Hur fungerar det att fiska från en DC båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fungerar det att fiska från en DC båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fungerar det att fiska från en DC båt?

    Jag har spanat in en Ryds 620 dc (DayCruiser) som vi skall ha för sol och bad men jag vill ju självklart kunna fiska om jag har en båt. Vi bor på västkusten och det är havsöring och makrill som är det jag vill fiska. Är det någon här som har erfarenhet av att fiska från en dc båt?

  • #2
    Daycruisere vil aldri være ideell til spinnfiske siden du mister så mye areal, men båtvalg handler egentlig bare om å kompromisse på en en måte som alle brukere kan leve med. Har man små barn som skal sove i løpet av dagen, eller vil overnatte en natt eller to, er dette sikkert en glimrende båt til det.

    Så kommer den sure gamle gubben frem...
    Personlig har jeg aldri skjønt poenget med daycruisere. Man mister som nevnt masse fiskeplass, samtidig som førerplassen fortsatt er kald/ våt/ stekende varm (stryk det som ikke passer). Man må ha en kalesje, og kalesje betyr vedlikehold uansett størrelse men det er omtrent like mye/ lite vedlikehold på en mindre kalesje ala det man har på en daycruiser og det man har på en mer åpen båt. Ruffen er som regel lett klaustrofobisk, særlig på eldre modeller med små eller ingen vinduer, ruffen blir ofte klam og fuktig pga dårlig lufting som igjen kommer fra lav takhøyde. Kort sagt, jeg kjøpte pilothouse-type båt med låsbar dør og stort akterdekk for fiske da jeg skulle ha soveplass.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Lägg till detta att friborden är så höga att du inte når ner till vattnet och väldigt svårt att hänga på en frontmotor.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
      26 svar
      13 405 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Klant84
      av Klant84
       
      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
      15 svar
      1 359 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Nila
      av Nila
       
      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
      2 svar
      269 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
      34 svar
      4 130 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
      2 svar
      327 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Eino
      av Eino
       
      Arbetar...
      X