Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • i9sangler.se
    replied
    Jag har en liten Hobie I9S, går in i min lilla baklucka
    Fiskar mest längs Norska kusten, så djävla nice att bara kunna ta med den överallt, flyget, bilen

    Lämna en kommentar:


  • celtic
    replied
    Jag har en Portabote 12", dock lite över din budget, men har sett att de dyker upp ibland på blocket. Vi har som mest suttit 5 pers i båten utan problem. lämplig för fiske för 1-3 personer även om 1-2 är att föredra.
    Jag kör båten på takräcket och hanterar den själv, i garaget så hänger den i taket ihopvikt.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

    Jag skulle gärna fiska abborre, om det inte var så att det går så förbannat trögt för mig. Har fått enstaka abborrar från båt, de känns lite svårare att hitta än glupska gäddor. Fått
    mest abborre från land då jag slökastat lite nära
    hemmet. Har väl också siktat mest på gädda hittills, med min lite klenare utrustning. Mitt mål med denna säsong är att slå PB i gädda (vilket inte bör vara så svårt då jag redan gjort det en gång samt att det nu ligger på ynka 2,8 kg och använda mig av mina tyngre spön lite
    mer. Så en 4kg gädda i ”misstag” skulle inte vara mig emot. Fick min första skapliga abborre för i år i Ältasjön häromdagen faktiskt. Orlången har för mig varit hyfsat lyckosamt. Där har jag fått ett par gösar tex, helt i ”misstag”. Jag har en teori om Albysjön och dess uselhet, det finns absolut fisk men den blir skygg då det oftast är fullt med folk som fiskar och för väsen och så kanske fisken lär sig vartefter att inte hugga på konstgjorda beten...det lär väl gälla de flesta av Tyresös Fvo hyrbåtssjöar. Det som stöder min teori är att det alltid går bättre för
    mig på vardagar då det är mindre folk både på vattnet samt runt omkring. Helger brukar fan vara helt hopplösa för mig

    vad kör du för spö i kajaken? Kort el långt? Jag läste att det lär vara lättare att fiska med kort spö i kajak, så jag skaffade ett kort gäddspö. Multirulle dock, aldrig använt sådant innan, så såklart trassel from hell i rullen ett par gånger. Därefter slocknade min lust att använda det spöet...har ett 8,6 fot 40-140 g spö också, inte testat från kajaken än dock. Tänker att det blir meckigt att få in en tyngre gädda i kajaken med ett så långt spö
    Sedan jag blev pensionär för ett par år sedan så fiskar jag bara på vardagar och i Albysjön verkar det inte hjälpa i alla fall :-)

    Lite kortare spön är definitivt att föredra i kajak, framför allt korta bakhandtag. Mina gamla 9-10 fots gäddspön från 80-talet var ingen höjdare att använda i kajaken märkte jag rätt snart, så det blev till att spendera mina första pensionsutbetalningar på nya fiskegrejjer :-)

    Som gäddspö köpte jag bl a ett Prorex 7,6 fot 40-80 g som jag tycker funkar mycket bra. Som huvudsakligt borrespö har jag ett 6 fots Gunki Warm Up som jag är otroligt nöjd med trots det låga priset.

    Största gäddan jag fått från kajak var strax över 6 kg, den högg under abborrfiske och då använde jag ett 7 fots spö (Westin W3 Finesse T&C) och när gäddan väl tröttnade så var det inga problem att få in den till kajaken och ta ett gälgrepp.

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Jag fiskar nästan uteslutande abborre sedan jag köpte kajaken och har fått hyggligt i Drevviken och Magelungen, men inga över halvkilot
    Har däremot fått flera gäddor på upp till 4 kg "av misstag" i dessa sjöar. Tror nog man kan ha bra gäddfiske där om man satsar på det.

    Orlången har för mig varit helt värdelös, men värst på den fronten är nog Albysjön. Förra året la jag ner ett mycket stort antal dagar/timmar i den sjön, men det vilar en förbannelse över den sjön vad mig anbelangar - tror jag har fått sammanlagt två eller kanske tre abborrar på typ 2 hg i den sjön...smågäddor däremot finn det rätt gott om har jag märkt.

    Yngern är en intressant sjö som jag har planer på att testa i sommar, vi kanske ses där :-)
    Jag skulle gärna fiska abborre, om det inte var så att det går så förbannat trögt för mig. Har fått enstaka abborrar från båt, de känns lite svårare att hitta än glupska gäddor. Fått
    mest abborre från land då jag slökastat lite nära
    hemmet. Har väl också siktat mest på gädda hittills, med min lite klenare utrustning. Mitt mål med denna säsong är att slå PB i gädda (vilket inte bör vara så svårt då jag redan gjort det en gång samt att det nu ligger på ynka 2,8 kg och använda mig av mina tyngre spön lite
    mer. Så en 4kg gädda i ”misstag” skulle inte vara mig emot. Fick min första skapliga abborre för i år i Ältasjön häromdagen faktiskt. Orlången har för mig varit hyfsat lyckosamt. Där har jag fått ett par gösar tex, helt i ”misstag”. Jag har en teori om Albysjön och dess uselhet, det finns absolut fisk men den blir skygg då det oftast är fullt med folk som fiskar och för väsen och så kanske fisken lär sig vartefter att inte hugga på konstgjorda beten...det lär väl gälla de flesta av Tyresös Fvo hyrbåtssjöar. Det som stöder min teori är att det alltid går bättre för
    mig på vardagar då det är mindre folk både på vattnet samt runt omkring. Helger brukar fan vara helt hopplösa för mig

    vad kör du för spö i kajaken? Kort el långt? Jag läste att det lär vara lättare att fiska med kort spö i kajak, så jag skaffade ett kort gäddspö. Multirulle dock, aldrig använt sådant innan, så såklart trassel from hell i rullen ett par gånger. Därefter slocknade min lust att använda det spöet...har ett 8,6 fot 40-140 g spö också, inte testat från kajaken än dock. Tänker att det blir meckigt att få in en tyngre gädda i kajaken med ett så långt spö

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    Gäddfisk Både vad gäller Albysjön och Öringesjön känner jag att jag gjort mitt i. Varit där många gånger, utan kajak då förstås. Öringesjön är helt hopplös, har inte haft ett endaste pet där. Finns det ens fisk där? Gissar på att det är rätt hårt tryck på båda dessa sjöar. I Tyresö är det Tyresö-flaten jag gillar bäst. Tanken med kajaken var lite att komma till vatten där inte så många andra är. Magelungen och Drevviken lär vara rätt så fiskade va? Plus att de har en massa begränsningar i områden, sportfiskekortet gäller inte överallt i sjöarna. Det jag tänker pröva härnäst i Sthlm är Largen, Yngern och Uttran samt sjöar åar i de närliggande länen.

    En stor del av kajakköpet är ju att jag vistas i Småland en del, och där finns ju tusentals sjöar med lägre tryck än i Sthlm. Min semester börjar om en vecka, så en stor del av den kommer spenderas i små och stora sjöar där...kan knappt vänta
    Jag fiskar nästan uteslutande abborre sedan jag köpte kajaken och har fått hyggligt i Drevviken och Magelungen, men inga över halvkilot
    Har däremot fått flera gäddor på upp till 4 kg "av misstag" i dessa sjöar. Tror nog man kan ha bra gäddfiske där om man satsar på det.

    Orlången har för mig varit helt värdelös, men värst på den fronten är nog Albysjön. Förra året la jag ner ett mycket stort antal dagar/timmar i den sjön, men det vilar en förbannelse över den sjön vad mig anbelangar - tror jag har fått sammanlagt två eller kanske tre abborrar på typ 2 hg i den sjön...smågäddor däremot finn det rätt gott om har jag märkt.

    Yngern är en intressant sjö som jag har planer på att testa i sommar, vi kanske ses där :-)

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    widetrak Tack för tipset, har dock varit ut med kajaken ett par gånger nu och märkt att den varianten jag har fungerar perfekt, iaf hittills. Det är lite friktion mellan linan och blocken/d-ringarna som gör att ringen inte alls glider längs sidan oavsett hur hårt tryck det blir på den.

    En annan grej jag märkt av är att man blir rejält trött i baken av att sitta i den här kajaken. Efter några timmar känns det som bakändan domnar bort. Inte särskilt trevligt. Kanske har det med vana att göra? Funderar iaf på att testa lite mjukare sittdyna och också lite svankstöd
    Hade samma problem i början och löste det först genom att sätta två kuddar på varandra. Den undre pumpade jag upp stenhårt och den övre pumpade jag upp till ett lagomt tryck för att passa min bak och vikt.

    Det funkade bra, men jag tyckte att jag hamnade lite för högt upp, framför allt för att kunna paddla effektivt.

    Den lösningen jag har nu istället är att jag tagit ut skumgummidynan ur sitsen (den har dragkedja så det är enkelt att ta ut insatsen) och bytt ut den mot en uppblåsbar balanskudde från Decathlon (https://www.decathlon.se/balanskudde...d_8490412.html)

    Den kudden passar perfekt och är enkel att blåsa upp till den hårdhetsgrad som passar ens bak.

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    Gäddfisk Både vad gäller Albysjön och Öringesjön känner jag att jag gjort mitt i. Varit där många gånger, utan kajak då förstås. Öringesjön är helt hopplös, har inte haft ett endaste pet där. Finns det ens fisk där? Gissar på att det är rätt hårt tryck på båda dessa sjöar. I Tyresö är det Tyresö-flaten jag gillar bäst. Tanken med kajaken var lite att komma till vatten där inte så många andra är. Magelungen och Drevviken lär vara rätt så fiskade va? Plus att de har en massa begränsningar i områden, sportfiskekortet gäller inte överallt i sjöarna. Det jag tänker pröva härnäst i Sthlm är Largen, Yngern och Uttran samt sjöar åar i de närliggande länen.

    En stor del av kajakköpet är ju att jag vistas i Småland en del, och där finns ju tusentals sjöar med lägre tryck än i Sthlm. Min semester börjar om en vecka, så en stor del av den kommer spenderas i små och stora sjöar där...kan knappt vänta

    Lämna en kommentar:


  • Gäddfisk
    replied
    Testa kajaken i Drevviken och Magelungen. Albysjön håller en del skaplig fisk, men det brukar gå många kast mellan huggen. I Öringesjön finns mycket gädda men storleken ofta blygsam. Liten pöl dock, som du vet, så den är lätt täcka från kajak. Testa grynnan mitt i.

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    widetrak Tack för tipset, har dock varit ut med kajaken ett par gånger nu och märkt att den varianten jag har fungerar perfekt, iaf hittills. Det är lite friktion mellan linan och blocken/d-ringarna som gör att ringen inte alls glider längs sidan oavsett hur hårt tryck det blir på den.

    En annan grej jag märkt av är att man blir rejält trött i baken av att sitta i den här kajaken. Efter några timmar känns det som bakändan domnar bort. Inte särskilt trevligt. Kanske har det med vana att göra? Funderar iaf på att testa lite mjukare sittdyna och också lite svankstöd

    Lämna en kommentar:


  • widetrak
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    TiSo jag kom på en annan grej: hur låser du ankartrolleyn...? Jag menar om du inte fäster den på något sätt när du använder ankare, glider den inte bara på sidan av kajaken då? Såg att de färdiga trolleykiten som finns för hårdkajaker att de har en sån ”z” låsning.

    tack för alla tips för övrigt!
    Jag har följt den här beskrivningen när jag gjorde mitt. Det behövs ingen låsning om du drar linan rätt genom ringen, den låser sig själv. Han visar också en knop som är lätt att skjuta på linan när du vill ändra längden på trolleyn. Allt har funkat jättebra för mig och jag har inte borrat ett enda hål.
    https://youtu.be/xDuhYbG-T4Q

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 405 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
15 svar
1 359 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Nila
av Nila
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
269 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 130 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X