Ta bort en pulpet på en Buster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta bort en pulpet på en Buster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ta bort en pulpet på en Buster

    Hej, jag har just köpt min första båt, en Buster M 2012. Den är utrustad med dubbla pulpeter och på de få turer jag han göra i höstas märkte jag att det skulle funka bättre att fiska om jag tog bort en.

    Har någon erfarenhet av det? Då jag inte är helt säker på att det är så jag vill ha den vore det ju bra om det gick enkelt att återställa.

    De två frågor som poppar upp är ju om pulpeten endast är skruvad (ser så ut)? Och vad gör man med skruvhålen i durken? Det vore ju bra att inte kitta igen dom om man vill kunna återställa den.

    tacksam för svar från alla kunniga som verkar finnas här!

  • #2
    Gissar på att pulpeten enbart är skruvad alternativt nitad på plats.
    Samma båt finns som enkelpulpet och det är sällan man gör det för krångligt/dyrt att utrusta samma båt med en eller två pulpeter.

    De gamla hålen hade jag helt enkelt skruvat tillbaka skruvarna i. Eventuellt ersatt dom med skruvar med helt platta skallar och tätat med sikaflex.
    Då blir det garanterat tätt och det är enkelt att montera tillbaka pulpeten om så önskas eller vid en eventuell framtida försäljning.

    Kommentera


    • #3
      Håller med tre S på alla punkter

      Kommentera


      • #4
        Hej, igen.

        är det någon som har koll på detta?

        pulpeten fäster mycket riktigt med en skruv i relingen. Problemet är att den bara snurrar när jag skruvar på den. Jag gissar att skruven sitter med en mutter i pulpeten men problemet är att samma sak händer när jag försöker lossa den lucka där muttern bör sitta.

        Kommentera


        • #5
          Håller också med treS på alla punkter, problemet med den snurrande muttern kan Du nog få hjälp med hur det är gjort om Du mailar Fiskars i Finland och frågar, har gjort så några gånger och fått mycket bra hjälp av dem.

          Vill Du vara lite mera brutal så borra ur skruven så ramlar muttern bort men det kan bli knepigare att återmontera så börja med att fråga blir mitt tips.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av co.est Visa inlägg
            Hej, jag har just köpt min första båt, en Buster M 2012. Den är utrustad med dubbla pulpeter och på de få turer jag han göra i höstas märkte jag att det skulle funka bättre att fiska om jag tog bort en.

            Har någon erfarenhet av det? Då jag inte är helt säker på att det är så jag vill ha den vore det ju bra om det gick enkelt att återställa.

            De två frågor som poppar upp är ju om pulpeten endast är skruvad (ser så ut)? Och vad gör man med skruvhålen i durken? Det vore ju bra att inte kitta igen dom om man vill kunna återställa den.

            tacksam för svar från alla kunniga som verkar finnas här!
            ------------------------------------------------

            Hej Coest;

            Avvakta med att skruva bort den ena styrpulpeten i din Buster M...
            De båda styrpulpeterna har flera påtagbara fördelar. Med dubbla styrpulpeter sitter två personer skyddade mot vind och sidsjö bakom varsin sidopulpet...

            Med dubbla styrpulpeter kan två som står upp och kastfiskar luta sig mot varsin pulpet...

            När jag köpte min Silver Hawk 1992 kunde jag välja mellan mittpulpet och två sidopulpeter. Min hustru var jätteglad att jag valde två och att hon kunde sitta skyddad bakom en egen vindruta och sidopulpet...

            När jag köpte min Buster Magnum 1998 var pulpetvalet givet...två sidopulpeter....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-04-12, 17:47.

            Kommentera


            • #7
              Vet inte om Buster gör så men det är ganska vanligt med så kallade nitmuttrar i alu-båtar där man inte kommer åt insidan.
              Det är en slags gängade insatser som nitas på plats och används istället för mutter.

              Har du max oflyt har dessa släppt och det är därför allt snurrar. Då återstår inget annat än vinkelslip och kapa bort skruvskallarna. Borra brukar inte gå eftersom allt bara brukar snurra med.

              Men hör gärna med Fiskars först om de vet nåt bättre sätt.

              Kommentera


              • #8
                Jag vet inte hur det funkade förut men nu verkar Fiskars vara väldigt måna om att man tar det med återförsäljare (som bör ha mindre koll på konstruktionen).
                jag får denna via både sidan och facebook.

                https://www.buster.fi/sv/node/83

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  ------------------------------------------------

                  Hej Coest;

                  Avvakta med att skruva bort den ena styrpulpeten i din Buster M...
                  De båda styrpulpeterna har flera påtagbara fördelar. Med dubbla styrpulpeter sitter två personer skyddade mot vind och sidsjö bakom varsin sidopulpet...

                  Med dubbla styrpulpeter kan två som står upp och kastfiskar luta sig mot varsin pulpet...

                  När jag köpte min Silver Hawk 1992 kunde jag välja mellan mittpulpet och två sidopulpeter. Min hustru var jätteglad att jag valde två och att hon kunde sitta skyddad bakom en egen vindruta och sidopulpet...

                  När jag köpte min Buster Magnum 1998 var pulpetvalet givet...två sidopulpeter....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Nu har jag inte sett din båt,, men kan man inte ha nytta av två för att sätta på regnskydd, karbinskydd kanske det kallas.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                    Nu har jag inte sett din båt,, men kan man inte ha nytta av två för att sätta på regnskydd, "karbinskydd" kanske det kallas.
                    "Karbinskydd"
                    Karbinskydd m/1884. Vid överkanten har den 2 st hål där remmen till patronväskan träs igenom. Upptill 170 mm bred, succesivt smalare nertill på ena sidan där den är 120 mm ....



                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X