Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppblåsbar kajak vs gummibåt vs portabel minibåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • TiSo
    replied
    Kul att läsa!

    Downsizing är A och O för en kajakfiskare, särskilt i en uppblåsbar kajak. Det tog mig ett säkert ett 20-tal fisketurer innan jag hittade den för mig optimala "kittningen".

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    Idag gick premiärturen av stapeln, det blev en liten två timmars tur till Rönningesjön i Täby. Jag är väldigt nöjd, riktigt skön att paddla med! Tog inte länge innan det nappade dessutom. Dock såg jag några problem. Det känns väldigt riskabelt att hantera spöna i kajaken. Borde nog skaffa en säkerhetslina likt den jag har till paddeln att fästa i dem. Sedan är det mindre plats framför mig än vad jag tänkte, så min lilla låda jag skaffat fick inte plats. Ev satt jag för långt fram. Att ha en beteshink som jag är van med är ju bara att glömma, till och med vanliga draglådor känns för stora. Ekolod struntade jag i helt och hållet idag, orkade inte börja bestyra i det. Sedan blir man jävligt blöt om benen och fötterna, mycket vatten som droppar ner från paddeln. Iom att det nappade idag upptäckte jag att avkrokningsprocessen lär vara lite annorlunda och något man får jobba på att lära sig. Nu krokade gäddorna av sig själv idag dock, den ena var till och med så arg att den gjorde sönder mitt bästa spinnerbait

    Ankartrolleylösningen fungerade mycket över förväntan! Sjukt behändigt att använda drivankaret med den. Kändes nästan onödigt att ha ett vanligt ankare...man står i princip still i lätt vind.

    Summa summarum: lite omständigare att starta och avsluta än man är van med, man får lov att downsizea det mesta men det man vinner i tillgänglighet och allmän känsla och rolighet övervinner detta helt klart. Så om någon funderar på uppblåsbar kajak, köp!

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    TiSo jag kom på en annan grej: hur låser du ankartrolleyn...? Jag menar om du inte fäster den på något sätt när du använder ankare, glider den inte bara på sidan av kajaken då? Såg att de färdiga trolleykiten som finns för hårdkajaker att de har en sån ”z” låsning.

    tack för alla tips för övrigt!
    Jag har aldrig haft problem att löplinan glider på sidan av kajaken, men annars kan man förstås låsa den med någon form av "z"-krok eller liknande.

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    TiSo jag kom på en annan grej: hur låser du ankartrolleyn...? Jag menar om du inte fäster den på något sätt när du använder ankare, glider den inte bara på sidan av kajaken då? Såg att de färdiga trolleykiten som finns för hårdkajaker att de har en sån ”z” låsning.

    tack för alla tips för övrigt!

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    TiSo jag har idag inhandlat en massa grejer idag som jag tänker behövs. Tex allt som behövs för denna ankartrolley då. Behöver lite tips här:

    Mitt problem här är att jag inte får linan jag köpte (8 el 10mm, minns ej, polyesterlina för t.ex fendrar) att knytas åt i ringen ordentligt. Har prövat diverse olika knopar, men det blir för löst åtdraget. Det är jättesvårt att dra åt den ordentligt. För grov lina...? Samtidigt vill jag ju kunna knyta upp knopen igen, annars måste jag ju kapa linan då jag trätt igenom den genom några av D-ringarna på kajakens sida. Om jag någon gång vill ta bort linan vill säga. Jag ser i din film att du kör paracord-lina, är det mer knytbar lina eller är det bara jag som inte drar åt ordentligt? Vad har du för knop?

    Annars så köpte jag ett drivankare (Westins stora), och en vanlig 1,4kg dragg. Har ju funkat med dragg för mig hittills i roddbåt, och ett sånt kostar inte mycket på Jula. Jag skaffade också två Scotty spöhållare. Hade lite tur, butiken jag var i ville tydligen bli av med dessa, fick dem för 200kr styck...ser att de kostar mer än det dubbla annars.

    Förutom lin-knutproblemet så återstår ekolodsfrågan. Jag har ett deeper sonar, med ett tillhörande fäste och arm. Problemet här är att fästet skall skruvas fast i något hårt, typ reling el liknande. Finns ju inget sånt på kajaken. Kanske någon typ av kraftigare låda som får ligga längst fram, där man kan skruva fast det.

    Hur som helst, fiska går ju att göra med kajaken utan dessa prylar så på fredag då jag är ledig tänkte jag köra premiärturen! Skippar nog de här övningsturerna utan spö...går på’t direkt bara. Är så taggad
    Tror linan du köpt är för grov och styv för detta ändamål, jag använde Paracord 550 och fäste den i ringen med en pålstek. De avklippta ändarna i knutarna smälte jag sedan ihop med en tändare så att de inte fnasar upp sig.

    Ankartrolleyn tar jag aldrig bort, tycker inte att den är i vägen när jag inte fiskar t ex när jag nöjespaddlar med frugan.

    Ett tips nu när du börjar köpa på dig prylar är att skaffa en stor förvaringslåda. Jag har en 75 liters från Jula och i den får alla mindre prylar plats som man annars lätt kan glömma; flytväst, pump, spöhållare, keps, ekolod, paddelsnöre, paddelskor, skädda etc. Det minskar antalet saker man behöver komma ihåg att få med sig när man packar bilen och har i alla fall för mig räddat en och annan fisketur.
    Senast ändrad av TiSo; 2020-06-03, 08:15.

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    TiSo jag har idag inhandlat en massa grejer idag som jag tänker behövs. Tex allt som behövs för denna ankartrolley då. Behöver lite tips här:

    Mitt problem här är att jag inte får linan jag köpte (8 el 10mm, minns ej, polyesterlina för t.ex fendrar) att knytas åt i ringen ordentligt. Har prövat diverse olika knopar, men det blir för löst åtdraget. Det är jättesvårt att dra åt den ordentligt. För grov lina...? Samtidigt vill jag ju kunna knyta upp knopen igen, annars måste jag ju kapa linan då jag trätt igenom den genom några av D-ringarna på kajakens sida. Om jag någon gång vill ta bort linan vill säga. Jag ser i din film att du kör paracord-lina, är det mer knytbar lina eller är det bara jag som inte drar åt ordentligt? Vad har du för knop?

    Annars så köpte jag ett drivankare (Westins stora), och en vanlig 1,4kg dragg. Har ju funkat med dragg för mig hittills i roddbåt, och ett sånt kostar inte mycket på Jula. Jag skaffade också två Scotty spöhållare. Hade lite tur, butiken jag var i ville tydligen bli av med dessa, fick dem för 200kr styck...ser att de kostar mer än det dubbla annars.

    Förutom lin-knutproblemet så återstår ekolodsfrågan. Jag har ett deeper sonar, med ett tillhörande fäste och arm. Problemet här är att fästet skall skruvas fast i något hårt, typ reling el liknande. Finns ju inget sånt på kajaken. Kanske någon typ av kraftigare låda som får ligga längst fram, där man kan skruva fast det.

    Hur som helst, fiska går ju att göra med kajaken utan dessa prylar så på fredag då jag är ledig tänkte jag köra premiärturen! Skippar nog de här övningsturerna utan spö...går på’t direkt bara. Är så taggad

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    TiSo då var jag ägare av en likadan kajak som du Jag spanade ju runt ett tag på tänkbara alternativ men kom fram till att kajak och av din sort nog var den som verkade bäst. Den är stor och får plats med en del grejer, och nu när jag testade den så tyckte jag den var rätt stabil. Man sitter bekvämt också! Så nu skall jag bara bli ledig så skall jag ta och ta premiärturen själv så att säga. Tror jag kör några turer utan spö först, för att få in känsla och lära sig blåsa upp den, vilket iofs inte verkade särskilt komplicerat.

    Lite funderingar har jag om du vill svara: Vad gör du av paddeln medan du fiskar? Det ser ut som du har någon hållare, dock finns ingen sån inbyggd.
    Sen vad gäller ankare, vad är lämplig vikt? Varför har du ett mushroom-ankare? Behändigare eller? Din ankartrolley-lösning tänkte jag försöka apa efter lite.
    Är det viktigt att kunna släppa loss från ankaret snabbt...? Frågar då jag läst om någon som hade fått problem, som att kajaken kunde välta om ankaret sätter sig för hårt eller så
    Vad kul, grattis!

    Vad gäller att blåsa upp kajaken så går det ju ganska lätt och snabbt med den manuella pumpen, men jag är lite lat så jag kör med en elektrisk pump som kopplas till bilens ciggtändaruttag. Då kan jag rigga spöna medans kajaken blåses upp :-)

    Har funderat på lite olika varianter av paddelfästen, men kommit fram till att jag inte behöver det. Jag kilar fast paddeln innanför givarfästet och innanför kajakens mittersta handtag, det går blixtsnabbt och håller paddeln på plats (har alltid paddeln i ett paddelsnöre som sitter fast med en liten karbinhake i flytvästen om paddeln ändå skulle hamna i vattnet).

    När det gäller ankare så har jag ett gummerat 4,5 kilos mushroomankare. Det är lite tungt, men håller kajaken på plats och hittills har jag aldrig haft problem med att det fastnar i botten. Jag är lite skeptisk till ankare med "klor" som säljs som kajakankare, tycker de är alldeles för lätta och behöver släpas på botten och hitta något att gripa tag i innan de fastnar. Och då kan de sitta jävligt fast istället (lösningen är att man har en andra ankarlina som sätts fast i nedre änden på ankaret så att man lossa ankaret "bakvägen" så att säga). Det är möjligt att det funkar bra, men jag tycker det verkar byngligt.

    Vad gäller att behöva komma loss snabbt från ankaret så är det nog lite överkurs i sjöar, kan tänka mig att det kan vara viktigt i starkt strömmande vatten kanske och i sjöar och hav med mycket höga vågor. Möjligen också i vatten med mycket motorbåtar och vattenskotrar, men är man på väg att bli påkörd av en sådan är det nog bättre och snabbare att kasta sig i vattnet...

    Lämna en kommentar:


  • Grobian
    replied
    TiSo då var jag ägare av en likadan kajak som du Jag spanade ju runt ett tag på tänkbara alternativ men kom fram till att kajak och av din sort nog var den som verkade bäst. Den är stor och får plats med en del grejer, och nu när jag testade den så tyckte jag den var rätt stabil. Man sitter bekvämt också! Så nu skall jag bara bli ledig så skall jag ta och ta premiärturen själv så att säga. Tror jag kör några turer utan spö först, för att få in känsla och lära sig blåsa upp den, vilket iofs inte verkade särskilt komplicerat.

    Lite funderingar har jag om du vill svara: Vad gör du av paddeln medan du fiskar? Det ser ut som du har någon hållare, dock finns ingen sån inbyggd.
    Sen vad gäller ankare, vad är lämplig vikt? Varför har du ett mushroom-ankare? Behändigare eller? Din ankartrolley-lösning tänkte jag försöka apa efter lite.
    Är det viktigt att kunna släppa loss från ankaret snabbt...? Frågar då jag läst om någon som hade fått problem, som att kajaken kunde välta om ankaret sätter sig för hårt eller så

    Lämna en kommentar:


  • waterwolf
    replied
    Jag känner inte det här, men kanske en alternativ?
    https://www.icrossflyfish.com/

    Själv har jag
    https://newatlas.com/the-instaboat-f...m-canoe/11663/
    https://packraft-sverige.com/produkt/anfibio-alpha-xc/
    http://www.nativesweden.se/slayer/

    Jag tycker att Slayer Propel är bäst. Man har full kontroll och fria händer hela tiden.
    Senast ändrad av waterwolf; 2020-05-06, 06:48.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Konstigt att han i butiken först säger att han inte kan så mycket om fiskekajaker och sedan säger att Straitedge är av bättre kvalitet än Aquaglide :-)

    Hur som helst, jag vet inte eftersom jag bara sett Straitedge på bild. Det jag kan säga är att jag haft min kajak i 3 år och använt den väldigt mycket både till fiske och utflykter med frugan. Det enda som gått sönder så här långt är skäddan när frugan och jag paddlade i en liten ström och med tungt lastad kajak drämde in i en sten.

    Att paddla utan fena/skädda är helt hopplöst, det är stor skillnad.

    Och att stå i kajaken, det skulle jag aldrig våga mig på, men jag har å andra sidan problem att stå i en vanlig båt med kastdäck också :-)
    Senast ändrad av TiSo; 2020-05-05, 22:50.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 405 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
15 svar
1 360 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Nila
av Nila
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
270 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 130 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X