Crescent 500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Crescent 500

    Hej!
    jag har en crescent 500 som ska renovera snart, är det en plastbåt eller glasfiberbåt? Och när jag ska laga båten ska jag andvända polyester+glasfiber eller NM laminering+ glasfiber? Det är min första projekt! Tacksam för svaret!

  • #2
    Hej.

    Det är en glasfiberarmerad plastbåt. Polyester (plast) + glasfiber.

    Om det är ditt första projekt skulle jag ha valt polyester + glasfibermatta från biltema.

    Kommentera


    • #3
      Okej vad bra tack! jag har mer fråga om du har lust att svara,

      1 vad är gellcoat? Behöver man ha de? När ska man applicera den?

      2 ska man måla med epoxi primer utsidan av båten under och övanför vattenlinjen? Räcker det med 2-3 lager epoxi primer?

      tack mvh

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Celak_pelor Visa inlägg
        Hej!
        jag har en crescent 500 som ska renovera snart, är det en plastbåt eller glasfiberbåt? Och när jag ska laga båten ska jag andvända polyester+glasfiber eller NM laminering+ glasfiber? Det är min första projekt! Tacksam för svaret!
        Hej Celak;

        Läs och följ tipsen så blir din Crescent 500 som ny igen...https://www.hjertmans.se/Media/Artic...at_Laminat.pdf ...

        http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Tack gör tipsen. mvh

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Celak_pelor Visa inlägg
            Okej vad bra tack! jag har mer fråga om du har lust att svara,

            1 vad är gellcoat? Behöver man ha de? När ska man applicera den?

            2 ska man måla med epoxi primer utsidan av båten under och övanför vattenlinjen? Räcker det med 2-3 lager epoxi primer?

            tack mvh
            1)
            Gelcoat är i princip pigmenterad polyesterplast. Tex så är det den vita yttersta släta ytan på ett båtskrov. När en båt byggs så lägger tillverkaren gelcoat i några lager först i formen. Sedan appliceras (ibland) ett tunt fint lager glasfiber som armerar denna gelcoatyta. Sedan lägger de plast+glasfiber i grövre dimension i flera lager för att bygga upp skrovet och stabilitet. Gelcoaten är nästan helt vattentätt och skyddar laminatet från att suga upp vatten på samma sätt kontra att inget skydd fanns.

            Gelcoaten läggs också på innerliner och skrovöverdelar. Tänk på 70-talsbåtarna med härligt färgstarka orange, röda, gula överdelar. De är oftast också gelcoat.

            2) Under och upp till vattenlinjen ( kanske någon centimeter över). Antal lager beror på typ och tillverkare. Det står i tillverkarens anvisningar.
            Du kan dock fråga dig om du behöver epoxi? Det beror helt på hur du tänker använda båten. SKall den ligga på trailer eller i vattnet vid brygga året om så är det stor skillnad.
            Jag har själv bara använt epoxi en gång och det var på en båt där gelcoaten var så krackelerad att den inte gick att rädda och då stod valet mellan att slipa bort gelcoaten och lägga ny mot att slipa upp ytan och sedan måla med epoxi.

            3) Generellt skulle jag vilja poängtera att när det kommer till gamla båtar så ska man använda sunt förnuft. En vanlig glasfiberaramerad plastbåt håller normalt vääääldigt länge om den sköts väl. Den håller "länge" om den missköts också. Vet inget om skicket på din båt eller vad din målsättning är.
            Ger du lite mer info så kan säker fler här komma med goda råd

            Kommentera


            • #7
              Gillar ditt svar! Tänken att ska ha båten vid sjön våren-höst eftersom jag brukar åka själv efter jobbet, det är ingen ide att ha båten i kärran mvh

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 527 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              20 svar
              1 963 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              280 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 190 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              343 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X