Snabbfäste elmotor, passform suger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabbfäste elmotor, passform suger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snabbfäste elmotor, passform suger

    Hej!

    Jag har precis skaffat mig en frontmonterad elmotor.. Watersnake Combat. Följde med snabbfäste som jag skruvat dit idag. Skitbra! Men passformen suger.. Alltså det är för stora toleranser som då gör att motorn "står och väger". Det är alltså för stora glapp mellan hona, hane och även gaffeln som man låser fast de båda med.
    Det gör då att man tror motorn ska hoppa i vattnet ibland när det ruckas till.

    Det följde med plastbrickor som man skulle montera mellan båt och den plastdel.. Det blir då ca 3mm mellanrum mellan båt och motor.
    Bör man kanske prova ta bort dom?

    Den största frågan är egentligen om det bara är jag och min kollega (med motorguide) som har det problemet?
    Jag hittar ingen som skriver om det på något forum..

    Mvh Danne

  • #2
    Måndagsexemplar kanske?

    Kommentera


    • #3
      Skumt med två måndagsexemplar

      Kommentera


      • #4
        Har monterat 2 snabbfästen till motorguide. Passformen var det inget fel på. Millimeter precision.

        Kommentera


        • #5
          På minnkota är det snarare för små toleranser, man får hamra i fanskapet och sedan bända loss med verktyg när motorn ska av. Borde gå att göra bättre fästen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av danimahler Visa inlägg
            Hej!

            Jag har precis skaffat mig en frontmonterad elmotor.. Watersnake Combat. Följde med snabbfäste som jag skruvat dit idag. Skitbra! Men passformen suger.. Alltså det är för stora toleranser som då gör att motorn "står och väger". Det är alltså för stora glapp mellan hona, hane och även gaffeln som man låser fast de båda med.
            Det gör då att man tror motorn ska hoppa i vattnet ibland när det ruckas till.

            Det följde med plastbrickor som man skulle montera mellan båt och den plastdel.. Det blir då ca 3mm mellanrum mellan båt och motor.
            Bör man kanske prova ta bort dom?

            Den största frågan är egentligen om det bara är jag och min kollega (med motorguide) som har det problemet?
            Jag hittar ingen som skriver om det på något forum..

            Mvh Danne
            Hej Danne;

            Lämna tillbaka motorn där du köpte den och köp en MINN KOTA eller MOTORGUIDE elmotor så slipper du bekymmer och problem med elmotorer de närmaste tjugo åren...

            Old Firehand
            Leif Engström


            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Lägg upp en bild på båt och motor då blir det mkt lättare att se vad som är fel.

              Kommentera


              • #8
                Hej igen och sorry för sent svar!
                jag kan konstatera att det inte är ett måndagsexemplar.
                jag har en kompis som nyligen köpte likadan elmotor och den har samma dåliga passform mellan snabbfästet i motor och båt.

                Min lösning är egentligen bara att inte använda plastbrickorna. Dessutom har jag skurit ut ett gummimellanlägg som gör att det inte finns något luftrum mellan båt och motorn.. Alltså försvinner spelet helt.

                Håller med "holden" om att det finns nog en del att bättra.
                Däremot så kanske det finns dyrare fästen att montera som har bättre passform.

                Oavsett så känner jag mig klar med frågan.
                Peace

                Kommentera


                • #9
                  Alla båtar ser inte exakt lika dana ut runt relingen så ibland kan man få konstruera ett eget fäste till fabriksfäste.
                  På tidigt 80-tal köpte jag 2 spöhållare till båten som jag hade då när jag fiskade gös o gädda men dom passade inte som jag ville utan jag gjorde mig 2 egna på jobbet då när jag jobbade på Husqvarna AB av 4-kants profil och mätte ut vinkel mellan sidan o relingen på båten. Sedan blev dom svetsade i den vinkeln och därefter borrade jag 4 hål i varje hållare. Därefter gjorde jag 2 hållare till spöna ovanpå profilröret och svetsade fast dom också och till slut så blev dom lackade i Jonsereds knallröda färg. Alltså rostskyddade för väldigt lång tid.
                  Sedan blev dom fastskruvade i båten o Jonsson var nöjd o belåten med arbetet.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 542 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 982 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  283 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 201 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  346 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X