Ännu ett Crescent 425 projekt! Tips & råd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu ett Crescent 425 projekt! Tips & råd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ännu ett Crescent 425 projekt! Tips & råd.

Hej all glada medmänniskor!
    Nu medlem här efter att ha smygsurfat runt i ett par månader..
    Får kalla mig en återfallsförbrytare inom fisket efter ett uppehåll på för många år.. Suget blev iallafall för stort efter egen båt igen så jag var och hämtade en Crescent 425 idag i ruggigt skick.
    Allt känns otroligt mjukt och ser inte så bra ut heller så det blir till att riva ur fullständigt (vilket var planen ändå) tanken är att bygga en spinnfiskebåt för mindre vatten deluxe.

Har ju sett och fått inspiration av många duktiga byggare här inne och har därför lite egna funderingar & frågor. varav ett par kan verka larviga..

1. det pratas mycket här om att "plasta" plyfan, är det att stryka plyfan med samma 2-komp blandning som man har för att härda glasfiberväv?
    2. Det är kort rigg på min båt vad jag förstår? tanken är att det ska dit en modern 4-taktare på 15-20hk när projektet är klart, är det fördelaktigt att modda till lång rigg? isåfall varför? och hur mycket ska man bygga till för att uppnå lång rigg? har inte riktigt sett nåt bra svar på detta..
    3. Planlösning.. jag bifogade en grov skiss som exempel hur jag tänkt mig, grönt område spinndäck, oranga fält ska bli täta fack med flytkraft i under däck ( har tillgång till sjukt hård frigolit i grova block att såga till) Men jag har en udda idé om "reglar" under däcken, jag vill inte bygga igen spinndäcken ner mot durken då jag inte vill ha luckor på spinndäcken utan förvaring under med åtkomst från golvet. dom röda strecken tänker jag mig 12mm plyfa (eller 2st ihopskruvade med 24mm tjocklek?) som man ställt på högkant så man får 3 fack under varje däck, plastar man fast detta ordentligt, och givetvis plastar fast däcken ordentligt runt om, är det tillräcklig bärighet? jag är ju en stor grabb på 100+..
    4. att "regla" med impregnerat virke är big No No?

Det här projektet kommer ta lång tid då det är husrenovering och småbarn inblandat så jag kommer smyga ut på kvällarna och jobba i garaget när orken finns och vill göra det ordentligt! Jag ser det här som en båt att kitta upp ordentligt och ha i många år framöver på småsjöarna häromkring!

Tackar och bockar ödmjukast för andra råd och kommentarer!

Kul med nya båtbyggen!
    1. Uttrycket att plasta plyfan tror jag kommer från att många tillverkar detaljen eller inredningsgrejen i plywood och sedan plastar utanpå denna. Plyfan blir då både form och distansmaterial i den nya delen.
    Att måla plyfan med polyester och härdare först funkar för att täppa till träfibrerna så inte skivan suger polyestern ur laminatet när du sedan plastar. Kan också användas med fördel inuti detaljer av trä som man inte kommer åt att plasta.

2. Lång rigg är att föredra då det blir mycket enklare att hitta motorer och att kanten till motorbrunnen kommer upp lite mer från vattenytan. Standardmåtten på en akterspegel för kort rigg är 38 cm och lång rigg 51 cm.

3. Visst kan du bygga kastdäcken som du tänker dig. Anser att många gör sina kastdäcksbyggen alldeles för tunga med tjocka reglar i tryckat. Tycker du att däcket sviktar lite sedan är det bara att förstärka med typ aluminiumprofiler på undersidan.

Lycka till med bygget!

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Kul med nya båtbyggen!
      1. Uttrycket att plasta plyfan tror jag kommer från att många tillverkar detaljen eller inredningsgrejen i plywood och sedan plastar utanpå denna. Plyfan blir då både form och distansmaterial i den nya delen.
      Att måla plyfan med polyester och härdare först funkar för att täppa till träfibrerna så inte skivan suger polyestern ur laminatet när du sedan plastar. Kan också användas med fördel inuti detaljer av trä som man inte kommer åt att plasta.

2. Lång rigg är att föredra då det blir mycket enklare att hitta motorer och att kanten till motorbrunnen kommer upp lite mer från vattenytan. Standardmåtten på en akterspegel för kort rigg är 38 cm och lång rigg 51 cm.

3. Visst kan du bygga kastdäcken som du tänker dig. Anser att många gör sina kastdäcksbyggen alldeles för tunga med tjocka reglar i tryckat. Tycker du att däcket sviktar lite sedan är det bara att förstärka med typ aluminiumprofiler på undersidan.

Lycka till med bygget!
      Tack för svaren!
      Mätte akterspegeln och den var alldeles riktigt ca 39cm, blir att höja den med 12-14cm med andra ord.

Med tanke på att jag har begränsat med utrymme och vikten på båten funderar jag på följande tillvägagångssätt: Ska rensa ur båten fullständigt invändigt och slipa så den är "klar" för att börja återuppbygga på insidan, sedan vända på båten upp på pallbockar när den är så lätt som den kan bli och göra den helt klar på undersidan slip/lagning/förstärka/slipa/måla med andra ord, för att sedan vända tillbaka och färdigställa insidan,

Något som kan gå fel med det upplägget?

Står den på pallbockar kommer jag ju ändå åt insidan om större ingrepp i form av lagningar kommer krävas.

Kommentera

När du ska vända det tomma skrovet så skadar det inte om du måttar vad du har mellan relingarna innan du sågar ur allt. Sen när du ska vända dkutan upponer så kan du sätta några reglar som håller ut relingarna på rätt mått. Så slipper du ett sladdrigt skrov att jobba med tills du vänder rätt på skutan igen.

Kommentera

Sådär, nu börjar det hända lite grejer!
          Skicket på träet i tofterna var som förväntat.. Frigolitförpackningarna var i överraskande bra skick dock! Blev lite överraskad av att det var en öppning längst fram i fören ner under golvet, trodde dom här flytfacken med frigolit skulle vara "täta" hur som helst, nästa session ska golvet ur och sen är det dags att börja slipa..

Kommentera

Sådär, Dags att byta kapskivan mot sliprondell!
            Precis allt trä i tofter, golv och akter var fullständigt genomrötet, inte en dag för tidigt för den här renoveringen!

Kommentera

Hej,

Trevligt med båtbyggartråd! Är inte här så ofta längre, men kommer försöka följa med lite på din tråd. Du är ju ute efter tips och råd, och då vill jag bara tipsa om att nu när du kapat ur allt invändigt och bara har skrovet kvar är det jätteviktigt att du riktar upp skrovet noggrant innan du börjar plasta in de nya förstärkningarna. Jag brukar bygga en plattform av trä som jag får helt i våg, sen är det ganska enkelt att kila upp skrovet och mäta/flukta in det. Om du är slarvig med detta och får skrovet skevt kan du få en båt som beter sig mycket obehagligt på sjön.

Lycka till med byggandet och se till att ha en ordentlig mask med filter när du plastar och slipar.

Kommentera

425:an är populär..
                Bifogade filer

Kommentera

Sorry , fick med bilden jämte av misstag

Kommentera

Grabben i Sandviken

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse