Mest båt för ca 150.000kr ink motor+trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mest båt för ca 150.000kr ink motor+trailer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mest båt för ca 150.000kr ink motor+trailer?

    Är sugen på en ny fiskebåt, har idag en Quintrex 390 explorer, lite less på det platta skrovet, klyver inte vågor alls, vill ha något bra och underhållsfritt, kommer endast att trailas, så det ska inte vara för bökigt, funderar på en beggad linder 445 catch, kan man hitta för runt 100-110, även kollat på arkip, lite större lite dyrare, några bra förslag? Max 150.000kr begagnad..

  • #2
    Är nöjd med min Alumacraft Escape 165 men den lite dyr å kanske inte så vanlig som beg båt. Klyver vågor ganska bra med tanke på ganska platt akter men den har en vass för. (och 50 kg batterier i fören)

    Arkip är lätt, snabb och rymlig för längden men "alla" på FS säger att den är jobbig i vågor.... 445 lär då vara likartad givet liknande skrovform. Brorsans förra HR 460 var hyfsat ok även i nordligaste Mälarfjärden men den är nog inte mer rymlig invändigt än din 390... fast sannolikt mer komfortabel, kolla upp en 460...

    Kommentera


    • #3
      Linder är trevliga fiskebåtar men de är bra platta i skrovet och inga roliga i skumpig sjö. Sålde min catch i våras och gick upp på en Buster l. Glöm inte bort plastbåtar heller. Ofta billigare.

      Kommentera


      • #4
        Har ingen erfarenhet att traila aluminiumbåtar, men funderar du på plast så var noga med att kolla kölstråket m.a.p. på skador. Tror många båtar inte är dimensionerade för att halas upp och ner på en trailer. Min Uttern 5001 gav sig i botten efter några års trailande och när jag reparerade skadan konstaterade jag att laminatet i kölen var 2-3 mm tjockt.
        Nu är ju det en gammal båt, men den hade klarat sig liggande i sjön i alla år och problemet uppstod först när det blev en "trailer-båt".

        Kommentera


        • #5
          Jag vet egentligen inget om ämnet men har själv börjat snegla mot ny båt inför nästa säsong. Slänger ut några namn som ännu inte är nämnda här så kan du kanske få nån inspiration:

          - Scandica har ju några fina aluminiumbåtar, kanske främst den som heter 420 Alu som är intressant. Sen har dom en plastbåt för dom som är lagda åt det hållet, 440 vertical.

          - Kimple har ju några modeller.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Har ingen erfarenhet att traila aluminiumbåtar, men funderar du på plast så var noga med att kolla kölstråket m.a.p. på skador. Tror många båtar inte är dimensionerade för att halas upp och ner på en trailer. Min Uttern 5001 gav sig i botten efter några års trailande och när jag reparerade skadan konstaterade jag att laminatet i kölen var 2-3 mm tjockt.
            Nu är ju det en gammal båt, men den hade klarat sig liggande i sjön i alla år och problemet uppstod först när det blev en "trailer-båt".
            Har trailat mina alubåtar i många år.
            Dom är ju klart något tåligare än plastbåtarna. Men kör man bara ner trailern tillräckligt långt (om nu möjlighet finns såklart) är det oftast inga problem.

            Titta gärna på Alloycrafts båtar. Jag har en och är buuuusnöjd
            Senast ändrad av Mijni; 2020-11-02, 15:13.

            Kommentera


            • #7
              Tack för alla svar, nu har jag lite flera alternativ att kolla igenom, helst vill jag att det ska vara så ”billigt” i drift som möjligt, min quintrex med en 30hk 4takt drar ju verkligen iiiiingenting, stabil som fan när man fiskar, men inge rolig när man åker på vågor alls måste verkligen gå ner på lägsta annars bryter man svanskotan ..

              Kommentera


              • #8
                jag har en escape 145 tiller med en 40hk honda big tiller motorguide xi5 på trailer. köpt min beggad för ca 150k, mycket båt för pengarna tycker jag. går helt klart bättre än linder catch, enligt mig. har inte åkt i arkip så kan inte uttala mig om den.
                http://mortasfiske.blogspot.com

                Kommentera


                • #9
                  Köpte mig en 460 linder i vintras och är sjukt nöjd.lätt att traila själv och bra och fiska i från .vist lite sämre i grov sjö men det är alla små båtar .

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Turjohan Visa inlägg
                    Köpte mig en 460 linder i vintras och är sjukt nöjd.lätt att traila själv och bra och fiska i från .vist lite sämre i grov sjö men det är alla små båtar .
                    Själv har jag en catch och kompisen har en arkip. Förstår verkligen inte kritiken att arkip är dålig i sjön. Skulle snarare säga att båtar upp till 460 är den svårslagen. Vi har varit ute många gånger på Vättern i dåligt väder. Sjukt bra för sin storlek.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X