Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har kajakfiskat i tre år nu och jag tycker det är sjukt smidigt när man är själv. Dessutom kan man sjösätta nästan var som helst. Innan jag började med kajakfiske trodde jag att det skulle kännas konstigt att alltid fiska sittande, men det funkar jättebra.

    Själv har jag en plastkajak men jag tycker SG high rider ser väldigt intressant ut, så jag skulle helt klart ha satsat på en sådan. Hobie har en jättefin uppblåsbar modell men den kostar över 30tkr. https://www.hobieshop.se/produkter/h...sup-nyhet.html. Trampsystemet är dock otroligt effektivt och räckvidden blir helt annorlunda. Det är ingen större ansträngning att trampa 5knop eller mer.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

      Har ett flertal Scotty Glue On Pads på kajaken (finns bl a på Söders). På en av de främre har jag sedan en Scotty 140 givararm.

      Kan tillägga att fästet på Strikergivaren (GT20) behövde modifieras en smula för att funka med givararmen, men det var lätt gjort t o m för mig som har tummen mitt i handen :-)
      TiSo var har du köäpt den om man får fråga? =)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

        TiSo var har du köäpt den om man får fråga? =)
        Menar du kajaken? Det är en Aquaglide Blackfoot Angler XL och jag köpte den på eBåtar i Tullinge utanför Sth.

        Kommentera


        • #14
          Har ju fått lite uppslag nu, de mest intressanta är Gumotex, en sån som TiSo har samt en sån som TiSo tipsade om, straitedge angler pro. Har vägarna förbi Sollentuna imorgon så skall svänga in via kajakstockholm och höra mig för lite om den sistnämnda. De verkar alla vara snarlika, några detaljer som skiljer så kanske inte spelar så stor roll vilken man väljer? Kvaliteten bör väl vara hyfsat likande tanke på att priset är ganska samma? Sätena verkar skilja sig åt lite. Ni som har dessa, är de bekväma? Kan man byta säte om det är så att man ruttnar på orginalsätet...?

          Savage gears High rider tycker jag, då jag sett övriga som tipsats om här i tråden, ser lite väl basic ut. Jag tycker sätet ser lite ”biltema” ut. Men, man borde ju få provsitta någonstans innan jag ratar den, den är ju billigare än övriga...

          För övrigt har jag kollat filmklipp om kajakfiske varje ledig stund nu, det ser ju onekligen superhärligt ut att fiska från kajak! Att jag inte tänkt på det innan. Verkligen supertaggad på att få till en affär med detta nu. Semestern börjar vid midsommar, innan dess skulle det vara fint att ha fått till det. Hoppas de finns på lager i butikerna...måste bara sälja motorcykeln först

          Kommentera


          • #15
            Straitedge Angler finns ju också i en Pro-variant som är större. I valet mellan dessa två modeller skulle jag absolut valt den större. Förutom att jag tycker den mindre är väl liten, så ser det ut som att man sitter direkt på durken ungefär som på en traditionell kajak. Misstänker att det blir rätt jobbigt efter några timmars fiske.

            Kvalitetsmässigt tror jag Straitedge är likvärdigt med min, bl a har de dropstitch-durk/botten vilket innebär att durken klarar att blåsas upp med mycket stort tryck (6 PSI i min kajak). Durken blir stenhård vilket bl a innebär att kajaken blir väldigt styv och därmed lättpaddlad.

            Lycka till och berätta gärna hur det går!

            Kommentera


            • #16
              Idag var jag på en liten sväng och kollade. Straiedge angler pro finns ju inte inne i butiken, vilket ju är lite synd att man inte kan klämma och känna. Jag hörde mig för ändå vad butiken hade för synpunkter. Denna butik sade att han inte riktigt hade koll på fiskekajaker, och därmed inte riktigt vågade säga så mycket annat än den infon som finns på nätet om den. Dock tycker jag den ser intressantast ut av dem alla faktiskt. För övrigt, Denna butik ansåg att det märke du har TiSo, aquaglide, är av lägre kvalitet...jag antar att du inte instämmer..?

              Sedan passade jag på att kolla med han i Älvsjö som säljer Gumotex Halibut. Han hade tid så jag drog dit och kollade. Det såg verkligen smidigt ut att blåsa upp den osv. Fick även testa den på vattnet, och det blev en rätt fin provtur. Känns helt okej. Helt tyst glider man runt. Lite vinglig dock, men antar att det är ovana. Tror att jag får köra några övningsturer utan grejer med om/när jag får en. Testade stå också, men nej, det skall inte jag ägna mig åt...Provturen var lite spontan och inte planerad så därför satt inte fenan i på undersidan, så kajaken gick inte precis rakt. Denna kajak var absolut tänkbar för mig. Mindre än jag föreställt mig, men ändå mer rum att packa saker än jag trott. Sätet är jag lite skeptisk till även om det var bekvämt. Har för mig att man kan ändra höjden på det i de andra. Det kan vara bra tror jag. Sedan ser även sätena i de andra vara lite bättre och av tyg, inte uppblåsbara som på denna. Har en del att fundera på, och även kika in Aquaglidern!

              Kommentera


              • #17
                Konstigt att han i butiken först säger att han inte kan så mycket om fiskekajaker och sedan säger att Straitedge är av bättre kvalitet än Aquaglide :-)

                Hur som helst, jag vet inte eftersom jag bara sett Straitedge på bild. Det jag kan säga är att jag haft min kajak i 3 år och använt den väldigt mycket både till fiske och utflykter med frugan. Det enda som gått sönder så här långt är skäddan när frugan och jag paddlade i en liten ström och med tungt lastad kajak drämde in i en sten.

                Att paddla utan fena/skädda är helt hopplöst, det är stor skillnad.

                Och att stå i kajaken, det skulle jag aldrig våga mig på, men jag har å andra sidan problem att stå i en vanlig båt med kastdäck också :-)
                Senast ändrad av TiSo; 2020-05-05, 22:50.

                Kommentera


                • #18
                  Jag känner inte det här, men kanske en alternativ?
                  https://www.icrossflyfish.com/

                  Själv har jag
                  https://newatlas.com/the-instaboat-f...m-canoe/11663/
                  https://packraft-sverige.com/produkt/anfibio-alpha-xc/
                  http://www.nativesweden.se/slayer/

                  Jag tycker att Slayer Propel är bäst. Man har full kontroll och fria händer hela tiden.
                  Senast ändrad av waterwolf; 2020-05-06, 06:48.

                  Kommentera


                  • #19
                    TiSo då var jag ägare av en likadan kajak som du Jag spanade ju runt ett tag på tänkbara alternativ men kom fram till att kajak och av din sort nog var den som verkade bäst. Den är stor och får plats med en del grejer, och nu när jag testade den så tyckte jag den var rätt stabil. Man sitter bekvämt också! Så nu skall jag bara bli ledig så skall jag ta och ta premiärturen själv så att säga. Tror jag kör några turer utan spö först, för att få in känsla och lära sig blåsa upp den, vilket iofs inte verkade särskilt komplicerat.

                    Lite funderingar har jag om du vill svara: Vad gör du av paddeln medan du fiskar? Det ser ut som du har någon hållare, dock finns ingen sån inbyggd.
                    Sen vad gäller ankare, vad är lämplig vikt? Varför har du ett mushroom-ankare? Behändigare eller? Din ankartrolley-lösning tänkte jag försöka apa efter lite.
                    Är det viktigt att kunna släppa loss från ankaret snabbt...? Frågar då jag läst om någon som hade fått problem, som att kajaken kunde välta om ankaret sätter sig för hårt eller så

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                      TiSo då var jag ägare av en likadan kajak som du Jag spanade ju runt ett tag på tänkbara alternativ men kom fram till att kajak och av din sort nog var den som verkade bäst. Den är stor och får plats med en del grejer, och nu när jag testade den så tyckte jag den var rätt stabil. Man sitter bekvämt också! Så nu skall jag bara bli ledig så skall jag ta och ta premiärturen själv så att säga. Tror jag kör några turer utan spö först, för att få in känsla och lära sig blåsa upp den, vilket iofs inte verkade särskilt komplicerat.

                      Lite funderingar har jag om du vill svara: Vad gör du av paddeln medan du fiskar? Det ser ut som du har någon hållare, dock finns ingen sån inbyggd.
                      Sen vad gäller ankare, vad är lämplig vikt? Varför har du ett mushroom-ankare? Behändigare eller? Din ankartrolley-lösning tänkte jag försöka apa efter lite.
                      Är det viktigt att kunna släppa loss från ankaret snabbt...? Frågar då jag läst om någon som hade fått problem, som att kajaken kunde välta om ankaret sätter sig för hårt eller så
                      Vad kul, grattis!

                      Vad gäller att blåsa upp kajaken så går det ju ganska lätt och snabbt med den manuella pumpen, men jag är lite lat så jag kör med en elektrisk pump som kopplas till bilens ciggtändaruttag. Då kan jag rigga spöna medans kajaken blåses upp :-)

                      Har funderat på lite olika varianter av paddelfästen, men kommit fram till att jag inte behöver det. Jag kilar fast paddeln innanför givarfästet och innanför kajakens mittersta handtag, det går blixtsnabbt och håller paddeln på plats (har alltid paddeln i ett paddelsnöre som sitter fast med en liten karbinhake i flytvästen om paddeln ändå skulle hamna i vattnet).

                      När det gäller ankare så har jag ett gummerat 4,5 kilos mushroomankare. Det är lite tungt, men håller kajaken på plats och hittills har jag aldrig haft problem med att det fastnar i botten. Jag är lite skeptisk till ankare med "klor" som säljs som kajakankare, tycker de är alldeles för lätta och behöver släpas på botten och hitta något att gripa tag i innan de fastnar. Och då kan de sitta jävligt fast istället (lösningen är att man har en andra ankarlina som sätts fast i nedre änden på ankaret så att man lossa ankaret "bakvägen" så att säga). Det är möjligt att det funkar bra, men jag tycker det verkar byngligt.

                      Vad gäller att behöva komma loss snabbt från ankaret så är det nog lite överkurs i sjöar, kan tänka mig att det kan vara viktigt i starkt strömmande vatten kanske och i sjöar och hav med mycket höga vågor. Möjligen också i vatten med mycket motorbåtar och vattenskotrar, men är man på väg att bli påkörd av en sådan är det nog bättre och snabbare att kasta sig i vattnet...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X