Tips på fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på fiskebåt

    Hallå, skulle behöva lite hjälp från erfaret folk.
    Har idag en Oskwig 370 med en 6hk Tohatsu som jag använder i mälaren. Det jag gillar är den låga vikten som gör den smidig att hantera samt att den planar med liten motor. Problemet är att den är väldigt instabil och trång och därför funderar jag på att uppgradera.

    Detta är mina kriterier:

    -Lätt, helst aluminium. Skall plana med max 10hk.
    -Ska klara en hyfsat blåsig dag på mälaren utan att guppa som ett löv.
    -Storlek 4,5-5m. Vill kunna fiska 3p utan att det blir jättetrångt men oftast är vi 2.

    Jag vill undvika krångel och båten skall kunna tas upp utan trailer och jag vill kunna bära motorn korta sträckor.

    Vad tror ni? Finns det någon lämplig båt eller måste jag tänka om?

    Tacksam för input.

    mvh
    Skallagrimson

  • #2
    Ursprungligen postat av skallagrimson Visa inlägg
    Hallå, skulle behöva lite hjälp från erfaret folk.
    Har idag en Oskwig 370 med en 6hk Tohatsu som jag använder i mälaren. Det jag gillar är den låga vikten som gör den smidig att hantera samt att den planar med liten motor. Problemet är att den är väldigt instabil och trång och därför funderar jag på att uppgradera.

    Detta är mina kriterier:

    -Lätt, helst aluminium. Skall plana med max 10hk.
    -Ska klara en hyfsat blåsig dag på mälaren utan att guppa som ett löv.
    -Storlek 4,5-5m. Vill kunna fiska 3p utan att det blir jättetrångt men oftast är vi 2.

    Jag vill undvika krångel och båten skall kunna tas upp utan trailer och jag vill kunna bära motorn korta sträckor.

    Vad tror ni? Finns det någon lämplig båt eller måste jag tänka om?

    Tacksam för input.

    mvh
    Skallagrimson
    Gå in på BUSTER..https://www.buster.fi/sv/modeller?gc...BoCXTwQAvD_BwE och sedan SILVER båtar..https://www.silverboats.fi/se-se/bat...RoCsYUQAvD_BwE och välj vilken modell och storlek du vill ha...

    Själv har jag ägt en mycket sjösäker SILVER HAWK båt åren 1992 - 1998. År 1998 ville flera av grannarna på landet uppe i Karlholm åka med ut på sjön och fiska Lax och Havsöring. Då köpte jag en BUSTER MAGNUM som jag använder än idag och fiskar från...

    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-04-05, 16:10.

    Kommentera


    • #3
      Linder 445 Basic eller catch, de klarar sig med en 10hk men Du får ingen jätte marschfart men helt Ok och de övriga kraven uppfyller den även om den kommer att slå en del i hårdare sjö men det gör alla båtar i den klassen så inget onormalt.

      My 2 Cent

      Kommentera


      • #4
        Jag har kikat på både Buster och Linder men motorerna som rekas är ju lite större.
        Men, om en Linder 445 funkar med 10hk är det perfekt. Behöver inte gå snabbt bara den kommer upp i plan så är jag nöjd.
        Tack!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av skallagrimson Visa inlägg
          Jag har kikat på både Buster och Linder men motorerna som rekas är ju lite större.
          Men, om en Linder 445 funkar med 10hk är det perfekt. Behöver inte gå snabbt bara den kommer upp i plan så är jag nöjd.
          Tack!
          Skulle bli starkt förvånad om den inte planar med en 10hk på om Du bara placerar folk och last vettigt för Linders skrov är grymt lättplanande men visst Du får inte samma marschfart som med en 15-20hk men det har Du ju redan insett och är Ok med så maila Linder och ställ frågan De är mycket bra att serva kunder.

          Om jag inte minns fel är det en Jessica (kan minnas fel på namnet) som brukar ha bra koll och ger ärliga svar.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

            Skulle bli starkt förvånad om den inte planar med en 10hk på om Du bara placerar folk och last vettigt för Linders skrov är grymt lättplanande men visst Du får inte samma marschfart som med en 15-20hk men det har Du ju redan insett och är Ok med så maila Linder och ställ frågan De är mycket bra att serva kunder.

            Om jag inte minns fel är det en Jessica (kan minnas fel på namnet) som brukar ha bra koll och ger ärliga svar.
            hittar du en beg quintrex 390 så är det massa mer båt än linder
            linder är trots smålänsk ,,tunn och jobbig,, sen är säljarna ej så smarta.

            Kommentera


            • #7
              Alumacraft 1436 kanske?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Swappo Visa inlägg
                Alumacraft 1436 kanske?
                Den såg ju intressant ut, speciellt den större varianten på 4,90.
                Den har ju flat botten, hur beter sig en sådan i vattnet?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av skallagrimson Visa inlägg

                  Den såg ju intressant ut, speciellt den större varianten på 4,90.
                  Den har ju flat botten, hur beter sig en sådan i vattnet?
                  Som en tvålkopp...

                  ​​​​Klarar väl viss vind och sjö förstås men bryter ju vågorna rätt kasst.

                  Den är smidig och lättdriven.

                  Kommentera


                  • #10
                    Dina krav att den ska vara lätt, större, ta sjö bra (lite bättre) och plana med 10 hk är i princip omöjliga att förena... en L 445 är naturligtvis bättre i sjögång än en 370 men jag skulle inte ens överväga den förra med 10 hk... om den planar en stilla dag med 1 person så är det nog kört med lite utrustning, kanske elmotor, batterier eller bara en kompis i båten, alltför klena marginaler...

                    Linder 400 eller Smartliner 400 kanske ger lite mer av det du vill ha och jag skulle gifta dem med minst 15, tja 20 hk... har inte Yamaha en ny lätt 15/20hk?

                    Varför så låst vid 10hk? Har du en på hyllan eller hatar att bära lite tyngre?

                    Ta i beaktande att väldigt få har ångrat kraftfullaste motor till aktuell båt medan många "sparsamma" köpare ofta vill uppgradera en klen rackare, finns flera exempel på det senare här på FS, inklusive mig själv men de trådarna kan du nog inte hitta med FS bedrövliga sökfunktion.
                    Senast ändrad av anteman; 2020-04-09, 21:45.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X