Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt?

    Jag har lite funderingar kring ovan nämnda saker. Jag bor i Sthlm och brukar fiska i de vatten häromkring där man kan hyra båt. Det är väl ok men problemet jag känner kring detta är att jag tycker nappen uteblir rätt så ofta. Vissa sjöar, typ Albysjön och Öringesjön i Tyresö, känns väldigt svårfiskade...Jag har varit där många gånger men aldrig fått ett endaste napp. Det enda jag fått är några följare och en mindre gädda i angränsande Fatburen. Det är många timmar jag spenderat på dessa sjöar nu det senaste året, med klent utfall.

    Jag antar att det beror på antingen skygg fisk pga många som fiskar, för liten mängd fisk alternativt att det är jag själv som är problemet Jag är rätt ny inom fisket nämligen. Igår blev 5:e bompasset i rad. Det känns lite begränsande att bara kunna köra i dessa vatten. Landfiske är jag trött på. En plastkajak el båt på släp är inte alternativ pga bor i lgh och saknar förvaringsmöjlighet. Så därför har jag börjat fundera på någon typ av bärbara flyteyg för att kunna fiska i andra vatten där inte så många fiskar från båt. Samt att jag själv skall kunna välja vatten efter mina önskemål och förutsättningar för dagen, jag vill inte vara låst vid ett fåtal sjöar. Det är också det att mina svärföräldrar bor i Småland med massor med mindre, antagligen rätt så ofiskade, skogssjöar i trakten. Det hade varit guld värt att kunna ha något bärbart med sig dit under besöken. Det jag tittat på är:
    -uppblåsbar kajak typ Savage Gear High Rider kajak 330.
    -uppblåsbar gummibåt
    -portabel minibåt typ http://skvalp.se/20140305/portabel-b...jn-innovation/ som dock inte verkar tillverkas längre? Har dock sett begagnade på blocket.

    budget 10000kr +- några tusenlappar. Jag antar att flera av er använder något av dessa alternativ, och jag vill hemskt gärna höra era upplevelser av dessa! Jag antar att uppblåsbar kajak är det vanligaste alternativet, men hur stabila är de? Hur mycket grejer får man med sig? Hur mycket kan det blåsa när man fiskar i sådana? Hur stora vågor klarar den?

    Uppblåsbar gummibåt har ju den nackdelen att de är lite tyngre i hopvikt format. Är en mindre uppblåsbar gummibåt mycket mer opraktisk än en kajak? Jag inbillar mig att en gummibåt innebär lite mer rörlighet och mer plats för diverse grejer samt klarar lite ”tuffare” vatten. Någon som använder uppblåsbar gummibåt och ofta byter sjö? Funkar det att stå i en sådan med aluminiumdurk?

    En portabel minibåt ser också rätt ok ut, dock aningen stor i nerpackat tillstånd. Lite svårare att få tag på dessutom. Den ryms säkert i min Seat Leon, men antar att det inte finns mycket plats för övrig packning sen. Någon med erfarenhet av dessa?

  • #2
    Ursprungligen postat av Jester Burk II
    Av de tre så är den uppblåsbara gummibåten den bästa kompromissen. Den är stabil vilket är bra om man vill spinnfiska eller jigga etc. Mer plats har den också jämfört med de två andra alternativen, även om utrymmet i en gummibåt inte är så mycket att skryta med. Storlek kring 2,7 - 3 m och du kan ta med en kompis, fast det är trångt om saligheten förstås. Sedan så ska den ha aluminium- eller plyfadurk så att man kan stå stadigt. En liten snurra på 2-5hk är att föredra för gummibåtar är trögrodda och vindkänsliga. Vindkänsligheten under fisket bemästrar man med ett ankare om båten driver för fort i blåsten. En annan nackdel är att det kan börja kännas drygt att ideligen montera upp och ner när man ska ut och fiska, men det är något man får leva med. Om du inte har möjligheten att använda en motor så kan du givetvis välja en typ 2,4m lång modell som du ror, men då handlar et om enmansfiske på nära håll. Men om du har möjligheten att gå med i en båtklubb eller på annat sätt kan få tillgång till en förvaringsplats på land, varför inte skaffa en 3 - 3,5m biltaksbåt i aluminium ? De är lätta att lyfta upp på taket och släpa till vattnet även om man måste parkera bilen en bit ifrån.
    Ja en takräckesbåt skulle vara det ultimata om förutsättningarna hade funnits. Det är just förvaringsbiten och transportbiten det faller på. Har inget takräcke på min bil, och att eventuellt förvara den på en båtklubb gör ju att jag måste åka och hämta den varje gång. Sen är de väl lite dyrare också än det jag kollat på

    Kommentera


    • #3
      Kika på en gumotex halibut uppblåsbar kajak. Har en sådan och en gummibåt med aludurk 3m. Är jag själv blir det kajaken, orka släpa 50 kg båt, plus batteri, motor och fiskeprylar själv, även om jag har en pirra...

      Kajaken är grymt stabil, ekolod går att sätta på, man kan stå i den, och tar 15 minuter att sätta ihop. Paddelegenskaperna är ok, om än inte som en riktig sittbrunnskajak. Ankarsystem och spöhållare ingår. Har packnät bak o fram och lastar 200 kg. Sen är den djävligt bekväm att sitta länge i.

      vikt ca 20 kg, plus pump, ekolod, fiskegrejer etc.

      Kommentera


      • #4
        Kolla på min fiskeblogg: https://tiso54blog.blogspot.com/

        Där beskriver jag bl a min uppblåsbara kajak och hur jag har kittat den för fiske på sjöarna i Stockholmstrakten. Funkar fantastiskt bra och smidigt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inlägg
          Kika på en gumotex halibut uppblåsbar kajak. Har en sådan och en gummibåt med aludurk 3m. Är jag själv blir det kajaken, orka släpa 50 kg båt, plus batteri, motor och fiskeprylar själv, även om jag har en pirra...

          Kajaken är grymt stabil, ekolod går att sätta på, man kan stå i den, och tar 15 minuter att sätta ihop. Paddelegenskaperna är ok, om än inte som en riktig sittbrunnskajak. Ankarsystem och spöhållare ingår. Har packnät bak o fram och lastar 200 kg. Sen är den djävligt bekväm att sitta länge i.

          vikt ca 20 kg, plus pump, ekolod, fiskegrejer etc.
          Jag har ju inga planer på att ta med någon annan, så kanske kajak är det rätta för mig då. Det kanske blir lite av ett måste att ha motor till en gummibåt..? Och därmed ökar även vikten och det blir tyngre att släpa.
          Dock verkar utbudet av uppblåsbara kajaker vara skralt här i Sverige. Jag googlade efter den du har, men den verkar inte finnas till salu här i Sverige. Var köpte du den?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Kolla på min fiskeblogg: https://tiso54blog.blogspot.com/

            Där beskriver jag bl a min uppblåsbara kajak och hur jag har kittat den för fiske på sjöarna i Stockholmstrakten. Funkar fantastiskt bra och smidigt.
            Grymt bra video där, väldigt intressant! Bra inspiration. Det ser onekligen riktigt bra ut det där, hur du kittat den osv. Jag tror faktiskt jag har sett dig in action i den i Albysjön i höstas. Du köpte din i Sthlm alltså, var då? Jag lyckas bara hitta den Savage Gears High rider som de flesta fiskebutiker säljer, när jag googlar uppblåsbara fiskekajaker hamnar jag bara på engelska sajter.
            En annan fråga: ekolodet du har, vilket är det och hur drivs det? Ett batteri som du har med i kajaken eller? Vad är det för prisnivå på lodet? Själv har jag en annan typ av ekolod, en Deeper sonar som ansluter till mobilen. Dock vet jag inte hur det är med fästpunkter i en uppblåsbar kajak för en sådan. Samt att det känns lite tveksamt att behöva kolla i mobilen i en kajak med tanke på att det kanske lätt kan bli blött i en sådan

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

              Jag har ju inga planer på att ta med någon annan, så kanske kajak är det rätta för mig då. Det kanske blir lite av ett måste att ha motor till en gummibåt..? Och därmed ökar även vikten och det blir tyngre att släpa.
              Dock verkar utbudet av uppblåsbara kajaker vara skralt här i Sverige. Jag googlade efter den du har, men den verkar inte finnas till salu här i Sverige. Var köpte du den?
              Gumotex Halibut var en av de kajaker jag tittade på när jag kollade runt. Finns bl a här:
              https://www.avanzakayak.com/Gumotex.htm

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

                Grymt bra video där, väldigt intressant! Bra inspiration. Det ser onekligen riktigt bra ut det där, hur du kittat den osv. Jag tror faktiskt jag har sett dig in action i den i Albysjön i höstas. Du köpte din i Sthlm alltså, var då? Jag lyckas bara hitta den Savage Gears High rider som de flesta fiskebutiker säljer, när jag googlar uppblåsbara fiskekajaker hamnar jag bara på engelska sajter.
                En annan fråga: ekolodet du har, vilket är det och hur drivs det? Ett batteri som du har med i kajaken eller? Vad är det för prisnivå på lodet? Själv har jag en annan typ av ekolod, en Deeper sonar som ansluter till mobilen. Dock vet jag inte hur det är med fästpunkter i en uppblåsbar kajak för en sådan. Samt att det känns lite tveksamt att behöva kolla i mobilen i en kajak med tanke på att det kanske lätt kan bli blött i en sådan
                Kan säkert vara mig du såg i Albysjön, jag har kört många bomturer där :-)

                Återförsäljare av Aquaglidekajakerna är eBåtar i Tullinge.

                Från början hade jag ett enkelt bärbart Lowrance Hook2-4X ekolod. Jag uppgraderade efter ett tag till ett Garmin Striker Plus 5 som passar till samma väska som Lowrancelodet och jag använder samma lilla batteri. Funkar klockrent!

                En luftkajak jag inte känner till, men som ser intressant ut, är denna: https://stockholmkajak.se/luftkajake...dge-angler-pro

                Och så finns ju också uppblåsbara Hobie trampkajaker, men då pratar vi helt andra pengar....

                Kommentera


                • #9
                  TiSo hur fäster du givaren till ekolodet i gummikajaken? Jag fiskar utan lod idag, men går i prylköpstankar

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inlägg
                    TiSo hur fäster du givaren till ekolodet i gummikajaken? Jag fiskar utan lod idag, men går i prylköpstankar
                    Har ett flertal Scotty Glue On Pads på kajaken (finns bl a på Söders). På en av de främre har jag sedan en Scotty 140 givararm.

                    Kan tillägga att fästet på Strikergivaren (GT20) behövde modifieras en smula för att funka med givararmen, men det var lätt gjort t o m för mig som har tummen mitt i handen :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X