Crestliner eller Alumacraft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crestliner eller Alumacraft

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • rhugosson
    replied
    Någon som har erfarenhet av Fogelsta trailer?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    Inte så konstigt anteman, det vet du väl att den optimala båten inte finns.. Blir alltid en kompromiss...
    Förvisso precis så men jag funderar mer på hur en båthandlare med den "bästa" båten (i kundens ögon) ändå kan tappa affären pga valhänt och/eller tokig hantering, offert - tjänstefel!?
    Jag skulle skämmas i tysthet om jag vore förloraren där... "bästa varan" men sämsta säljpaket är tydligen e dålig affär...
    Senast ändrad av anteman; 2020-10-23, 21:31.

    Lämna en kommentar:


  • byggarn
    replied
    Inte så konstigt anteman, det vet du väl att den optimala båten inte finns.. Blir alltid en kompromiss...

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Intressant om hur kundbemötandet och offerten kan skilja så pass mycket att det kan avgöra affären även om båten inte är "optimal" alla gånger. Låt oss hoppas att de omnämnda läser, tar intryck och vässar sina affärer!

    Lämna en kommentar:


  • rhugosson
    replied
    Ursprungligen postat av Punkista Visa inlägg
    Stod själv i valet mellan bl.a. Alumacraft och Crestliner, 16 fot, förra året. Dock SC och inte Tiller.
    Det blev till slut en Crestliner, av följande anledningar och i den ordningen:
    1. Offerten. Det var väldigt stor skillnad i vad Westgear, Mojo och Borgs tog för extrautrustning (elmotor, ekolod mm) och montering av denna.
    2. Utrymmet i båten. Alumacrafts förvaringsboxar utmed sidan gjorde att det, med två stolar, blev väldigt trångt att ta sig mellan för och akter. Kanske inte relevant för de modellerna du jämför...
    3. Stabilitet på sjön. Crestlinerns extrakilon märks mer än man tror på sjön... men kan behöva att man går upp en storlek på motorn för motsvarande prestanda.
    Mitt tips är att du begär in offert från westgear och Borgs, på hela "paketet", båt+extrautrustning, och därefter värderar för och nackdelar med båtarna.
    Crestliner var inte ens med i racet för mig. Åkte till Mojo för att beställa en Tracker, men offerten var ett skämt. Eftersom jag ändå hade tagit ledigt den dagen, så åkte jag direkt vidare till Borgs och kollade in Crestlinern. Det är jag väldigt glad för idag.
    p


    Av Precis dem anledningarna så
    överväger jag en Crestliner

    Lämna en kommentar:


  • Punkista
    replied
    Stod själv i valet mellan bl.a. Alumacraft och Crestliner, 16 fot, förra året. Dock SC och inte Tiller.
    Det blev till slut en Crestliner, av följande anledningar och i den ordningen:
    1. Offerten. Det var väldigt stor skillnad i vad Westgear, Mojo och Borgs tog för extrautrustning (elmotor, ekolod mm) och montering av denna.
    2. Utrymmet i båten. Alumacrafts förvaringsboxar utmed sidan gjorde att det, med två stolar, blev väldigt trångt att ta sig mellan för och akter. Kanske inte relevant för de modellerna du jämför...
    3. Stabilitet på sjön. Crestlinerns extrakilon märks mer än man tror på sjön... men kan behöva att man går upp en storlek på motorn för motsvarande prestanda.
    Mitt tips är att du begär in offert från westgear och Borgs, på hela "paketet", båt+extrautrustning, och därefter värderar för och nackdelar med båtarna.
    Crestliner var inte ens med i racet för mig. Åkte till Mojo för att beställa en Tracker, men offerten var ett skämt. Eftersom jag ändå hade tagit ledigt den dagen, så åkte jag direkt vidare till Borgs och kollade in Crestlinern. Det är jag väldigt glad för idag.

    Lämna en kommentar:


  • JanNilsson
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    I dag er ikke den reelle forskjellen på nitar og sveis særlig stor på en ny båt.

    Disse gamle Busterne som lekker, kunne like gjerne gått lekk om de var sveiset, fordi aluminium blir sprøtt over tid så sveisene sprekker gjerne opp når båten blir gammel eller har fått skikkelig "juling". Kikker du over i USA og Canada er det nettopp i områder hvor båtene får mye juling (de største innsjøene) at båter med nitar er populære, fordi båter med sveiser sprekker over tid og en slik sprekk er mye vanskeligere å reparere enn å fikse noen nitar som er løse. Men da snakker vi i praksis om mye rask kjøring i skikkelig grov sjø, over mange år. Den bruken er neppe veldig representativ for "meldelsvensson" på gjeddefiske, kanskje med unntak av V-sjøene. : )
    Min inställning är att man ska lyssna på andras åsikt och vara öppen och veta att man inte alltid kan bäst själv, jag delar och värderar dina åsikter då jag själv inte är nog insatt i just båtbyggande för att kunna med säkerhet säga vad som är bäst just vid båtbyggande.
    Dock så har jag erfarenhet av svetsning och nitning i andra sammanhang (industri / kraftverk) så jag har min personliga åsikt i ämnet.
    Det är många som gått från nitning till svetsning, kan vara p.g.a. att de anser att det är bättre, men det kan vara så att de tjänar mer pengar då, svårt att veta som en lekman.
    Men vid båtköp så värderar jag layout m.m. högre kontra Nitat vs Svetsat, men skulle jag ha svårt att välja mellan 2 båtar varav den ena är nitad och den andra svetsad så skulle jag välja svetsad av samma anledning som esox88 ovan.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    I dag er ikke den reelle forskjellen på nitar og sveis særlig stor på en ny båt.

    Disse gamle Busterne som lekker, kunne like gjerne gått lekk om de var sveiset, fordi aluminium blir sprøtt over tid så sveisene sprekker gjerne opp når båten blir gammel eller har fått skikkelig "juling". Kikker du over i USA og Canada er det nettopp i områder hvor båtene får mye juling (de største innsjøene) at båter med nitar er populære, fordi båter med sveiser sprekker over tid og en slik sprekk er mye vanskeligere å reparere enn å fikse noen nitar som er løse. Men da snakker vi i praksis om mye rask kjøring i skikkelig grov sjø, over mange år. Den bruken er neppe veldig representativ for "meldelsvensson" på gjeddefiske, kanskje med unntak av V-sjøene. : )

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Problemet jag kan känna med nitar är ju att trots att det är alu vi snackar om så e ju matrialet "levande".
    En stekhet sommardag vs en jäkla kylig höstdag borde ge lite rörelser i metallen.. Kanske inte så att nitarna släpper men när matrialet rört sig x antal ggr så lär ju nått läcka..
    Jag hade lagt mina pengar på ett svetsat skrov.

    Men i det stora hela hade jag nog gått mest på båtens layout invändigt.

    För oavsett om man väljer nitat eller svetsat lär det hålla hela tiden man äger båten.

    Förutsatt att Tiki inte varit med vid tillverkningen

    Lämna en kommentar:


  • JanNilsson
    replied
    Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
    Jag går med i båtköpartankar, fick tips av Old Firehand att kolla in Silver Hawk. Fastnade lite för Silver Fox , men dom väger lite mycket. Har med tittat på Alumacraft 165 sc / tiller. Väger mindre (borde kunna ha en sådan på obromsad trailer) . Men så är det de där med nitar... Jag läste för ett tag sen att gamla Buster båtar hade problem med att nitarna började läcka. Men det kanske inte är nått problem på Alumacraft? Annars verkar ju Crestliner med ha väldigt fina båtar. Jävla djungel det här hehe

    mvh Zagrag
    Jag delar din åsikt angående nitar genom skrovet, trots att det är massiva nitar så gillar jag inte ha hål genom skrovet.
    Svetsar är inte heller optimalt men jag väljer hellre det vs nitar.
    Jag var väldigt nära att köpa en Alumacraft Competitor Sport, men då jag av en händelse såg en bild med nitarna så falnade köpsuget.
    I grunden så tror jag att det inte är några som helst problem med nitar så länge man gör det rätt, och det verkar Alumacraft göra, men personligen så har jag svårt för det, det känns som "gammal" teknik som de flesta gått från av en eller annan anledning!

    Edit: Gamla Mini Buster var nitad genom skrovet, och de läker som såll i dag, vet dock inte vilken typ av nitar som användes, om de var solida eller de med kärna (splint), Buster Mini har nitar genom ytterskrovet i dag, men dessa är ovan vattenlinjen.

    Mvh: Janne
    Senast ändrad av JanNilsson; 2020-10-22, 11:44.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av iso, 2010-02-19, 19:59
3 svar
2 519 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tobbe74
av Tobbe74
 
Startad av heinrich79, 2011-05-09, 17:11
148 svar
37 345 visningar
0 gillar
Senaste inlägg heinrich79  
Startad av Mickex, 2013-03-31, 11:58
16 svar
11 926 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Rospigg, 2013-12-23, 13:23
10 svar
1 895 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Mickez
av Mickez
 
Startad av Abumatic220, 2014-10-03, 16:43
32 svar
6 495 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X