Renovera akter på eka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera akter på eka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Renovera akter på eka

    Hej,
    har gett mig in i ett försök att reparera en Örnvik 415 -76 som jag använt under många år. Pga tidigare dåliga lagningar på ovansidan av aktern har röta spridit sig nedåt i aktern. Jag har nu kapat så mycket jag anser mig klara av att laga (jag har inte kunskap eller snarare är inte beredd att chansa på hållfastheten för att bygga upp en helt ny akter från skrovet). Har ni länkar till videos eller tips tar jag gärna emot det!

    Vad som gjorts
    - Inhandlat epoxyspackelt, polyester och glasfiberväv + glasfibermatta
    - Skurit upp ena sidan av aktern (god bless multiverktyget) och kapat ur det jag hoppas ska räcka. Jag har medvetet sparat lite "trä" mot kölen för att det ska bli enklare att bygga från.

    Och sen....
    - Är tanken är nu att låta det stå i 1-2v i skydd från regnet och sedan se om jag måste kapa upp ännu mera (mot botten till vill säga)
    - Sedan göra en mall i formplyfa som limmas fast
    - Spackla med epoxyspackel + slipa
    - Avsluta med Polyester och glasfiberväv (och ev spackel + slip om nödvändigt)
    - Färg

    1. Vilket lim rekommenderar ni för formplyfan som ska fästas mot den inre väggen på akterna (samt den befintliga aktern)?
    2. Är det något jag glömt i beskrivningen ovan? Tänker på vad som egentligen förseglar hela lagningen från väta?
    3. Hur mycket av rötan bort i aktern måste bort för att det ska bli Ok lagat? Jag ser tendenser att rötan "börjar sluta" precis efter där jag slutade att kapa och tänker att lagningen jag gör borde räcka (även om det är lite mera röta djupare i aktern)

    Tack på förhand för all hjälp
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

  • #2
    https://www.batepoxi.se/batprojekt/n...v-akterspegel/

    Kommentera


    • #3
      Du har fått en bra beskrivning redan men kan väl tipsa om hur jag gjort på några båtar med dåliga akterspeglar och/eller som samtidigt byggts om till lång rigg.

      Du har börjat rätt med att kapa bort det dåliga.
      Gammal fuktskadad plyfa torkar aldrig hur länge du än väntar så kapa bort tills du är nöjd.
      Rugga upp glasfiberytan ordentligt.
      Kapa till plyfaskivan eller skivorna som kommer gå åt. Använd vanlig konstruktionsplyfa och inte formplyfa då glasfiberlaminatet får för dålig vidhäftning mot den glatta ytan.
      Om akterspegeln är rak kan skivorna limmas ihop med vanligt bygglim typ P400 tills önskad tjocklek uppnås. Är akterspegeln böjd är det bättre att jobba med en skiva i taget för att enklare följa båtens form.
      Måla plyfaskivorna med polyester och härdare. De kommer suga en del så måla på tills de är mättade. Detta förhindrar att de suger fukt i framtiden. Låt torka och efter torkning ruggas ytan upp med grovt slippapper (korn 80).

      Tvätta allt med aceton.
      Sedan lägger du ett lager glasfiberlaminat på båtens akter och ett lager på plyfan som vänder inåt, mot aktern. Sätt tvingar eller skruvar för att pressa samman ytorna. Låt torka ett dygn.
      Måste du jobba med flera lager skivor upprepar du samma process igen tills önskad tjocklek på akterspegeln uppnås.

      När plyfan är plastad mot aktern och allt torkat, kan kanter och ojämnheter spacklas med glasfiberspackel. Använd inte epoxy här då polyester inte fäster bra mot epoxy.
      När du är nöjd med jämnhet och slipning tvättas allt med aceton och hela aktern plastas tills du är nöjd med arbetet. Här kan det vara bra att tänka på att en 300 grams matta bygger ca 0,5 mm färdigt laminat medan en 450 gram bygger 1 mm. 450 är att föredra även ur hålfasthetssynpunkt.

      Efter att laminatet härdat återstår slipning och spackling. Nu kan med fördel epoxyspackel användas beroende på vilken färg du tänkt måla med. Kolla färgtillverkarens rekommendationer.

      Lycka till!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Du har fått en bra beskrivning redan men kan väl tipsa om hur jag gjort på några båtar med dåliga akterspeglar och/eller som samtidigt byggts om till lång rigg.

        Du har börjat rätt med att kapa bort det dåliga.
        Gammal fuktskadad plyfa torkar aldrig hur länge du än väntar så kapa bort tills du är nöjd.
        Rugga upp glasfiberytan ordentligt.
        Kapa till plyfaskivan eller skivorna som kommer gå åt. Använd vanlig konstruktionsplyfa och inte formplyfa då glasfiberlaminatet får för dålig vidhäftning mot den glatta ytan.
        Om akterspegeln är rak kan skivorna limmas ihop med vanligt bygglim typ P400 tills önskad tjocklek uppnås. Är akterspegeln böjd är det bättre att jobba med en skiva i taget för att enklare följa båtens form.
        Måla plyfaskivorna med polyester och härdare. De kommer suga en del så måla på tills de är mättade. Detta förhindrar att de suger fukt i framtiden. Låt torka och efter torkning ruggas ytan upp med grovt slippapper (korn 80).

        Tvätta allt med aceton.
        Sedan lägger du ett lager glasfiberlaminat på båtens akter och ett lager på plyfan som vänder inåt, mot aktern. Sätt tvingar eller skruvar för att pressa samman ytorna. Låt torka ett dygn.
        Måste du jobba med flera lager skivor upprepar du samma process igen tills önskad tjocklek på akterspegeln uppnås.

        När plyfan är plastad mot aktern och allt torkat, kan kanter och ojämnheter spacklas med glasfiberspackel. Använd inte epoxy här då polyester inte fäster bra mot epoxy.
        När du är nöjd med jämnhet och slipning tvättas allt med aceton och hela aktern plastas tills du är nöjd med arbetet. Här kan det vara bra att tänka på att en 300 grams matta bygger ca 0,5 mm färdigt laminat medan en 450 gram bygger 1 mm. 450 är att föredra även ur hålfasthetssynpunkt.

        Efter att laminatet härdat återstår slipning och spackling. Nu kan med fördel epoxyspackel användas beroende på vilken färg du tänkt måla med. Kolla färgtillverkarens rekommendationer.

        Lycka till!
        Mycket bra info, tack!
        1. När du skriver "glasfiberlaminat" ovan då menar du polyester + härdare eller inkluderar du själva glasfiberduk/mattan oxå?
        2. "hela aktern plastas.." Här kommer min tveksamhet in i bilden. Hur mycket ska glasfibern täck ordinarei aktern som ej blivit kapad för att det ska bli hållbart? Är standard t ex 2 mattor a 450 gram och ett överlapp på 5cm mot aktern eller hur vet man att det Håller? En 5hk ska hänga där så inga extrema krafter räknar jag med Kommer att sätta dit två förstärkningar det sista jag gör (1 cm tjocklek, längd = aktern, ca 20 cm hög) på vardera sida om aktern där motorn ska sitta eller är det overkill tror du?

        Återigen tack!

        - Go for the big ones you must!
        https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

        Kommentera


        • #5
          Skrev något slarvigt...
          Med glasfiberlaminat menas polyester, härdare och matta, alltså ingredienserna som bildar ett färdigt laminat.

          När det gäller tjocklek och hur mycket som ska plastas på aktern mäter du ut plyfaskivorna så de passar där du kapat ur de gamla.
          De blir då innanför det sparade glasfiberlaminatet i aktern.
          Kanterna på det sparade fasas ner ca 10 cm i bredd runtom så de sluttar ut mot plyfaskivan. Plasta fast remsor runt kanterna först så att allt sitter. Ett tips är att riva remsorna så blir det inga synliga skarvar. Låt torka.
          Kan du fortsätta plasta inom ett dygn är det bara att gå på det direkt igen. Men dröjer det längre måste du rugga upp ytan med slippapper och tvätta med aceton.

          Sedan plastar du tills aktern är jämn igen. Hur många lager ser du hur tjock "original" akterspegeln är.
          Skulle gissa på ca 5 mm så med 450 grams matta blir det alltså 5 lager.

          Kommentera


          • #6
            Nu är man tillbaka i projektet igen...en sak jag glömde fråga är om man kan ersätta båtens gamla laminatet på akterna utsidan (det som kapats bort) med glasfiberlaminat rakt av? Det gamla sprack "i olika underbara små delar" när jag kapade loss allt till torr plywood kom fram?
            Vad ska överlappet vara på det nya glasfiberlaminatet som fästs mot båtens akter (det som överbryggar skarven mellan plywood och båtens gamla akter) (gissar ca 5cm)?
            Och final frågan....kan jag bara köra en enkel grundfärg på sprayburk på glasfiberlaminatet och epoxy fillern (kanske inte ens behövs...)? Det här är en gammal båt och jag är glad om jag kan öka livslängden med 5 år genom reparationen därav min snålhet. Jag funderar faktiskt på att skita i glasfiberspackel helt och bara köra epoxy filler (alt skiter jag vi epoxyn och bara kör glasfiberspackel) även om jag hör vissa säga att det är svårt att få glasfiberlaminatet att fästa på det...sjukt att det inte finns en guide med 1-2-3 steg och inköpslista på nätet för detta väldigt återkommande ingrepp på ekor!

            Stort tack!
            - Go for the big ones you must!
            https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

            Kommentera


            • #7
              Har fått lite knas med lamingern som går över ovansidan på aktern. Vet ej om det är pga regn å fukt eller om jag tänker fel när jag försöker laminera över aktern. Totalt har rcå lager plyfa + polyester å duk lagts + glasfiberspack där det behövts. Tanken var att laminera över akterna å sedan epoxi primer spackla för att få det mera vattentätt. Har inga planera på att köpa riktig list. Tips?
              - Go for the big ones you must!
              https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

              Kommentera


              • #8
                Det är skitsvårt att plasta runt en plyfaskiva utan att det blir luftbubblor i laminatet som det hänt för dig.
                Ett sätt att fixa det på som jag använt några gånger är följande.

                Slipa bort allt laminat som det blivit luft inuti.
                Skruva fast träreglar på utsidan som följer övre kanten på akterspegeln. Tejpa ovansidan av träreglarna med packtejp för att få en glatt yta.
                Runda av den vassa kanten på plyfaskivan på insidan. Plasta insidan och låt glasfibret gå ut över träreglarna.

                När det härdat tar du bort träreglarna och plastar sedan utsidan och låter glasfibret gå upp under "vecket" som blev av träreglarnas form.
                ​​​​​​​Sedan är det bara att jämna till kanten med en vinkelslip eller dylikt och du har en snygg avslutning på akterspegeln som inte behöver döljas av en list.

                Kommentera


                • #9
                  Bra tips! Tänkte till lite själv och kom fram till att kanske ska man först fästa ena sidan av glasfibern och låta den härda och sedan gör man andra sidan (man viker och den redan härdade) och lägger en regel med tvingar för att hålla ner den sidan. MEN det bygger ju på att inget i övre akterns reling är konkavt = hålrum. Tror jag bara slipar av bubblet och fyller med epoxi primer. Sen färg å lack. Och ett sista lager på hela akterna med 450gr glasfiber. Får duga som det känns, får jag några år till med båten är jag nöjd. Sen kommer jag att knacka ur gammal tjock takplåt och sätta fast med polyester som avlastning för området där motorns ska sitta. Är otroligt tacksam för all hjälp kring denna manöver som många bidragit till speciellt "tre S". Fiskesnack är grymt
                  - Go for the big ones you must!
                  https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 514 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 957 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  279 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 186 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  340 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X