Måste denna båt målas/fixas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste denna båt målas/fixas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Måste denna båt målas/fixas?

    Helt ny här och även helt ny som båtägare, hoppas ni kan ha överseende med korkade frågor. Vi har precis fått överta en gammal plasteka som legat på land de senaste åren. Jag vill egentligen bara sjösätta den för att se om den passar oss och är inte alls sugen på att sätta igång nåt stort slipa-laga-måla-vänta-måla-projekt. Men när jag tittar på botten så blir jag lite fundersam:
    -Det ligger färg i minst tre lager och åtminstone det yttersta lagret vill flagna på sina håll. Jag har ingen aning om vad det är för slags färg den är målad med tidigare.
    -Kölen verkar ha fått ett par lager glasfiber som inte riktigt plastats in och den har några stötmärken.
    -Överhuvudtaget så är färgen väldigt matt och sträv.
    Båten kommer att ligga i en sjö i fjällvärlden (dvs ej utsatt för påväxt) och dras upp på land så gott det går när den inte används. Den ska användas med elutombordare för trolling och kortare turer för att ta mig till andra delar av sjön. Ska jag göra något med den måste den dock fraktas 35 mil enkel väg eftersom jag inte vill lägga min tid i stugan på att renovera båt. Därför är jag sugen på att inte göra något i förväg, men vore det korkat? Tänker kanske framförallt på kölen som jag inbillar mig kanske kan ta skada av att inte vara inplastad ordentligt? Eller att den matta, sträva, ojämna ytan skapar så mycket friktion att den går för tungt för att kunna drivas av en elmotor med 55 lbs dragkraft? Vad tror ni, måste jag göra något nu eller kan jag med hyfsat gott samvete sjösätta den för att sedan ta hem den i höst och göra lite större arbete under vintern? Om jag måste göra något nu, vad vore i så fall den enklaste fullagningen som ändå fyller en funktion?

  • #2
    Färg som flagnar är inget problem.
    Men bar glasfiber kan ställa till problem på lite sikt. Risken är att glasfibern suger vatten som sedan blir kvar och som sedan kan orsaka frostsprängningar till vintern när kylan kommer. Vatten kan också tränga in under den befintliga lacken och orsaka blåsor, sk. plastpest.

    Det finns två sätt att snabbfixa det. Måla med topcoat eller måla med epoxiprimer.
    Då undslipper man vatteninträngning. Däremot kan det vara lite vanskligt att använda dessa tvåkomponentsprodukter om båten är bottenmålad med en enkomponentsfärg.

    Ett alternativ är också att helt enkelt skita i det i sommar. Fiska med båten och känna efter om man trivs med den.
    Väljer du att behålla båten behöver du ändå slipa bort den gamla dåliga lagningen och plasta i nytt. Och då fixar du samtidigt till alla gamla slagmärken och skador. Räkna däremot med att båten kan behöva lite tid på att torka ordentligt innan om du fiskar med den som den är i sommar.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar! Blir lite sugen på att ändå testa att lägga på epoxiprimer över kölen där glasfibern är blottad. Slipa/rugga, tvätta med aceton, sedan epoxiprimer från biltema. Jag har trots allt nästan 2 v innan jag kan sjösätta båten och den ligger bra till just nu. Eller kan jag genom att göra det ställa till det ännu mer om det skulle vara så att det är enkomponentsfärg den är målad med idag?

      Kommentera


      • #4
        Nej du kan inte ställa till det värre. Tvärtom.
        Lägger du på epoxiprimer skyddar det glasfibern i sommar och en eventuell senare reparation blir enklare eftersom mindre vattensjuk glasfiber måste slipas bort.

        Jag tror att båten är målad med 2-k färg tidigare eftersom det ser ut som det är hårda flagor som släpper.
        En 1-k färg brukar mer nötas bort och mer över större ytor samtidigt.

        Skulle det ändå vara 1-k färg kommer denna lösas upp av epoxiprimern och det värsta är att primern släpper i vissa områden medan den kommer sitta på de utsatta ytorna med naken glasfiber.

        Kommentera


        • #5
          bruka den som den är , kommer funka bra bara den inte läcker, gamla plastbåtar blir ju slitna med tiden, har\har haft flera i samma skick ,inga problem

          Kommentera


          • #6
            Man kan se att kölen är lagad tidigare och det ser inte bra ut
            Tunt och sannolikt inte slipat innan heller
            Väven är klippt vilket tyder på att det är någon som inte har koll har gjort de
            Slipa bort allt som kommit dit efter att båten lämnade fabriken , slipa ner till glasfibern och plasta nytt
            6-7 lager 450g matta räcker

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            26 svar
            13 405 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Klant84
            av Klant84
             
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            15 svar
            1 359 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nila
            av Nila
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            269 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
            34 svar
            4 130 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
            2 svar
            327 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X