Provkörning av båt innan köp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Provkörning av båt innan köp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg
    Jag är faktiskt lite chockad. Det skulle i och för sig aldrig falla mig in att köpa en båt ny... så redan där finns ju en diskrepans, men menar ni på fullaste allvar att ni köper grejer för hundratusentals kronor utan att prova dem först?
    Tjänar ni så bra att ni har råd att prova er fram vad som passar er eller är ni så duktiga på att läsa en specifikation att ni kan läsa er till hur den uppför sig?
    Nå tror jeg kanskje du forgriper hva folk skriver litt, i det minste generaliserer du i overkant grovt.

    Det er enorm forskjell på å kjøpe nytt og brukt. Hvis vi tar bil som et eksempel så er det direkte uvanlig at du prøvekjører den bilen du faktisk kjøper, når du kjøper ny bil. Som regel prøvekjører du en demobil, den har typisk alt utstyr som finnes og det sterkeste motoralternativet og kan derfor være svært langt fra den bilen du faktisk får etter din bestilling. Det samme gjelder med (litt dyrere) nye båter, forhandlers demomodell er sjelden 100% identisk med den båten du kjøper, innen dine spesifikasjoner på motor og utstyr er lagt til. For min egen del har jeg hatt gleden av å kjøpe både noen båter og noen biler som nye, ingen av de har jeg i realiteten prøvekjørt i den formen jeg har bestilt de.

    Kjøper du en nyere bruktbil eller nyere bruktbåt og det medfølger dokumentasjon på tilstanden, fra for eksempel et verksted, så ser jeg på det som helt uproblematisk å kjøpe uten å prøvekjøre, forutsatt at man har litt kjennskap til de grunnleggende egenskapene til det man kjøper.

    Kjøper man eldre båt, eldre bil eller en nyere men rimelig bruktbåt, så vil sjelden selger bruke flere tusen kroner på en tilstandsrapport. Da ville jeg naturligvis ha prøvekjørt selv.

    Det er to fordeler med å bli eldre. Den ene er at man pådrar seg erfaring, og den andre er at man som oftest får bedre privatøkonomi. (Ellers er det bare ulemper....) Dette bidrar til at det ikke finnes noen fasit på spørsmålet om prøvekjøring. For min egen del anser jeg meg som såpass erfaren med ulike båtskrog som er aktuelle for meg, at jeg ikke har noen problemer med å la være å prøvekjøre en (ny) båt før bestilling. Hadde jeg derimot vært 25 år og skulle kjøpt min første (brukt-)båt så hadde jeg prøvekjørt så mange båter jeg kunne, ikke med tanke på å kjøpe hver av de, men for å skaffe meg personlig erfaring.

    Skulle jeg selv plutselig finne ut at jeg vil konvertere til seilbåt, eller kajakk for den del, så hadde jeg derimot testet så mange jeg kan før jeg bestemmer meg, for den typen farkoster har jeg liten erfaring med.

    Så kommer selvmotsigelsen...
    Jeg synes det er gøy å prøve ting. Jeg er derfor fast gjest hver gang det er mulighet for å prøvekjøre (nye) båter på messer, og hver gang det kommer invitasjon til prøvekjøring av en (ny) bilmodell. Ikke fordi jeg har tenkt til å kjøpe akkurat det jeg prøver, men fordi det er interessant for en egoist som meg. Jeg er nok enhver bil- og båtselgers mareritt på det området. : ) For de som leser om marin elektronikk kommer dette neppe som noe sjokk, siden jeg gjør det samme der.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2020-11-11, 16:05.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #12
      Det bli anekdotiska svar eftersom det beror på en mängd olika faktorer. Själv gjorde jag så att jag köpte båten osedd med disclaimern att den skulle vara enligt bilder och beskrivning när den levererades för att det skulle bli affär. Säljaren tog därmed en risk när han mitt i vintern fick köra 30 distans till vår brygga, vi tog sedan en kort provtur och det blev affär. Visade sig kort senare vara problem med tilten vilken tog en massa felsökande och krångel innan det kunde åtgärdas, hade vart enklare om säljaren meddelat detta eftersom han rimligen känt till det - begagnat köper man ju i befintligt skick så det var inget jag försökte reklamera.

      Kommentera


      • #13
        Har köpt alla motorbåtar på firma utan att testa dem. Gäller både nytt och begagnat. Lite märkligt då jag seglat alla segelbåtar innan köp. Har faktiskt inte reflekterat över det förrän nu då Ni tar upp det. Men har alltid haft garanti under minst 6 månader inräknat i köpet på motorbåtarna vilket har nyttjats dessutom.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Det bli anekdotiska svar eftersom det beror på en mängd olika faktorer. Själv gjorde jag så att jag köpte båten osedd med disclaimern att den skulle vara enligt bilder och beskrivning när den levererades för att det skulle bli affär. Säljaren tog därmed en risk när han mitt i vintern fick köra 30 distans till vår brygga, vi tog sedan en kort provtur och det blev affär. Visade sig kort senare vara problem med tilten vilken tog en massa felsökande och krångel innan det kunde åtgärdas, hade vart enklare om säljaren meddelat detta eftersom han rimligen känt till det - begagnat köper man ju i befintligt skick så det var inget jag försökte reklamera.
          Jag håller helt med dig.
          Tänk dock också på att du som säljare faktiskt har ett ansvar vid begagnatköp.
          Speciellt vid "dolda" men fel man vet om.

          Detta gäller för bilar som för båtar.

          Det räcker inte att bara skriva ett handskrivet kvitto med texten "Säljes i befintligt skick" utan måste specificeras för eventuella framtida fel.

          Jag har för mig gränsen är 3-6 månader beroende på, köplagen tillämpas.

          Bara en liten klargöring efter att ha jobbat inom begagnathandeln med bilar ett tag... så kanske alla här också kan lära sig något till nästa köp man ska göra

          Kommentera


          • #15
            Provköra en båt för dess egenskaper känns tveksamt, det går att läsa sig till tycker jag. I så fall behöver du provköra i olika förhållanden och det blir bara konstigt. Beroende på vad båten ska användas till söker jag olika egenskaper. Just nu äger jag en Jeanneau 6.5 BR med 150 hk Yamaha från 2017 och en Linder 460 Arkip med 50 hk Mercury från 2020. Båda båtarna är köpta utan provkörning och ingen av dem har överraskat mig.
            Jag utgår från vad som är viktigast för mig innan båtköp. Bowridern är att det finns gott om plats för ungarna med kompisar och att jag kan traila den själv och att den orkar dra vattenleksaker med full last. Lindern är min fiskebåt som ska vara smidig att dra upp på land, barnen ska kunna använda den själva, kunna åka wakeboard mm och min fiskeutrustning ska vara lätt att demontera.
            Behöver inte provköras för att komma fram till detta.

            Skulle jag däremot köpa en äldre motor skulle jag vilja provköra den men inte båten. Den skulle alltså kunna sitta på en annan båt och demonteras efteråt.

            Kommentera


            • #16
              Jag tycker det hör lite till att provköra båt, skulle absolut inte köpa en begagnad båt utan provkörning. Främst för att känna på motorn och hur båten fungerar. Har ca 50% hit/fail ratio på blocket och då har jag fått provköra innan, vissa fel har varit dolda och omöjliga att upptäcka. Jag är inte så petig, vill att det ska funka. Har de gångerna fått ett helt ok intryck på förhand för att väl hemma inse att det varit "dolda" fel. Har återlämnat men ibland skitit i det för att jag inte orkat.

              Möjligtvis kanske skippa provkörning om jag köpte en ny, om jag hade åkt med en innan eller om det var en modell som jag läst mycket bra om. Men då har man garantier från försäljare.

              Det här gäller maskiner/båtar som haft några år på nacken, kanske förekomsten är vanligare då.

              Senast ändrad av gabbu; 2020-11-16, 13:13.

              Kommentera


              • #17
                Köpte en ny båt utan att testa
                Beställde på båtmässan och kan vara svårt att provköra i Februari .
                Särskilt som i mitt fall att båten inte finns på lager och den inte var tillverkad förrän beställning kom .
                Kunde lista ut hur den var genom att se på hur botten såg ut .
                Kollar alltid bottens utseende innan jag intresserar mig för en båt

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                26 svar
                13 524 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Klant84
                av Klant84
                 
                Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                20 svar
                1 962 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Amiala
                av Amiala
                 
                Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                2 svar
                280 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                34 svar
                4 190 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                2 svar
                343 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Eino
                av Eino
                 
                Arbetar...
                X