Frågor om takbåt/roddbåt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om takbåt/roddbåt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor om takbåt/roddbåt.

    Tjena har tänkt köpa en takbåt (mindre roddbåt)och har lite frågor.
    1. Vilket materia borde jag köra på.
    2. Vilka skrovformer är stadiga.
    3. Kommer jag planna med en 6 hk 4 takt med två personer. Om båten är runt 3 till 4 meter.

  • #2
    1. Aluminium
    2. V format
    3. Ja

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av ppettan Visa inlägg
      1. Aluminium
      2. V format
      3. Ja
      Har hittat en bra båt i aluminium men den har runt skrov hur funkar det i vattnet.

      Kommentera


      • #4
        Har en alu, Quicksilver 355, V:ad i fram, platt i aktern och inte speciellt stabil att stå i men den funkar och går som ett skott med en 2-t 8hk.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Har en alu, Quicksilver 355, V:ad i fram, platt i aktern och inte speciellt stabil att stå i men den funkar och går som ett skott med en 2-t 8hk.
          Borde inte flakbottnad båt va stadigare eftersom att den har mer båt i vattnet. Eller vill man ha stort v på små båtar för att få dom stadiga.

          Kommentera


          • #6
            Jo, nej. V är till för att kunna ta vågor med god fart och viss komfort, nackdelen är en mer rank båt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av MjFishing Visa inlägg

              Borde inte flakbottnad båt va stadigare eftersom att den har mer båt i vattnet. Eller vill man ha stort v på små båtar för att få dom stadiga.
              Har en flakbottnad takräckesbåt. Den är stadig att stå i. Mest sträcka benen och kasta lite. Inget för dig å frun å dansa vals eller nån segerdans över storfisken.
              Men inget jag skulle vilja stoppa en bensinare på och köra mot vågor. Den studsar fram. Kommer smälla i båten mot varje liten våg.
              Upplever dock att den går lite bättre mot vågorna med front monterad elmotor. Inbillar mig att elmotorn gör ett motstånd som gör det svårare för vågorna att lyfta den.

              Tänk på att du vill ha hjul att rulla den från bil till vatten.
              Jag har 2 par såna på en träställning som jag stoppar i handtagen där bak.
              https://www.jula.se/catalog/bil-och-...l-fast-321003/
              Kan ta bild om du är nyfiken.

              Gjorde ett test med cykelhjul i årtullar på sidan av båten. Axeln inne i hjulet böjer sig. Kan dock ha svetsat för hårt. Lagt projektet på is nu.
              Gjorde testet för det är lite krångligt att stoppa i min hjuldesign i handtagen när båten är i vattnet. Önskvärt om det är mycket sten på stränderna.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                Har en flakbottnad takräckesbåt. Den är stadig att stå i. Mest sträcka benen och kasta lite. Inget för dig å frun å dansa vals eller nån segerdans över storfisken.
                Men inget jag skulle vilja stoppa en bensinare på och köra mot vågor. Den studsar fram. Kommer smälla i båten mot varje liten våg.
                Upplever dock att den går lite bättre mot vågorna med front monterad elmotor. Inbillar mig att elmotorn gör ett motstånd som gör det svårare för vågorna att lyfta den.

                Tänk på att du vill ha hjul att rulla den från bil till vatten.
                Jag har 2 par såna på en träställning som jag stoppar i handtagen där bak.
                https://www.jula.se/catalog/bil-och-...l-fast-321003/
                Kan ta bild om du är nyfiken.

                Gjorde ett test med cykelhjul i årtullar på sidan av båten. Axeln inne i hjulet böjer sig. Kan dock ha svetsat för hårt. Lagt projektet på is nu.
                Gjorde testet för det är lite krångligt att stoppa i min hjuldesign i handtagen när båten är i vattnet. Önskvärt om det är mycket sten på stränderna.
                Skulle gärna se bild på hjulen. Har tänkt bygga något hjul på båten. Fast tror jag kommer köra skottkärredäck. Men det är för att jag ska dra båten på längre sträckor.

                Kommentera


                • #9
                  ​ ​​​​​
                  Som lite inspiration. Skulle kanske välja lite större däck än de i bild. Finns nån tråd på FS om hur benen kan fästas (4-kantsrör, "rör-i-rör") antingen så de plockas bort eller fäste med sprint som tas bort och så svänger man upp benen/däcken och låser dem i "uppläget"

                  Men att hitta den tråden med FS- sökfunktion... lycka till!

                  Kommentera


                  • #10
                    Här finns lite inspiration https://mojoshop.se/oevriga-battillb...-launcher.html

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X