Provkörning av båt innan köp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Provkörning av båt innan köp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Provkörning av båt innan köp?

    Tjena!

    En fråga: Hur många av er provkörde eran båt (eller modellen) innan köpet?
    Jag menar när jag köper en bil skulle det aldrig falla mig in att köpa en utan att ta testkört modellen innan. Men med båt så går man och tittar, klämmer och känner. Läser på nätet, frågar de som redan har en likadan modell och sen slår man till (så gjorde iaf jag). Och det är ju inga småsummor vi ändå pratar om när man köper en ny båt.
    Borde man inte kunna kräva mer av handlarna i den här biten? Det är ju inte så att de är snabba med att erbjuda tjänsten.
    Vad säger ni?


  • #2
    Jag skulle aldrig köpa en båt oprovad, om inte priset var extremt fördelaktigt.

    Kommentera


    • #3
      Jag köpte min otestad. Inga som helst problem.
      Beror väl lite på vad man är ute efter. Men köper man en Buster, Linder, Ryds, Alumacraft, Alloycraft eller vad det nu än är så brukar de ju lösa uppgifterna man ställer dessa för utan större problem.

      Kommentera


      • #4
        Jag testkörde min nyaste, den innan bad jag säljaren starta båten i tunna så att jag såg att den gick igång.

        Kommentera


        • #5
          Det kommer litt an på. Brukt båt og motor, da hadde jeg aldri kjøpt uten prøvekjøring. Ny båt og motor, hvor ting er godt dokumentert kjøper jeg lett uten prøvekjøring. Dog mener jeg selv at jeg har relativt god forståelse for hvordan ulike design av skrog oppfører seg i vannet, for en som kjøper sin første båt bør man nok prøvekjøre endel bare for å bli kjent med fordeler og ulemper med ulike skrogdesign, ulik størrelse etc.

          Den siste båten min (Starweld) prøvekjørte jeg ikke, de to foregående prøvekjørte jeg. Årsaken var rent praktisk at den siste var endel timers kjøring unna, og egenskapene i sjøen godt dokumentert på Youtube etc, mens de to andre var enklere å få prøvekjørt rent praktisk.

          Når jeg tenker meg om kjøpte jeg vel strengt tatt bilen jeg har nå uten å prøvekjøre også, til tross for at den var ett år gammel da jeg kjøpte den. Men da hadde jeg kjørt samme modell før (dog annen årsmodell og annen motor) og bilens tilstand var godt dokumentert. Skulle jeg kjøpt en litt eldre bil hadde jeg både prøvekjørt og krevd dokumentasjon på grundig kontroll på verksted før kjøp.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Levve Visa inlägg
            Tjena!

            En fråga: Hur många av er provkörde eran båt (eller modellen) innan köpet?
            Jag menar när jag köper en bil skulle det aldrig falla mig in att köpa en utan att ta testkört modellen innan. Men med båt så går man och tittar, klämmer och känner. Läser på nätet, frågar de som redan har en likadan modell och sen slår man till (så gjorde iaf jag). Och det är ju inga småsummor vi ändå pratar om när man köper en ny båt.
            Borde man inte kunna kräva mer av handlarna i den här biten? Det är ju inte så att de är snabba med att erbjuda tjänsten.
            Vad säger ni?
            -----------------------------------------

            Hej Levve;

            Jag har ägt flera båtar genom åren... De två senaste är en Silver Hawk och dagens Buster Magnum.
            Ingen av dessa båtar provkörde jag före köpet.. Däremot läste jag tester av båtfabrikat och modeller i Båtnytt...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Köpte första båten utan motor, renovera o motorisera. Körde ett tag och byta sen mot en annan båt. Va inte snack om provkörning då vi möttes långt från vatten för bytet då vi hade långt o köra båda två. Den båten såldes efter nån säsong. Iväg for man 40mil enkel resa och köpte nästa efter en provtur på 2-3min.. Enda båten jag inte va helt nöjd med. Enda anledning till det va att jag inte kom överens med rorkult. Samtidigt som jag hade den åkte jag och köpte båten jag har idag. Nästan 65mil enkel resa. Provstart av motorn men ingen provkörning på sjön då det låg is överallt inom 20-30mil. Rorkultsbåten såldes efter 1år utan användning när jag köpt båten jag har idag. Men trots att det är en lovordad båt ( Rocad) så fanns inte jättemycke matnyttig info på nätet. Så jag gick på magkänsla, vad båten skulle användas till och båtens layout. Inte har man ångrat sig heller då den passar för seriösa fiskepass med polare lika bra som för lata dagar i solen med familjen.

              Kommentera


              • #8
                Hade det varit begagnad båt så hade jag verkligen velat provköra den. En ny blir ju värre. Särskilt eftersom många är beställning varor. Men där kan man ju kolla på filmer innan hur de går och läsa på. Sen har man garantin.

                Kommentera


                • #9
                  Jag är faktiskt lite chockad. Det skulle i och för sig aldrig falla mig in att köpa en båt ny... så redan där finns ju en diskrepans, men menar ni på fullaste allvar att ni köper grejer för hundratusentals kronor utan att prova dem först?
                  Tjänar ni så bra att ni har råd att prova er fram vad som passar er eller är ni så duktiga på att läsa en specifikation att ni kan läsa er till hur den uppför sig?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg
                    Jag är faktiskt lite chockad. Det skulle i och för sig aldrig falla mig in att köpa en båt ny... så redan där finns ju en diskrepans, men menar ni på fullaste allvar att ni köper grejer för hundratusentals kronor utan att prova dem först?
                    Tjänar ni så bra att ni har råd att prova er fram vad som passar er eller är ni så duktiga på att läsa en specifikation att ni kan läsa er till hur den uppför sig?

                    Handlar nog inte så mycket om att man har mycket pengar som att man "kan" något om båtar. Men visst, lägga flera 100 000-tals kronor på en båt. Jag är helt övertygad om att fisken inte förstår hur cool båten är.

                    Menar att idag har man Youtube, Insta, FB m.m för att kunna se hur båtar är och hur dessa går i olika sjö, utlåtande och generella recensioner.

                    Plus att i de flesta fall i dag så är båtarna så pass bra att de flesta går att köra med oavsett. Lite som med bilar, du kan inte bygga en dålig bil idag då man får oerhört mycket skit på nätet, media och i folkmun.

                    Samma sak med båtar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X