Traila med motor? Nybörjare med båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Traila med motor? Nybörjare med båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Traila med motor? Nybörjare med båt

    Hej,

    Jag har äntligen fått tag i en båt. En liten, 4,20m, enkel plasteka. Min första egna båt efter 20år som flugfiskare!

    Jag jobbar 6mil hemifrån och där finns massa fina vatten, även hemmavid finns massa fina vatten. Därför kommer båten vara på trailer (80km/h)
    I veckan har jag plastat, förstärkt akterspegeln och gjort iordning för sjösättning. Köpte även en motor, 7,5hk murcury 2-taktare. Lätt, behändig och billig
    Men i den lokala båtbutiken tyckte säljaren inte att jag skulle traila med motor för att inte förstöra akterspegeln. Säljaren påstod att inte en enda plast eka klara av att traila med motor. Har då läst på om transom saver och annat men vet inte riktigt hur jag ska tänka? Är det smartast att plocka av den eller går det vanligtvis att traila den 12 mil bara man är försiktig i gupp osv.

    Dessutom undrar jag hur man ska tänka med motor då den skylten som brukar sitta i båtar om vad båten är gjord för osv inte sitter kvar. Finns det liksom övergripande info om plasteka som är 4,20m eller skiljer det sig jättemycket. Är 7,5hk för mycket på en så "liten båt"?

    Uppskattar alla svar och speciellt svar om hur ni gör!

    Allt gott och simma lugnt!

  • #2
    Nja, nu vet jag inte hur din eka är byggd i rumpan men det låter märkligt. Det är olämpligt att köra med motorn upptiltad för det bryter o gungar en del. Vad väger din motor? 35kg.

    Hur många båtar med vattensjuka ruttna akterspeglar kör inte runt med 100kg pjäser.

    Min båt är iofs avsedd för lite tyngre motor men kortrigg som motorbrunnen står i vattnet och simmar halva tiden när vi fiskar. Vore förvånad om den inte började visa röta i plyfan innanför plasten. Den har jag trailat i 10år nu med en 30hp utan minsta tecken eller rädsla för något konstigt.

    Hur mycket bryter inte motorn med akterspegeln när jag trycker på o ska upp i plan....

    Kommentera


    • #3
      Lägg upp en bild på båten, det kanske är någon som har erfarenheter av samma båt

      Kommentera


      • #4
        "Men i den lokala båtbutiken tyckte säljaren inte att jag skulle traila med motor för att inte förstöra akterspegeln. Säljaren påstod att inte en enda plast eka klara av att traila med motor. "

        Det va på ett sätt det dummaste jag hört, , men men jag kan förstå vad som ligger bakom detta uttalande. Otroligt många och då speciellt småbåtar och ekor trailar med motorn uppfälld. Detta orsakar stora brytning då motorn gungar och svänger av den stora tyngden långt bakom akterspegeln, och jag kan tänka mig att många har trailat sönder båtar på gropiga vägar.

        Traila med motorn nedfälld och låst i nedfällt läge. Har du öglor på ömse sidor på akterspegeln kan du dra en stropp eller gummiband som håller in motorn i sitt fäste. Att motorn vilar med sin tyngd rakt ner på akterspegeln under körning är totalt ofarligt för båten.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          "Men i den lokala båtbutiken tyckte säljaren inte att jag skulle traila med motor för att inte förstöra akterspegeln. Säljaren påstod att inte en enda plast eka klara av att traila med motor. "

          Det va på ett sätt det dummaste jag hört, , men men jag kan förstå vad som ligger bakom detta uttalande. Otroligt många och då speciellt småbåtar och ekor trailar med motorn uppfälld. Detta orsakar stora brytning då motorn gungar och svänger av den stora tyngden långt bakom akterspegeln, och jag kan tänka mig att många har trailat sönder båtar på gropiga vägar.

          Traila med motorn nedfälld och låst i nedfällt läge. Har du öglor på ömse sidor på akterspegeln kan du dra en stropp eller gummiband som håller in motorn i sitt fäste. Att motorn vilar med sin tyngd rakt ner på akterspegeln under körning är totalt ofarligt för båten.
          +1
          Så lenge båten er dimensjonert for motoren din, så tåler den også å traile med motoren på.
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 396 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          15 svar
          1 358 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Nila
          av Nila
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          269 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 130 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          327 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X