Crestliner eller Alumacraft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crestliner eller Alumacraft

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja de känns som båtarna är rätt så lika, bara att crestlinern är ca 80 kg tyngre..
    Tips på
    några vettiga trailer? Tittat på obromsad TK BT 750

    Kommentera


    • #12
      Hade en lite mindre TK trailer till förra Aluman (145 Fisherman) och den gick mkt bra trots mindre däck på just den modellen. Nu har jag en enklare Easyline, en av få 650 trailers jag kunde hitta då och behövlig för att få dra med min bil... Hellre en TK 750 om jag fått välja.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av rhugosson Visa inlägg
        Ja de känns som båtarna är rätt så lika, bara att crestlinern är ca 80 kg tyngre..
        Tips på
        några vettiga trailer? Tittat på obromsad TK BT 750
        Skulle du mot förmodan börja snegla på tiki trailers så kolla alla svetsar noga. Vet ett par vars trailers spruckit i svetsarna trots väldigt sparsam användning.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

          Skulle du mot förmodan börja snegla på tiki trailers så kolla alla svetsar noga. Vet ett par vars trailers spruckit i svetsarna trots väldigt sparsam användning.
          Var också inne på tiki trailer först när jag skulle byta ut min easyline. Men blev också varnad och valde Boxholms tillverkade TK istället.
          ångrar inte det en sekund.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
            Jag går med i båtköpartankar, fick tips av Old Firehand att kolla in Silver Hawk. Fastnade lite för Silver Fox , men dom väger lite mycket. Har med tittat på Alumacraft 165 sc / tiller. Väger mindre (borde kunna ha en sådan på obromsad trailer) . Men så är det de där med nitar... Jag läste för ett tag sen att gamla Buster båtar hade problem med att nitarna började läcka. Men det kanske inte är nått problem på Alumacraft? Annars verkar ju Crestliner med ha väldigt fina båtar. Jävla djungel det här hehe

            mvh Zagrag
            Jag delar din åsikt angående nitar genom skrovet, trots att det är massiva nitar så gillar jag inte ha hål genom skrovet.
            Svetsar är inte heller optimalt men jag väljer hellre det vs nitar.
            Jag var väldigt nära att köpa en Alumacraft Competitor Sport, men då jag av en händelse såg en bild med nitarna så falnade köpsuget.
            I grunden så tror jag att det inte är några som helst problem med nitar så länge man gör det rätt, och det verkar Alumacraft göra, men personligen så har jag svårt för det, det känns som "gammal" teknik som de flesta gått från av en eller annan anledning!

            Edit: Gamla Mini Buster var nitad genom skrovet, och de läker som såll i dag, vet dock inte vilken typ av nitar som användes, om de var solida eller de med kärna (splint), Buster Mini har nitar genom ytterskrovet i dag, men dessa är ovan vattenlinjen.

            Mvh: Janne
            Senast ändrad av JanNilsson; 2020-10-22, 11:44.

            Kommentera


            • #16
              Problemet jag kan känna med nitar är ju att trots att det är alu vi snackar om så e ju matrialet "levande".
              En stekhet sommardag vs en jäkla kylig höstdag borde ge lite rörelser i metallen.. Kanske inte så att nitarna släpper men när matrialet rört sig x antal ggr så lär ju nått läcka..
              Jag hade lagt mina pengar på ett svetsat skrov.

              Men i det stora hela hade jag nog gått mest på båtens layout invändigt.

              För oavsett om man väljer nitat eller svetsat lär det hålla hela tiden man äger båten.

              Förutsatt att Tiki inte varit med vid tillverkningen

              Kommentera


              • #17
                I dag er ikke den reelle forskjellen på nitar og sveis særlig stor på en ny båt.

                Disse gamle Busterne som lekker, kunne like gjerne gått lekk om de var sveiset, fordi aluminium blir sprøtt over tid så sveisene sprekker gjerne opp når båten blir gammel eller har fått skikkelig "juling". Kikker du over i USA og Canada er det nettopp i områder hvor båtene får mye juling (de største innsjøene) at båter med nitar er populære, fordi båter med sveiser sprekker over tid og en slik sprekk er mye vanskeligere å reparere enn å fikse noen nitar som er løse. Men da snakker vi i praksis om mye rask kjøring i skikkelig grov sjø, over mange år. Den bruken er neppe veldig representativ for "meldelsvensson" på gjeddefiske, kanskje med unntak av V-sjøene. : )
                Team Colibri

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  I dag er ikke den reelle forskjellen på nitar og sveis særlig stor på en ny båt.

                  Disse gamle Busterne som lekker, kunne like gjerne gått lekk om de var sveiset, fordi aluminium blir sprøtt over tid så sveisene sprekker gjerne opp når båten blir gammel eller har fått skikkelig "juling". Kikker du over i USA og Canada er det nettopp i områder hvor båtene får mye juling (de største innsjøene) at båter med nitar er populære, fordi båter med sveiser sprekker over tid og en slik sprekk er mye vanskeligere å reparere enn å fikse noen nitar som er løse. Men da snakker vi i praksis om mye rask kjøring i skikkelig grov sjø, over mange år. Den bruken er neppe veldig representativ for "meldelsvensson" på gjeddefiske, kanskje med unntak av V-sjøene. : )
                  Min inställning är att man ska lyssna på andras åsikt och vara öppen och veta att man inte alltid kan bäst själv, jag delar och värderar dina åsikter då jag själv inte är nog insatt i just båtbyggande för att kunna med säkerhet säga vad som är bäst just vid båtbyggande.
                  Dock så har jag erfarenhet av svetsning och nitning i andra sammanhang (industri / kraftverk) så jag har min personliga åsikt i ämnet.
                  Det är många som gått från nitning till svetsning, kan vara p.g.a. att de anser att det är bättre, men det kan vara så att de tjänar mer pengar då, svårt att veta som en lekman.
                  Men vid båtköp så värderar jag layout m.m. högre kontra Nitat vs Svetsat, men skulle jag ha svårt att välja mellan 2 båtar varav den ena är nitad och den andra svetsad så skulle jag välja svetsad av samma anledning som esox88 ovan.

                  Kommentera


                  • #19
                    Stod själv i valet mellan bl.a. Alumacraft och Crestliner, 16 fot, förra året. Dock SC och inte Tiller.
                    Det blev till slut en Crestliner, av följande anledningar och i den ordningen:
                    1. Offerten. Det var väldigt stor skillnad i vad Westgear, Mojo och Borgs tog för extrautrustning (elmotor, ekolod mm) och montering av denna.
                    2. Utrymmet i båten. Alumacrafts förvaringsboxar utmed sidan gjorde att det, med två stolar, blev väldigt trångt att ta sig mellan för och akter. Kanske inte relevant för de modellerna du jämför...
                    3. Stabilitet på sjön. Crestlinerns extrakilon märks mer än man tror på sjön... men kan behöva att man går upp en storlek på motorn för motsvarande prestanda.
                    Mitt tips är att du begär in offert från westgear och Borgs, på hela "paketet", båt+extrautrustning, och därefter värderar för och nackdelar med båtarna.
                    Crestliner var inte ens med i racet för mig. Åkte till Mojo för att beställa en Tracker, men offerten var ett skämt. Eftersom jag ändå hade tagit ledigt den dagen, så åkte jag direkt vidare till Borgs och kollade in Crestlinern. Det är jag väldigt glad för idag.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Punkista Visa inlägg
                      Stod själv i valet mellan bl.a. Alumacraft och Crestliner, 16 fot, förra året. Dock SC och inte Tiller.
                      Det blev till slut en Crestliner, av följande anledningar och i den ordningen:
                      1. Offerten. Det var väldigt stor skillnad i vad Westgear, Mojo och Borgs tog för extrautrustning (elmotor, ekolod mm) och montering av denna.
                      2. Utrymmet i båten. Alumacrafts förvaringsboxar utmed sidan gjorde att det, med två stolar, blev väldigt trångt att ta sig mellan för och akter. Kanske inte relevant för de modellerna du jämför...
                      3. Stabilitet på sjön. Crestlinerns extrakilon märks mer än man tror på sjön... men kan behöva att man går upp en storlek på motorn för motsvarande prestanda.
                      Mitt tips är att du begär in offert från westgear och Borgs, på hela "paketet", båt+extrautrustning, och därefter värderar för och nackdelar med båtarna.
                      Crestliner var inte ens med i racet för mig. Åkte till Mojo för att beställa en Tracker, men offerten var ett skämt. Eftersom jag ändå hade tagit ledigt den dagen, så åkte jag direkt vidare till Borgs och kollade in Crestlinern. Det är jag väldigt glad för idag.
                      p


                      Av Precis dem anledningarna så
                      överväger jag en Crestliner

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X