Är 2,38 bred mycket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är 2,38 bred mycket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är 2,38 bred mycket?

    Hej.

    Jag har två olika båtar som jag tittar på ena är 5,06 lång och 2,07 bred och den andra är 5,30 lång och 2,38 bred.

    Frågan är då om den extra storleken är värd något vid fisket jämfört med möjligt problem vid smala vägar vid trailning t.ex ?
    Vad tycker ni?

    Mvh Mikael

  • #2
    Bra längd ger ofta bättre sjöegenskaper i grövre, större sjö eller kust och så rymmer den fyra fiskare utan större trängsel. Å andra sidan väger den nog markant mer, kommer sannolikt behöva en bromsad (klart dyrare och lite tryggare) trailer, lite större, dyrare motor och större garage...

    En del tycker att man ska köpa en så stor båt som möjligt, andra tänker annorlunda, En 5,06"aär inte trång för 2-3 fiskare enligt mig och kanske lite mer lätthanterlig... och billigare...
    Vilka vatten ska båten fiska?

    Kommentera


    • #3
      Båter på 5+ meter bør ha bremset tilhenger uavhengig av lovverk. Hvis ikke kommer du før eller siden til å få praktisk erfaring med hvorfor bremset tilhenger er lurt.... Unntaket må være hvis du kjører rundt med bil på tre tonn eller deromkring, men selv da ville jeg personlig ha foretrukket brems på tilhengeren. Nå er det forøvrig endringer på gang i EU som vil føre til at du kan kjøre (lovlig) i 100 km/t med bremset tilhenger. Dette blir sannsynligvis gjennomført i løpet av 2020 i Norge og da er nok ikke Sverige så langt unna å gjøre det samme.

      Men tilbake til spørsmålet.
      Større båt er nesten alltid en fordel ved fisket. De er mer stabile, du får mer innvendig plass og i mange tilfeller tåler de mer sjø. Min egen Starweld Fusion 16DC er 5,03 lang og 2,08 bred, båten jeg hadde før var enda en fot lengre og en drøy fot bredere. Bredden er ikke noe praktisk problem på veien eller ved ramper etc, men VEKTEN kan bli det og den øker selvfølgelig med båtens størrelse. Med dagens ekvipasje har jeg 1140kg på tilhengerens aksling og det går fint å håndtere på naturramper med en bil med 4WD, jeg har også fått den opp på sandstrender men da sjekker jeg at ikke sanden er veldig myk først. Den forrige båten min veide noen hundre kilo mer, og da måtte jeg ha skikkelig rampe. Den forskjellen kan være betydelig hvis du ønsker å fiske på steder uten skikkelig rampe, tyngre båt begrenser deg endel på dette området.


      Senast ändrad av Team Colibri; 2019-11-12, 13:19.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Stirra inte dig blind på siffror. Svårt att uttala sig utan veta vad det är för båtar. Men både alumacraft escape 165 och buster l är över 5 meter långa men under 2 meter breda. Tycker ingen av dessa båtar är vingliga. Sen beror det ju vad du ska fiska. Själv kör jag en betydligt mindre båt, linder catch. Men uppfyller mina krav på alla sätt och vis, fiskar dessutom utan problem 2-3 personer även i denna.

        Kommentera


        • #5
          Jag skrev inga märken på båtarna för att jag ville bara ha hjälp med storleksproblemet och inte val av märke.

          Ska förövrigt fiska i dalälven och värtan och vid åkersberga.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av san_miguel Visa inlägg
            Jag skrev inga märken på båtarna för att jag ville bara ha hjälp med storleksproblemet och inte val av märke.

            Ska förövrigt fiska i dalälven och värtan och vid åkersberga.
            Hej San Miguel;
            Du är lyckligt lottad....
            I Dalälven finns det gott om Havsöring och Lax...
            Utanför Åkersberga hittar du Gäddparadiset Ljusterö...
            Alla kan ju inte bo på Mörkö...

            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av san_miguel Visa inlägg
              Jag skrev inga märken på båtarna för att jag ville bara ha hjälp med storleksproblemet och inte val av märke.

              Ska förövrigt fiska i dalälven och värtan och vid åkersberga.
              Du klara dig med en liten båt på dessa vatten. Kört Värtan mycket med en Linder 400 sportsman i mina dagar. Skulle nog istället låta vikt, typ av ramper & användning styra. Får du dra båda båtarna med ditt körkort. Båda båtarna låter som rejäla båtar. Gissar att den ena är en bassboat då den är bred för sin längd. Provkör och se vilken som går bäst i sjön.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 541 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              20 svar
              1 982 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              283 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 200 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              346 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X