Projekt: Kastdäck till Buster X - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Kastdäck till Buster X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Projekt: Kastdäck till Buster X

    Blir en liten projekttråd kring mitt bygge av ett kastdäck på min Buster X. Min båt är från 2007 och sedan länge har jag bytt ut "originaldynorna" mot klassisk filtmatta och det har funkat rätt bra.
    Men många timmars fiske stående på steget i fören har också lett till en utmattningsspricka i plasten. Något som jag förstärkte med en L list i aluminium. Den gamla spölådan sviktar betänkligt när man står på den och det funkar egentligen inte så bra med 2 fiskare i fören med nuvarande lösning då båda gärna vill stå lite högre.

    En av fördelarna med min Buster X (C4) är att det är enkelt att ta bort inredningen då de bara sitter med enkla skruvfästen i durken. Så efter många års velande bestämde jag mig för att ta ur min spölåda och en låda och ersätta det med ett kastdäck. Utan att behöva skruva i båten och att göra det enkelt att återställa.

    Tittade igenom massor av trådar och youtube filmer och kunde konstatera att kastdäck gjorts på många sätt. Allt ifrån sunkiga playwoodskivor med kass passform till high tech utskurna skivor i marinaluminum .

    Ur ett viktperspektiv är förstås aluminiumlösningen att föredra. Dock blir kostnaden för att göra ett däck i aluminimum ganska högt. Både map material och även med kostnaden att låta göra det (eftersom jag saknar kunskap). Så i mitt fall vill jag hålla ned kostnaden utan att för den delen få världens tyngsta kastdäck.

    Förutom kostnad så vill jag även att det ska se bra ut. Det ska finnas stuvutrymme och eventuellt vatten ska rinna undan. Jag gick ut till båten och gjorde en måttskiss och utifrån den så testade jag lite olika alternativ.
    Den ritning som jag valde att utgå är den här:

    Click image for larger version

Name:	20200217_213023.jpg
Views:	2005
Size:	245,4 KB
ID:	2536392

    Dvs tre luckor i akterkant. Ett ramverk som är "öppet" i mitten och förhoppningsvis ändå lätt.



  • #2
    Nästa steg blev att handla material och inleda det faktiska bygget. Som reglar valde jag vanliga 45*45 tryckimpregnerade reglar. Ett tips är att välja reglar som hunnit torka upp så är det inte så förskräckligt tunga. Som skiva har jag valt att testa 12 mm formskiva från Byggmax. Jag köpte också en masonitskiva som jag tänkte använda för att malla ut de olika delarna. Ur minnet så köpte jag
    • 4 st 45*45 reglar
    • 1 st formskiva
    • 1 st masonitskiva
    • Rostfri skruv ca 90 mm
    Man kan ju förstås börja med reglarna och skruvarna ifall man är osäker på om det blir bra.

    De viktigaste verktygen i första stadiet var fogsvans, vinkelhake ,smygvinkel , måttband och skruvdragare. Alla genomgående skruvhål förborrades för att undvika onödiga sprickor.

    Sen började jag med den främre stödet. Bilden visar detta innan jag skruvade ihop det. Notera att jag fick göra ett urtag för ett av skruvfästena i durken så att stödet står stadigt.

    Click image for larger version

Name:	20200125_143619.jpg
Views:	1851
Size:	1,09 MB
ID:	2536398
    främre stödet

    Sen kom nästa stöd till. Regeln som ligger över är bara för att de ska stå upp för fotograferingen.
    Notera underkanten på detta stöd som gör att vatten enkelt kommer att rinna ut.
    Click image for larger version

Name:	20200125_161642.jpg
Views:	2182
Size:	1,28 MB
ID:	2536399

    Sista stödet till sist:
    Click image for larger version

Name:	20200125_205612.jpg
Views:	1743
Size:	1,25 MB
ID:	2536400

    Sen återstod bara att få ihop det hela till en enhet:

    Click image for larger version

Name:	20200208_141905.jpg
Views:	2569
Size:	1,10 MB
ID:	2536401

    Ett litet tips i bilden ovan. De två stöden som sitter i ovankant till höger och vänster om skruvmejseln kan man vänta med att montera tills man gjort luckorna. Bredden på luckorna kommer att bli beroende på klädseln. Så dessa stöd väntade jag med att skruva fast.

    När det gäller höjden på stöden utgick jag ifrån att däcket ska bli paralllellt med "vecket" på sidan av skrovet. Och att skivan ska ligga på trappsteget i fören.

    Kommentera


    • #3
      Tjena Micke, jag har också planer på kastdäck, det luriga är att malla fram måtten så det passar som det ska. Tänkte köra aluminium så det blir väderbeständigt.

      Kommentera


      • #4
        Hur gör man då så att skivan som ska ligga ovanpå får så bra passform som möjligt. Jo det gör man enkelt genom att malla kurvorna. Jag sågade helt enkelt ut en lagom stor rektangel av masonit. Tejpade fast en penna på ett block och sen kunder jag enkelt rita av formen på skrovet.
        Så här:
        Click image for larger version

Name:	20200209_181539.jpg
Views:	1665
Size:	225,0 KB
ID:	2536404
        Sen var det bara att såga ut kurvan med sticksåg i masoniten och testa passningen:

        Click image for larger version

Name:	20200209_181925.jpg
Views:	1609
Size:	285,1 KB
ID:	2536405
        Snygg passning, eller hur?

        Sen får man förstås ta fram måttbandet och mäta bredden på framkant och bakkant av den skiva man ska malla på. Jag använde en oh penna för att rita på formskivan.
        Vän av ordning tänker då förstås att hur blir det med utrymmet för mattan som man ska klä skivan med. Måste jag inte räkna med det?

        Masoniten är tunn (ca 3 mm) medan formskivan är 12 mm. Så redan där ger lutningen på skrovet lite marginal. Men innan jag sågade ut plattan så använde jag en smygvinkel och ställde in sticksågen så att snittet är hyfsat parallellt med skrovsidan. I praktiken gav det mig en helt perfekt passning när mattan sen satt på.

        Så här såg plattan ut innan jag klädde den:

        Click image for larger version

Name:	20200209_202616.jpg
Views:	1754
Size:	1,05 MB
ID:	2536406

        Sen skar jag ut sidorna som skulle ligga vid sidan av luckorna och testade att klä in dem:

        Click image for larger version

Name:	20200209_202600.jpg
Views:	1669
Size:	1 011,3 KB
ID:	2536407

        När jag provade att gå och stå så kändes däcket stabilt och stumt.

        Kommentera


        • #5
          Nästa steg var att klä kastdäcket. Och materialet är konstgräs i färgen grafit. Välj ett konstgräs som tål många soltimmar. Tidigare använde jag typ jula till mina lådor och då fick jag byta vartannat år. Nu köpte jag ett konstgräs av bättre kvalitet på bauhaus,

          Det jag använde för att klä mina skivor var ett lim typ pl 200 eller liknande. Häftpistol med rostfria klammer och en ny brytbladskniv.
          Jag höll till inne och hade en skärbräda som jag flyttade under mattan allt eftersom jag skar ut. Jag gjorde typiskt 4-5 cm marginal utanför plattan. Sen får man skära ut hörn så att man inte viker mattan dubbel.

          Jag limmade och häftade fast mattan. Limmade även plattan under mattan så att mattan sitter fast. En smart grej är att ha en liten hammare och verkligen slå ned klammerna.

          Ha inte så bråttom att prova plattan utan låt den ligga och torka till dagen efter så sitter verkligen mattan.

          Sen var det bara att såga ut och klä luckorna. Montera beslag och just nu ser däcket ut så här:
          Click image for larger version

Name:	20200216_180946.jpg
Views:	1788
Size:	2,47 MB
ID:	2536409
          Click image for larger version

Name:	20200216_181245.jpg
Views:	2118
Size:	1,39 MB
ID:	2536410

          Det återstår bara en täckplatta i framkant (med en springa i underkant så att vattnet kan rinna ut) .

          Uppskattad total vikt på plattformen är 19 kg för däck med matta och beslag. 10 kg för reglarna (vilket är en ren gissning).
          Samtidigt så har jag tagit bort två lådor som nog vägde 8-10 kg totalt.

          l luckorna på sidorna ska det i murbruksbaljor.






          Kommentera


          • #6
            Snyggt!

            Kommentera


            • #7
              Håller med! Ser riktigt trevligt ut

              Kommentera


              • #8
                Verkligen ambitiöst! Ska sno tipsen om hur man ritar av formen på skrovet.

                Kommentera


                • #9
                  Vet inte om det är viktigt men jag har också målat alla kanter på formskivan så att den ska vara ännu mer tålig mot fukt.

                  Kommentera


                  • #10


                    Hej Micke;

                    Buster X är en otroligt snygg och välgjord båt! https://www.sokbat.se/Modell/buster/x

                    Tänk på att inte göra båten alltför framtung så att den dyker i vågorna vid minsta motsjö...

                    Go for the Big Ones!

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm


                    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-18, 10:46.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 202 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X