ska du jämföra båt mot båt. Linder 400 mot quintrex 390.
      Linder 1,8mm quintrex 1,6mm
      Så om du pratar om plåt så är nog Linder tjockare i samma klass.
      sen kan man gilla en båt av andra anledningar .
      ok, är 435f samma?
      Men JAG tycker q är mer stabil, mer båt,, men som sagt säljer ej q så ska ej tjata....
      vad väger dom då?

      fråga, kan man stå på kanten på en linder utan att fara i sjön?

      linder är väl tillverkad i tingsryd, hemmaplan....

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

        ok, är 435f samma?
        Men JAG tycker q är mer stabil, mer båt,, men som sagt säljer ej q så ska ej tjata....
        vad väger dom då?

        fråga, kan man stå på kanten på en linder utan att fara i sjön?

        linder är väl tillverkad i tingsryd, hemmaplan....
        Quintrex är jättefina båtar och din 435 har jag kikat mycket på tyvärr går de ju inte att köpa längre i Sverige.
        Det jag menar är att du kan inte jämföra din 435 mot min Linder 400.
        quintrex 435 ska du jämföra mot Linder 445.
        Linder 400 mot quintrex 390
        Du kan stå på kanten på 400. Inga problem. Men givetvis kommer din 435 vara mycket bättre på allt om man jämför 400 och 435
        angående vikten så väger 400 lite mer mot jämförbar quintrex 390. Men det är förmodligen Linders lite tjockare plåt som gör viktskillnaden.
        givetvis är jämförelsen på grundutrustate båtar. Byggda på liknade sätt med bara tofter och inga kastdäck och liknade. För då blir det ingen rättvis jämförelse.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Quintrex är jättefina båtar och din 435 har jag kikat mycket på tyvärr går de ju inte att köpa längre i Sverige.
          Det jag menar är att du kan inte jämföra din 435 mot min Linder 400.
          quintrex 435 ska du jämföra mot Linder 445.
          Linder 400 mot quintrex 390
          Du kan stå på kanten på 400. Inga problem. Men givetvis kommer din 435 vara mycket bättre på allt om man jämför 400 och 435
          angående vikten så väger 400 lite mer mot jämförbar quintrex 390. Men det är förmodligen Linders lite tjockare plåt som gör viktskillnaden.
          givetvis är jämförelsen på grundutrustate båtar. Byggda på liknade sätt med bara tofter och inga kastdäck och liknade. För då blir det ingen rättvis jämförelse.
          tack enquist

          jag ville ej retas bara tala om,, skitfiske

          Kommentera


          • #15
            Hej

            jag har en scandica 400 och har haft en linder 400 innan dess.
            Är rätt nöjd med scandican, den är stabil och friborden är höga. Durken är plan, så finns inget speciellt att snubbla på jämfört med linder. Har min båt på tiki trailer som jag hade kvar sen lindern och det var nog lite dumt, trailern går inte att ställa in till scandican mer än att höja upp kölrullarna med vinkeljärn. Så rekommenderar annan trailer till den båten.

            Sen har det varit lite strul med propeller och höjd på motorn. Propellern som satt på när jag köpte övervarva motorn, så prova att gå upp en storlek, men övervarva då också, så fick gå upp ytterligare en storlek. Sen har jag höjt upp motorn ett snäpp, var färdigborrade hål. Men kommer prova att borra nya och höja ett snäpp till. Båten gör med min Yamaha 25 hk 23-24 knop. Och enligt annons så ska han göra det med 20 hk och 30-31 med 30 hk... tror inte att den kommer upp i det! Den är också seg upp i plan. Men hastigheten med 2 personer på ca 225 kg tillsammans är ca 22 knop, även om andra personen behöver krypa långt fram på kastdäcket för att det ska gå fortare i plan, men väldigt lite fart tapp med en andra person med

            Kommentera


            • #16
              Bra inlägg som visar på den erfarenheten jag själv och många andra har att man bör undvika en "'klen" motor till denna typ av båtar.

              Max motorstyrka ger marginaler när man vill lasta tungt och de ger ofta bättre ekonomi i marschfart då de klarar av det på lägre varv, de slipper "slita" med uppgiften.

              Kommentera


              • #17
                Att höja stigningen med två tum betyder ca 400 varvs sänkning vid full gas, och att sedan höja motorn "ett snäpp" betyder att man återigen höjer varvet med ca 200 varv, och att motorn samtidigt övervarvar och är seg upp i plan motsäger sig varandra i mina ögon. Att det sedan skulle vara någon jätteskillnad mellan en 25:a och en 30:a tror jag inte på så länge de har samma cylindervolym(som de oftast har), då ger de fem extra hästarna bara ett par knop mer i toppfart.

                Kommentera


                • #18
                  Yamaha 30hk var länge kanske än idag en nedtrimmad 40hk, tung men stor cylindervolym (och därmed trimpotential)

                  Min poäng var dock inte "5hk" löser biffen även om det vore att föredra, utan att man allmänt bör tänka efter noga innan man slår till på en motor.

                  Finns många båthandlare som säljer billiga båtpaket med en (alltför) billig, liten och klen motor å sen inser köparen att det blev alltför klent först efter köpet...

                  Flera trådar på FS visar att många gjort det misstaget, aldrig har jag läst nån tråd här om att man vill byta ner sig i motoreffekt efter ett nyköp...

                  Har sagt det förr: en kraftig, dyrare motor gör "ont" en gång, när man köper... en klen motor gör ont varje gång den används och upplevs otillräcklig... ett tips till alla båt/motorköpare.
                  Senast ändrad av anteman; 2019-12-29, 17:58.

                  Kommentera


                  • #19
                    Anledningen till att det blev en 25a var för att försäljaren rekommenderade det! sa att jag skulle ha 30 hk när jag beställde, men han påstod att den var snabbare upp i plan med just Yamaha 25a på grund av att den var så pass lätt viktmässigt än 30 hk. Finns en film på Youtube när han provkör en scandica 400 med Suzuki 30 hk, och det ser ut som den är ännu segare än min när jag åker själv....

                    Kommentera


                    • #20
                      Det är ingen tävlingsbåt man förväntas slå några hastighetsrekord med... med en för liten propeller övervarvar den men kommer upp i planingsfart snabbare... speciellt med flera i båten och packning för en heldag på sjön...

                      Bättre med för liten propp och ge fan i att köra på full gas... marchfart är bäst för både motorn och miljön.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X