Ny båt, okunnig behöver hjälp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny båt, okunnig behöver hjälp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny båt, okunnig behöver hjälp.

    Först en disclaimer, jag kan ingenting om båtar och är tyvärr heller inte speciellt intresserad. Vill ha nåt som funkar och kräver så lite underhåll som möjligt.

    Idag har jag en plastbåt som mäter cirka 440 i längd och 190 i bredd, vikten är drygt 120 kilo bara båten. Rekommenderad motorstyrka är 3-10 hk, jag har en 10 hk motor med rorkult på akterspegeln. Är jag ensam i båten tror jag att den kommer upp i 15-17 knop nånstans. Båten används till 99% fiske, främst trolling efter gädda och gös men även en del vertikal och spinn. Jag fiskar mycket ensam men det händer relativt ofta att jag har med 1 kompis. 1% av tiden används båten till att åka till nån strand med familjen. Båten står på trailer och jag fiskar många mindre sjöar.

    Jag gillar båten, den är liten och smidig men ändå rymlig då den saknar mitt-toft och pulpet. En stor öppen yta alltså som räcker när vi är två ute med den och har med rätt mycket utrustning.

    Det största problemet för mig är att den känns inte speciellt sjöduglig, börjar det blåsa en 5-6 sekundmeter och bli lite vita vågar så känns det inte säkert att vara ute med båten.

    En båt jag har kollat på är Buster S1, den är i stort sett samma mått som min båt (L 443 cm, B 182 cm), den väger dock 275 kilo. Jag antar att denna båt är bra mycket sjödugligare än min nuvarande båt men varför? Är det på grund av att den är tyngre eller är det skrovform?

    Hur som helst, jag är ute efter en båt som är:

    - Egentligen så liten och smidig som möjligt men ändå uppfyller kraven. Lätt att traila.
    - Ska få plats 2 fiskare med mycket utrustning, D.v.s. som min nuvarande båt
    - Ska få plats en familj (2+2) men lite badutrustning
    - Fart är inte viktigt, räcker om jag kommer upp i en 15 knop då jag aldrig har några längre transporter.
    - Helst rorkult men pulpet funkar nog också.
    - Ska funka utan att man känner fara för livet i lite grövre sjö. Som sagt fiskar jag mest småsjöar så grövre sjö betyder nog inte samma som grövre sjö för nån på Vättern.
    - Ska gå att trolla med huvudmotorn, farter ner mot 1.2-1.3 knop bör vara möjligt.
    - Bra möjlighet att fästa spöhållare, 3 på vardera sida. Gärna grabbräck.
    - Främst sugen på aluminiumbåt.
    - Pris. Egentiligen ingen budget men tänker väl att man bör klara sig med nånstans runt 150.000:- men möjlighet att betala mer.

    De jag har börjat titta på är väl främst Buster S och M. Verkar helt klart vara vettiga alternativ. Kommer köpa båten under nästa är så har ännu inte varit till butik och tittat på dessa. Finns det andra likvärdiga eller bättre alternativ?

    Tacksam för alla tips och idéer.

  • #2
    Tracker grizzly finns både som 1448 och 1648 (427x183 & 490x183) och kanske skulle vara ett alternativ, saluförs som riktiga slitvargar!

    Kommentera


    • #3
      Dette er et ENORMT tema.
      En plastbåt med de målene din har og bare 120kg er ekstremt lett. Til sammenlikning veier en Pioner 15 ca 200 kg og den er en lett plastbåt. Men kanskje du blander plast med glassfiber? Men selv som glassfiberbåt er 120kg lett med de målene. Ergo må du forvente vektøkning her nesten uansett båt, med unntak av helt enkle alu-båter som Viking etc som veier 80-150 kg med liknende mål.

      Vekt på en båt og opplevelsen i litt sjø henger sammen. Både direkte ved at at tyngre båt ligger mer rolig i sjøen mens en lettere båt blir «eggeskall», men også indirekte. En tyngre båt får vekten sin fra noe, typisk et dypere og mer V-formet skrog, tykkere skrog, flere spanter og til slutt større og tyngre motor for å få økt vekt og motstand i vannet i plan. Alt dette bidrar til en båt som oppfører seg bedre i litt sjø.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Jag kan inget heller om båtar.

        Min lilla oskwig 330 ska det helst vara vindstilla för. Åker man mot vågorna hoppar allt, känns som nåt ska gå sönder. Så jag kör med sidovind istället. Då blir jag lite blöt men den ligger bättre.

        Har en Ockelbo B15. Den går ju bra rakt mot vågorna, men kommer dom från sidan så blir man nästan sjösjuk, det gungar hela tiden.

        Däremot min Oskwig Pike. Den gungar inget! Den lyfts upp och ner. Står man ankrad med elmotorn så märks det knappt att det blåser mycket. Visst man känner den i ansiktet och att man inte kan kasta motvinds. Åker man mot vågorna så känns ju ett motstånd såklart, det smäller där framme. Låter donk donk. Men kör man lite zick zack går det bra.

        Ockelbon är 200 kg
        Oskwig pike 100 kg.

        Med grejor och gubbe går bägge båtarna upp 250 kg till (100 kg batterier)

        Brukar ofta planera fisket efter vinden. Vill ha medvind hem helt enkelt.

        Kommentera


        • #5
          Oj svårt... Buster gillar många men det kostar premium... i andra änden finns varianter av Smartliner, Kimple och Oskwig. Många verkar dissa dem på härkomst men hur många av dem på har verkligen prövat? Mupperi om du frågar mig ( dvs dissa det man aldrig prövat...)

          Borsan hade en HR 460, glasfiber som var sjövärdig även på Ekoln men den kräver lite mer motor än du vill. Scandica 420, och ffa Alutroll 450 ser fin ut likaså och med bättre (subjektivt) eller iaf rymligare interiör än Buster och ändå (?) finsk kvalitet, måste vara en av de fetaste (rymligaste) 450 som finns, men .... svårt som Colibri sa...

          Click image for larger version  Name:	IMG_20160818_111358569.jpg Views:	0 Size:	274,9 KB ID:	2553372
          Senast ändrad av anteman; 2020-07-04, 05:28.

          Kommentera


          • #6
            Det är ju absolut ingen häftig fiskebåt, men jag har fiskat och åkt runt med en Crescent 42 (5hk) i typ 35 år på Vänern. Jag skulle inte fiska med den i stora vågor, men har aldrig upplevt det var läskigt att med eftertanke transportera mig i den.

            Hur är det på kusten? Kördes det inte mycket med Koster 46 och Smögen 45 mellan öarna? I hur mycket vind och vågor funkar de?

            Hur säkra/sjödugliga är egentligen de klassiska ekorna?

            Jag får be om ursäkt för att jag kom lite OT. Men jag har fått för mig att vissa båtmodeller har rykte om sig att vara sjödugliga. Hade varit kul om Råd och Rön hade testat.
            Senast ändrad av Kulfisk; 2020-07-04, 21:28.

            Kommentera


            • #7
              En större fråga än jag mäktar

              Kommentera


              • #8
                Jag har fiskat ganska mycket på Vänern och där är det mera regel än undantag att du har krabb sjö med 50 cm vågor och då blir man fort sjöblöt när man går snett mot vågorna.
                Använde en Buster S i ca 10 år men blev så trött på att anpassa mitt fiske så mycket efter vindförhållanden så bytte upp mig förra året till en Buster X 2017.
                Buster M har högre fribord och lite djupare V i skrovet så den går bättre i lite sjögång men de kostar en bra slant även begagnade men så behåller de också värdet jättebra över tid.

                Jag hade gått på en båt i 4,60-5,5m (över 5m om du vill kunna dra på lite i vågor) och sedan valt typ av skrovmaterial och storlek utefter budgeten.
                Det är inte mycket underhåll på en glasfiberbåt om du har den på trailer, då hinner du aldrig få påväxt och de är MYCKET billigare än alu båtar och med den högre vikten ligger den betydligt stadigare i sjön. Även min Buster X gungar mycket från sida till sida i vågorna vid vertikalfiske på grund av djupare V och den låga vikten.
                Om du ska kunna åka bra i lite sjö försök att få tag på en båt med ca 20 grader V i akterspegeln då den klyver vågorna bättre.

                Det finns en uppsjö av fina begagnade glasfiberbåtar så borde inte vara direkt svårt att göra ett fynd men se till att motorn är regelbundet servad minst var 100e timma.

                Kommentera


                • #9
                  Jag bytte 425 plastbåt mot Buster S 25hk 2020 årsmodell. Liknande situation som dig.
                  Natt å dag skillnad... kört lite på havet i egentligen för grov sjö men det funkar. För insjöfiske 2-3 pers helt perfekt och enkel att traila.

                  Upplevelsen att man kan knalla runt i båten är skön. Ligger tungt och stabilt i vattnet så det känns jättetryggt.

                  Valde rorkult för max utrymme, så regnar det järnet får man dra på skidglasögonen i brist på ruta att gömma sig bakom.


                  Pm om du har frågor så surrar vi vidare
                  Senast ändrad av Test005; 2020-07-09, 14:10.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 396 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 358 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X