Lohi 465 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lohi 465

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lohi 465

    Hej.
    nu har grabben börjat intressera sig mycket för fiske så jag kollar efter en båt.
    Har hittat en Lohi 465 med tk trailer 80km, min kota i-pilot v2 55, och en 15hk tohatsu 2006.
    han begär 40.000 för denna, är det rimligt och är detta en bra första båt för fiske?

    ​​​​​​Hoppas att ni experter här kan hjälpa mig. ☺️

    ​​​​​​

  • #2
    Ursprungligen postat av Tonnrsen Visa inlägg
    Hej.
    nu har grabben börjat intressera sig mycket för fiske så jag kollar efter en båt.
    Har hittat en Lohi 465 med tk trailer 80km, min kota i-pilot v2 55, och en 15hk tohatsu 2006.
    han begär 40.000 för denna, är det rimligt och är detta en bra första båt för fiske?

    ​​​​​​Hoppas att ni experter här kan hjälpa mig. ☺️

    ​​​​​​
    Nu låter jag negativ kanske men läs nedan så förstår du vad jag menar. Jag vet inte heller hur insatt du är i båtmodeller osv så du får ursäkta om jag upprepar saker du redan känner till.

    Det jag nämner nu kommer handla om lohi465 (styrpulpet) så hoppas det är den modellen du menar. Annars kan du bortse från det jag skriver.

    Motorstyrkan är alldeles för låg(!) i förhållande till vad som brukar vara standard på den båten:40hk. 15hk är alltså extremt undermotoriserad (enbart intermittent lösning pga motorhaveri) och frågan är om den båten ens planar (högst tveksamt)

    Modellen är en jättebra förstabåt, går fint i sjön och är lättdriven med 40hk. Man får mkt båt för pengarna.

    Jag har ägt en lohi465 i ca 5 år och det jag direkt reagerar på är motorstyrkan? Planar ens den båten med 15hk (högst tveksamt!)
    Båten är lättdriven och du gör ca 30knop med en 40hk därbak. Jag ställer mig frågande till om du vill köpa en båt som knappt planar med den motorstyrkan. Kanske bra om du inte vill att grabben ska köra för fort men blir jobbigt om man vill ta sig mellan platser fort eller om ni fiskar tillsammans. Ett supervanligt misstag är att ha en undermotoriserad båt och man ångrar sig direkt.

    Du får mkt för pengarna om man kollar på vad alla delar kostar individuellt, men motorstyrkan är alldeles för låg för den modellen. Skulle inte gå under 35hk (absolut minimum) allra helst 40 -50hk. Dessutom väger både batteri och elmotor extra vilket gör båten ännu tyngre och svårdriven.

    Eventuellt köpa paketet, sälja motorn och uppgradera till en större motor men då krävs en massa extratid och extrajobb och budgeten spricker. Mitt råd är att avvakta.

    Ha is i magen och köp ett färdigt båtpaket där motorn inte är undermotoriserad. Kommer ni traila långväga? Om inte så är en 80-trailer helt onödigt egentligen och kräver en massa extrajobb för att hållas körduglig.


    Lycka till
    Senast ändrad av gabbu; 2020-10-17, 14:56.

    Kommentera


    • #3
      Jag har en Lohi 465 med en 25hp motor på. Planar perfekt fast jag skulle kunna tänka mig en lite större motor på den. Är otroligt nöjd med den då den går mycket bra i ganska grov sjö mm. Men som gabbu säger så är 15hp alldeles för lite på den båden. Jag köpte min med en reggad trailer för 35000kr för ca 15 år sedan. Det köpet har jag aldrig ångrat.

      Kommentera


      • #4
        Vad gäller motor så håller jag helt med gabbu - ingen jag känner eller pratat med har ångrat att de köpte en alltför kraftig motor... men det omvända förefaller ganska vanligt. I grunden ett problem eller kanske en möjlighet, beroende på hur man ser det och skapat av båthandlare om du frågar mig.

        De säljer mer än gärna ett paket med en "klen" (alltför liten) motor. Paketet ser ut att vara "anpassat och för vånansvärt billigt" eftersom en rutinerad handlare komponerat det och den orutinerade kunden slår till på "lockvaran".

        Två år och tre propellrar senare är kunden tillbaka och vill byta in och byta upp sig motormässigt och samma glada handlare är såå tjänstvillig!

        Fast en TK 80 km trailer kan nog vara en enkel obromsad... dvs precis vad en liten 465:a behöver?

        Hade själv en båt, en Alumacraft med en 25hk... den var inte rolig med en - två ombord och planade aldrig med tre.... bytte naturligtvis...

        Första tanken var större motor men det hade blivit dyra men få hästar. Båten var godkänd för max 30hk och lite smal/obärig i aktern för vikten av en 40) så hela ekipaget såldes...
        Senast ändrad av anteman; 2020-10-17, 21:00.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Vad gäller motor så håller jag helt med gabbu - ingen jag känner eller pratat med har ångrat att de köpte en alltför kraftig motor... men det omvända förefaller ganska vanligt. I grunden ett problem eller kanske en möjlighet, beroende på hur man ser det och skapat av båthandlare om du frågar mig.

          De säljer mer än gärna ett paket med en "klen" (alltför liten) motor. Paketet ser ut att vara "anpassat och för vånansvärt billigt" eftersom en rutinerad handlare komponerat det och den orutinerade kunden slår till på "lockvaran".

          Två år och tre propellrar senare är kunden tillbaka och vill byta in och byta upp sig motormässigt och samma glada handlare är såå tjänstvillig!

          Fast en TK 80 km trailer kan nog vara en enkel obromsad... dvs precis vad en liten 465:a behöver?

          Hade själv en båt, en Alumacraft med en 25hk... den var inte rolig med en - två ombord och planade aldrig med tre.... bytte naturligtvis...

          Första tanken var större motor men det hade blivit dyra men få hästar. Båten var godkänd för max 30hk och lite smal/obärig i aktern för vikten av en 40) så hela ekipaget såldes...
          Jag förstår, men motorn kan man uppgradera i efterhand tänker jag, jag var mer nyfiken på själva värdet

          Motor 12.000-18.000
          Minn Kota 8.000
          Batterier startmotor & elmotor 3.000
          Trailer 10.000
          Båt kan jag inte ens gissa.

          Kommentera


          • #6
            Klart man kan, men varför? Bättre att hitta rätt motoriserat ekipage från början än att hålla på och vela.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Tonnrsen Visa inlägg

              Jag förstår, men motorn kan man uppgradera i efterhand tänker jag, jag var mer nyfiken på själva värdet

              Motor 12.000-18.000
              Minn Kota 8.000
              Batterier startmotor & elmotor 3.000
              Trailer 10.000
              Båt kan jag inte ens gissa.
              Ja värdet törs jag inte uttala mig om men min poäng är att en uppgradering kan dyrare än man tror och/eller ta tid... sälja en beg motor till rätt kund (som betalar vettigt) å söka en fin beg motor eller köpa enbart en ny motor vilket ofta blir en en dyr motor, man får sällan paketpris på enbart en motor...

              Kan bli "sälj billigt, köp dyrt" eller en väntan på "rätta" affärer.
              Troligen har 465:an lång rigg å då är utbudet bättre på beg motorer men också efterfrågan...
              En kort rigg är numera udda, om har man tur kan man hitta en billigt...

              Lycka till med båtköpandet!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 395 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              15 svar
              1 358 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Nila
              av Nila
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              269 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 130 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X