Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Grobian
    replied
    Idag var jag på en liten sväng och kollade. Straiedge angler pro finns ju inte inne i butiken, vilket ju är lite synd att man inte kan klämma och känna. Jag hörde mig för ändå vad butiken hade för synpunkter. Denna butik sade att han inte riktigt hade koll på fiskekajaker, och därmed inte riktigt vågade säga så mycket annat än den infon som finns på nätet om den. Dock tycker jag den ser intressantast ut av dem alla faktiskt. För övrigt, Denna butik ansåg att det märke du har TiSo, aquaglide, är av lägre kvalitet...jag antar att du inte instämmer..?

    Sedan passade jag på att kolla med han i Älvsjö som säljer Gumotex Halibut. Han hade tid så jag drog dit och kollade. Det såg verkligen smidigt ut att blåsa upp den osv. Fick även testa den på vattnet, och det blev en rätt fin provtur. Känns helt okej. Helt tyst glider man runt. Lite vinglig dock, men antar att det är ovana. Tror att jag får köra några övningsturer utan grejer med om/när jag får en. Testade stå också, men nej, det skall inte jag ägna mig åt...Provturen var lite spontan och inte planerad så därför satt inte fenan i på undersidan, så kajaken gick inte precis rakt. Denna kajak var absolut tänkbar för mig. Mindre än jag föreställt mig, men ändå mer rum att packa saker än jag trott. Sätet är jag lite skeptisk till även om det var bekvämt. Har för mig att man kan ändra höjden på det i de andra. Det kan vara bra tror jag. Sedan ser även sätena i de andra vara lite bättre och av tyg, inte uppblåsbara som på denna. Har en del att fundera på, och även kika in Aquaglidern!

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Straitedge Angler finns ju också i en Pro-variant som är större. I valet mellan dessa två modeller skulle jag absolut valt den större. Förutom att jag tycker den mindre är väl liten, så ser det ut som att man sitter direkt på durken ungefär som på en traditionell kajak. Misstänker att det blir rätt jobbigt efter några timmars fiske.

    Kvalitetsmässigt tror jag Straitedge är likvärdigt med min, bl a har de dropstitch-durk/botten vilket innebär att durken klarar att blåsas upp med mycket stort tryck (6 PSI i min kajak). Durken blir stenhård vilket bl a innebär att kajaken blir väldigt styv och därmed lättpaddlad.

    Lycka till och berätta gärna hur det går!

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    Har ju fått lite uppslag nu, de mest intressanta är Gumotex, en sån som TiSo har samt en sån som TiSo tipsade om, straitedge angler pro. Har vägarna förbi Sollentuna imorgon så skall svänga in via kajakstockholm och höra mig för lite om den sistnämnda. De verkar alla vara snarlika, några detaljer som skiljer så kanske inte spelar så stor roll vilken man väljer? Kvaliteten bör väl vara hyfsat likande tanke på att priset är ganska samma? Sätena verkar skilja sig åt lite. Ni som har dessa, är de bekväma? Kan man byta säte om det är så att man ruttnar på orginalsätet...?

    Savage gears High rider tycker jag, då jag sett övriga som tipsats om här i tråden, ser lite väl basic ut. Jag tycker sätet ser lite ”biltema” ut. Men, man borde ju få provsitta någonstans innan jag ratar den, den är ju billigare än övriga...

    För övrigt har jag kollat filmklipp om kajakfiske varje ledig stund nu, det ser ju onekligen superhärligt ut att fiska från kajak! Att jag inte tänkt på det innan. Verkligen supertaggad på att få till en affär med detta nu. Semestern börjar vid midsommar, innan dess skulle det vara fint att ha fått till det. Hoppas de finns på lager i butikerna...måste bara sälja motorcykeln först

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

    TiSo var har du köäpt den om man får fråga? =)
    Menar du kajaken? Det är en Aquaglide Blackfoot Angler XL och jag köpte den på eBåtar i Tullinge utanför Sth.

    Lämna en kommentar:


  • Mijni
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Har ett flertal Scotty Glue On Pads på kajaken (finns bl a på Söders). På en av de främre har jag sedan en Scotty 140 givararm.

    Kan tillägga att fästet på Strikergivaren (GT20) behövde modifieras en smula för att funka med givararmen, men det var lätt gjort t o m för mig som har tummen mitt i handen :-)
    TiSo var har du köäpt den om man får fråga? =)

    Lämna en kommentar:


  • widetrak
    replied
    Jag har kajakfiskat i tre år nu och jag tycker det är sjukt smidigt när man är själv. Dessutom kan man sjösätta nästan var som helst. Innan jag började med kajakfiske trodde jag att det skulle kännas konstigt att alltid fiska sittande, men det funkar jättebra.

    Själv har jag en plastkajak men jag tycker SG high rider ser väldigt intressant ut, så jag skulle helt klart ha satsat på en sådan. Hobie har en jättefin uppblåsbar modell men den kostar över 30tkr. https://www.hobieshop.se/produkter/h...sup-nyhet.html. Trampsystemet är dock otroligt effektivt och räckvidden blir helt annorlunda. Det är ingen större ansträngning att trampa 5knop eller mer.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inlägg
    TiSo hur fäster du givaren till ekolodet i gummikajaken? Jag fiskar utan lod idag, men går i prylköpstankar
    Har ett flertal Scotty Glue On Pads på kajaken (finns bl a på Söders). På en av de främre har jag sedan en Scotty 140 givararm.

    Kan tillägga att fästet på Strikergivaren (GT20) behövde modifieras en smula för att funka med givararmen, men det var lätt gjort t o m för mig som har tummen mitt i handen :-)

    Lämna en kommentar:


  • buffertmannen
    replied
    TiSo hur fäster du givaren till ekolodet i gummikajaken? Jag fiskar utan lod idag, men går i prylköpstankar

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

    Grymt bra video där, väldigt intressant! Bra inspiration. Det ser onekligen riktigt bra ut det där, hur du kittat den osv. Jag tror faktiskt jag har sett dig in action i den i Albysjön i höstas. Du köpte din i Sthlm alltså, var då? Jag lyckas bara hitta den Savage Gears High rider som de flesta fiskebutiker säljer, när jag googlar uppblåsbara fiskekajaker hamnar jag bara på engelska sajter.
    En annan fråga: ekolodet du har, vilket är det och hur drivs det? Ett batteri som du har med i kajaken eller? Vad är det för prisnivå på lodet? Själv har jag en annan typ av ekolod, en Deeper sonar som ansluter till mobilen. Dock vet jag inte hur det är med fästpunkter i en uppblåsbar kajak för en sådan. Samt att det känns lite tveksamt att behöva kolla i mobilen i en kajak med tanke på att det kanske lätt kan bli blött i en sådan
    Kan säkert vara mig du såg i Albysjön, jag har kört många bomturer där :-)

    Återförsäljare av Aquaglidekajakerna är eBåtar i Tullinge.

    Från början hade jag ett enkelt bärbart Lowrance Hook2-4X ekolod. Jag uppgraderade efter ett tag till ett Garmin Striker Plus 5 som passar till samma väska som Lowrancelodet och jag använder samma lilla batteri. Funkar klockrent!

    En luftkajak jag inte känner till, men som ser intressant ut, är denna: https://stockholmkajak.se/luftkajake...dge-angler-pro

    Och så finns ju också uppblåsbara Hobie trampkajaker, men då pratar vi helt andra pengar....

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

    Jag har ju inga planer på att ta med någon annan, så kanske kajak är det rätta för mig då. Det kanske blir lite av ett måste att ha motor till en gummibåt..? Och därmed ökar även vikten och det blir tyngre att släpa.
    Dock verkar utbudet av uppblåsbara kajaker vara skralt här i Sverige. Jag googlade efter den du har, men den verkar inte finnas till salu här i Sverige. Var köpte du den?
    Gumotex Halibut var en av de kajaker jag tittade på när jag kollade runt. Finns bl a här:
    https://www.avanzakayak.com/Gumotex.htm

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 405 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
15 svar
1 359 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Nila
av Nila
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
270 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 130 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X