Piffat upp min Linder Sportsman 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Piffat upp min Linder Sportsman 400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Piffat upp min Linder Sportsman 400

    Jag köpte en beg 400 för några år sedan. Då mitt garage i uthuset inte rymmer något större, och efter att ha sett kluriga byggen med Sportman postade här så fick det bli några helger i garaget.

    Från början var det tänkt att ha ett avtagbart "lock" så jag fick ett helt däck, men jag tyckte det är blev bättre utan då det går att sätta sig ned när man skall pilla med något eller bara stjälpa i sig en kopp kaffe.
    Mattan var något jag inte ville snåla med så jag åkte till Westgear och handlade av deras Alumacraft mattor. Jäkligt skön och rejäl.
    Jag tappar nog någon knop i toppfart, men det tar jag gärna mot bekvämligheten jag fick med bygget.

    Material var 15 & 10 mm plywood som målats två gånger, 45mm reglar, en massa skruv, spraylim och matta. Allt hålls på plats av original handtagen i sitsarna. Bytte bara mot längre bult så gick det bra.
    Nu blir det barfotafiske framöver



  • #2
    Väldigt tjusigt, bra jobbat!

    Kommentera


    • #3
      Jättefint bygge! Hade jag inte bytt min 400 mot en catch i år så hade jag kunnat överväga att göra något liknande.

      Kommentera


      • #4
        Riktigt snyggt. Hade tänkt mig att göra ett löstagbart kastdäck i aluminium till min alubåt men efter lite beräkningar visade det sig att bara durkplåten utan underbyggnad skulle väga ca 70 kg så det får bli något mer lättviktigt material.

        Kommentera


        • #5
          Tack. Det har varit kul att gå ut och pula i garaget. Det har varit mer än en gång då jag stått och kliat mig i huvudet, osäker på hur jag ville ha det. Då har jag tagit paus en dag eller två tills jag bestämt mig. Jag var och klämde på Julas balkongmatta och luddet lossnade bara jag kom nära. Mattan var inget jag ville snåla på, och Westgear hade på lager så jag körde dit. Riktigt skön, så jag bestämde mig för att göra plana ytor jämte pulpeten och på baksitsen också så jag fick beställa ett par meter till innan jag kunde göra allt klart. Nu kommer jag i alla fall att ha det bra när jag inte får något

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Maxxim
            Fint gjort, ser väldigt bra ut! Men har en fråga om mattan du har på ytorna. Blir det inte slemmigt när det är blöta och du drar up en tal gäddor, är det inte svårt att skura rent?
            Det är samma matta som sitter på Alumacrafts båtar och det skall gå lätt att spola rent. Bara att ta med när jag tvättar bilen ibland och köra ett varv med högtryckstvätten. Framtiden får visa hur det går. Den har inga öglor så jag skall inte behöva sitta där med krokar i den heller. Om det blir lite kaffespill eller någon gädda som ställer till det är det inte hela världen. Med de vanliga fiskekläderna spelar det ingen roll.

            Det var i alla fall kul att knalla ut i garaget med en folkis, slå på lite musik och stänga av från jobbet när det fanns tid. (Jobbar mycket hemifrån just nu och då kan det vara gött att komma ifrån och klura på något annat några kvällar)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Maxxim

              Ok, det låter bra. Har ingen erfarenhet av båtmattor därför frågan... Det är ju en livsbetingelse nu för tiden att ha en bra hobby som tar tänkarna ifrån denna epidemitid.
              Tittade precis på dina videos över båtbygget. Jäkligt snyggt och genomtänkt. Impad..

              Kommentera


              • #8
                Förvisdo en gammal tråd, men blev inspirerad...sugen på att göra samma sak på min catch med mattan! Limmade du fast den?

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                26 svar
                13 405 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Klant84
                av Klant84
                 
                Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                15 svar
                1 360 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Nila
                av Nila
                 
                Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                2 svar
                270 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                34 svar
                4 130 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                2 svar
                327 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Eino
                av Eino
                 
                Arbetar...
                X