Projekt: Kastdäck till Buster X - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Kastdäck till Buster X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Hej Micke;

    Buster X är en otroligt snygg och välgjord båt! https://www.sokbat.se/Modell/buster/x

    Tänk på att inte göra båten alltför framtung så att den dyker i vågorna vid minsta motsjö...

    Go for the Big Ones!

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Givetvis något som jag har koll på :-). Har inget problem att köra med 7 vuxna ombord. Faktum är att den går bättre i sjö med lite last istället för helt tom. Och att köra med netto 15 kg extra framför pulpits kommer inte att påverka (tror jag :-) ). Trots att jag har en tung elmotor i fören och ett batteri till elmotorn längst fram.
    Har försökt hålla ned antalet reglar så att vikttillskottet blir så litet som möjligt. Skulle det vara ett problem får jag flytta bak elmotorbatteriet.

    Sen måste man ha koll på hur man kör i grov sjö. Går ju inte att köra full skaft samtidigt som man inte kan puttra i 3 knop.

    Dök mycket tidigare och då körde jag ofta ut utomskärs med 3 dykutrustningar som låg i fören (120 kg) och det var väl inte alltid jättelugnt...

    Men du har helt rätt att vikten är något man måste tänka på när man bygger ett kastdäck.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg

      Givetvis något som jag har koll på :-). Har inget problem att köra med 7 vuxna ombord. Faktum är att den går bättre i sjö med lite last istället för helt tom. Och att köra med netto 15 kg extra framför pulpits kommer inte att påverka (tror jag :-) ). Trots att jag har en tung elmotor i fören och ett batteri till elmotorn längst fram.
      Har försökt hålla ned antalet reglar så att vikttillskottet blir så litet som möjligt. Skulle det vara ett problem får jag flytta bak elmotorbatteriet.

      Sen måste man ha koll på hur man kör i grov sjö. Går ju inte att köra full skaft samtidigt som man inte kan puttra i 3 knop.

      Dök mycket tidigare och då körde jag ofta ut utomskärs med 3 dykutrustningar som låg i fören (120 kg) och det var väl inte alltid jättelugnt...

      Men du har helt rätt att vikten är något man måste tänka på när man bygger ett kastdäck.
      Hej Micke;

      Innan jag köpte min Buster Magnum 1998, som jag äger än idag, hade jag en Silver Hawk med dubbla motorer på akterspegeln. Silver Hawk-båten fiskade min älskade Ulla och jag Havsöring och Lax med i Lövstabukten och Gävlebukten..

      Lax fick vi sporadiskt på vår och försommar. Havsöring var det gott om och den högg våra trollingdrag och wobbler från islossning till isläggning...

      Anledningen till att jag sålde den sjösäkra Silver Hawk-båten och köpte en Buster Magnum var att de närmaste grannarna till oss vid fritidshuset i Karlholm älskade Havsöring och de ville ofta följa med ut på sjön och trollingfiska...

      Old Firehand
      Leif Engström

      https://www.buster.fi/sv/modeller/bu...s=&motors=2018

      https://www.buster.fi/sv/modeller
      Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-18, 18:04.

      Kommentera


      • #13
        Jag har den här konfigurationen, ska plocka ur de två flyttbara sittboxarna framför mittkonsolen och göra kastdäck i durkaluminium. Tror det blir klurigt att få till stödben under i rätt vinklar, får tillverka i något enklare material först för att prova ut att det blir bra. Tanken är att kastdäcket ska ligga fritt utan åverkan på båten.

        Click image for larger version  Name:	F617A569-04AA-4883-877D-2C0A3009FF12.jpeg Views:	0 Size:	190,2 KB ID:	2536501

        Kommentera


        • #14
          Click image for larger version  Name:	20200219_165248.jpg Views:	0 Size:	2,12 MB ID:	2537035
          Sista biten på plats. Skruvade även fast däcket i ramen med några RF skruvar. För säkerhets skull...

          Kommentera


          • #15
            Snyggt Micke!
            Observera att tryckimpregnerat och aluminium kan vara en dålig kombination pga virkets kopparinnehåll. Jag kan inte alls bedöma hur farligt detta är men det brukar avrådas från tryckt virke och alu i kombination. Nu ligger väl det mesta av konstruntionen mot durken ändå men håll koll så att inte plåten tar skada.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
              Nästa steg blev att handla material och inleda det faktiska bygget. Som reglar valde jag vanliga 45*45 tryckimpregnerade reglar. Ett tips är att välja reglar som hunnit torka upp så är det inte så förskräckligt tunga. Som skiva har jag valt att testa 12 mm formskiva från Byggmax. Jag köpte också en masonitskiva som jag tänkte använda för att malla ut de olika delarna. Ur minnet så köpte jag
              • 4 st 45*45 reglar
              • 1 st formskiva
              • 1 st masonitskiva
              • Rostfri skruv ca 90 mm
              Man kan ju förstås börja med reglarna och skruvarna ifall man är osäker på om det blir bra.

              De viktigaste verktygen i första stadiet var fogsvans, vinkelhake ,smygvinkel , måttband och skruvdragare. Alla genomgående skruvhål förborrades för att undvika onödiga sprickor.

              Sen började jag med den främre stödet. Bilden visar detta innan jag skruvade ihop det. Notera att jag fick göra ett urtag för ett av skruvfästena i durken så att stödet står stadigt.

              Click image for larger version

Name:	20200125_143619.jpg
Views:	1844
Size:	1,09 MB
ID:	2536398
              främre stödet

              Sen kom nästa stöd till. Regeln som ligger över är bara för att de ska stå upp för fotograferingen.
              Notera underkanten på detta stöd som gör att vatten enkelt kommer att rinna ut.
              Click image for larger version

Name:	20200125_161642.jpg
Views:	2172
Size:	1,28 MB
ID:	2536399

              Sista stödet till sist:
              Click image for larger version

Name:	20200125_205612.jpg
Views:	1736
Size:	1,25 MB
ID:	2536400

              Sen återstod bara att få ihop det hela till en enhet:

              Click image for larger version

Name:	20200208_141905.jpg
Views:	2557
Size:	1,10 MB
ID:	2536401

              Ett litet tips i bilden ovan. De två stöden som sitter i ovankant till höger och vänster om skruvmejseln kan man vänta med att montera tills man gjort luckorna. Bredden på luckorna kommer att bli beroende på klädseln. Så dessa stöd väntade jag med att skruva fast.

              När det gäller höjden på stöden utgick jag ifrån att däcket ska bli paralllellt med "vecket" på sidan av skrovet. Och att skivan ska ligga på trappsteget i fören.
              om du ska bygga kast däck och det sviktar tror jag problemet är själva trät du står på det bör inte göra något med reglarna de kan vara strax under en halv meter i från varandra och det ska funka använd ett starkt trä om du har detta problem plywood funkar oftast bra

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 527 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              20 svar
              1 963 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              280 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 190 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              343 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X