12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

    Om jag förstod honom rätt så hade han kört med ett och samma till både huvudmotor och elmotor. Funkar det så är det ju grymt.
    Det var om jag minns rätt helt emot alla rekommendationer, och det kan ju funka - ett tag. Jag skulle inte gambla med ett batteri för 9 lax.

    Kommentera


    • #22
      En polare tog hem ett 100ah lithiumbatteri med inbyggd bms för under 5000kr. Rent förbrukningsbatteri. Vägde galet lite och var som en robust väska typ. Sjukt smidigt.
      Så lönar ju sig att kolla runt lite på nätet och kanske inte alltid gynna lokal handlare när de kommer till tex batterier. Liknande batteri i svealand är ju ett par gånger dyrare...

      Kommentera


      • #23
        Så här sa Cosmoz 08: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...C3%A5den/page5
        Låter mkt smidigt. Fast frågan om hur det batteriet funkar i dag och om ett år vore intressant att få besvarad!

        Kommentera


        • #24
          Sedan har man säkerhetsaspekten, en brand i ett lithiumbatteri till sjöss pga egen fulkoppling för att spara några kronor vill man inte uppleva, lär heller inte täckas av några försäkringar.

          Kommentera


          • #25
            Ja det finns många aspekter att beakta med 12/24V och olika batterier... (t ex LiFePO4)

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg

              Suck... konstig jämförelse...
              Om jag skulle montera ur och bära hem min utombordare så skulle jag antagligen prioritera vikt framför kraft. Så länge kraften är tillräcklig. Och om jag hade lös tank så skulle jag ändå ha samma volym oavsett motorstorlek. Nu har jag fast monterad tank och fast monterad utombordare...

              Kraften på en 12V är tillräcklig för det användningsområde skribenten räknade upp. Fiske i vikar, spotlock. Åtminstone så länge det inte blåser mer än 6-7 m/s och man ska köra i motvind. Speciellt eftersom båten han talar om väger mindre än min buster X (där det funkar utmärkt) och har lägre fribord.

              Blåser det mer får man helt enkelt anpassa sitt fiske. Drifta där elmotor mer används för att styra driften genom att putta ut/in båten. Använder ofta drivankare i dessa fall och det fungerar kanon.

              Så valet 12 eller 24 V handlar inte bara om kraft utan mer ett helhetsperspektiv.
              - Kraft
              - Hur länge vill man kunna köra
              - Laddningslösning
              - Vikt/Viktfördelning
              - Kostnad
              En 2HK påhenger bruker mindre bensin enn en på for eksempel 20HK, uansett. Ergo mindre bensin å bære. Argumentet som ble brukt var at 12V var å foretrekke kontra 24V siden det var lettere å bære batteriet til 12V. Så for all del, om man utstyrer sin båt med liten påhenger for å slippe å bære så mye bensin, så kan man følge det samme prinsippet også ved valg av elektrisk motor.

              For alle andre vil jeg sterkt anbefale å velge både påhenger og elektrisk motor etter behovet, og for en båtpakke som under bruk veier 700+ kilo så er det 24V med tanke på elmotoren. Konsekvensen av underdimensjonert elektrisk motor er omtrent den samme som ved underdimensjonert påhenger, unødvendig høyt turtall. For en elektrisk motor betyr unødvendig høyt turtall økt slitasje på motor og batteribank, ustabil ankring og vinglete kurs.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Om man kan lita på produktbeskrivningen så finns det vissa lithiumbatterier som klarar det. Tror cosmo08 kör med ett sånt om jag inte minns fel.
                Litium er ikke litium. : )
                Batterier med BMS (uansett legering brukt) bør ikke brukes som startbatteri. Men det finnes litiumbatterier uten BMS, disse kan brukes som startbatteri. Typisk Li2TiO3 eller andre litium-titan variasjoner. Disse har dog også som regel enn annen pris enn de LiFePo4-variantene de fleste av oss bruker som forbruksbatteri.

                Man skal dog være klar over at mange produsenter av påhengere tar forbehold i sine garantier om at det skal brukes et blybasert startbatteri, så her bør man lese manualen til motoren nøye. Det er ingen grunn til å anta at et litium-titan kan skade en (bensin-)motor men et batteri med BMS (som i LiFePo4) kan utvilsom det.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Så här sa Cosmoz 08: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...C3%A5den/page5
                  Låter mkt smidigt. Fast frågan om hur det batteriet funkar i dag och om ett år vore intressant att få besvarad!
                  Nu har batteriet suttit i båten sedan Augusti förra året & har fiskat alla månader på året & det funkar lika bra som när jag köpte det.
                  Enklare lösning är nog svår att få.


                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

                    En 2HK påhenger bruker mindre bensin enn en på for eksempel 20HK, uansett. Ergo mindre bensin å bære. Argumentet som ble brukt var at 12V var å foretrekke kontra 24V siden det var lettere å bære batteriet til 12V. Så for all del, om man utstyrer sin båt med liten påhenger for å slippe å bære så mye bensin, så kan man følge det samme prinsippet også ved valg av elektrisk motor.

                    For alle andre vil jeg sterkt anbefale å velge både påhenger og elektrisk motor etter behovet, og for en båtpakke som under bruk veier 700+ kilo så er det 24V med tanke på elmotoren. Konsekvensen av underdimensjonert elektrisk motor er omtrent den samme som ved underdimensjonert påhenger, unødvendig høyt turtall. For en elektrisk motor betyr unødvendig høyt turtall økt slitasje på motor og batteribank, ustabil ankring og vinglete kurs.
                    Om kravet är att din båt ska plana så är en 2hk motor inget alternativ . Men om du väljer en 20hk eller 30h så kan förbrukningen tom vara mindre för den större motorn vid marschfart. Men vikten på motorn skiljer oftast.
                    Så vad är dina krav på din elmotor? Ska du kunna köra mot vinden eller ankra fast det blåser 10 m/s? Själv orkar jag inte ens på tävling med den typen av körning.

                    Eftersom jag nu har en båt som väger 960 kg utan last så kan jag säga att den aktuella 12V versionen, Terrova 55 lbs är fullt tillräckligt. Ankringen fungerar perfekt (upp till kanske 6-7 m/s),Kursstabiliteten är som alltid mer beroende på vilken hastighet och vilken vinkel du kör mot vinden. Slitage på batteribank har mer med hur mycket du drar ur batteriet än vilken ström som förbrukaren drar (för konventionella batterier anpassade för driftsfallet). I mitt fall så överväger nackdelarna med en 24V motor vs en 12V motor. Slitaget på motorn är inget jag ens funderar på. I de allra flesta fall så ligger min motor på mellan 3-7 i kraft. Behöver jag ligga på 8-10 så är det oftast en kortare sträcka.

                    Nu anpassar jag ofta hur jag kör. Ska jag fiska av en lång strand så gör jag det ofta så att elmotorn slipper kämpa mot vinden ifall det blåser. Sparar helt enkelt batteri på det sättet. Det innebär inte att jag inte kör mot vinden bara att jag försöker vara smart så att majoriteten av körningen hamnar i medvind.
                    Blåser det lite så är det skit samma.

                    Så för mig med båten på trailer mesta tiden:

                    24V:
                    + Lägre ström + 2 batterier = längre drifttid vid samma varvtal.
                    + Starkare, kan helt enkelt ankra eller driva båten framåt vid högre vindstyrka
                    - Två batterier som ska stå någonstans tillsammans. Och för att inte båten i så fall ska bli för framtung så krävs lithiumbatterier till en kostnad av säg 2* 6000 kr istället. Placerar man batterierna i aktern så måste man dra kablar som klarar 60 A. För mindre båtar har det ofta stor betydelse var man placerar 50 kg batterier.

                    - Enkel laddning av dessa batterier från utombordaren är inte möjlig (något som jag gör idag) utan en speciell lösning (de flesta utombordargeneratorer ger 12 V).

                    12V:
                    - svagare men fungerar samtidigt tillräckligt bra för mig.
                    - Högre ström vid samma varvtal.
                    + ett batteri som enkelt laddas via spänningsrelä (när motorbatteriet är fullt så laddas elmotorbatteriet sedan).
                    + Bättre balans i båten
                    + Enkelt att byta batteri när jag behöver mer batterikapacitet på tex tävling.

                    Hade jag upplevt att 12V var för svag så hade jag redan bytt men jag är faktiskt väldigt nöjd. Har en kompis som har en Buster XXL och DÄR är 12V mer på gränsen även om det funkar tillräckligt bra....

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

                      Litium er ikke litium. : )
                      Batterier med BMS (uansett legering brukt) bør ikke brukes som startbatteri. Men det finnes litiumbatterier uten BMS, disse kan brukes som startbatteri. Typisk Li2TiO3 eller andre litium-titan variasjoner. Disse har dog også som regel enn annen pris enn de LiFePo4-variantene de fleste av oss bruker som forbruksbatteri.

                      Man skal dog være klar over at mange produsenter av påhengere tar forbehold i sine garantier om at det skal brukes et blybasert startbatteri, så her bør man lese manualen til motoren nøye. Det er ingen grunn til å anta at et litium-titan kan skade en (bensin-)motor men et batteri med BMS (som i LiFePo4) kan utvilsom det.
                      Det är detta batteri.

                      https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteri...LP12V90AH.html

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av The Loomis Man, 2007-03-13, 20:36
                      229 svar
                      65 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av heinrich79, 2011-05-09, 17:11
                      149 svar
                      38 408 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg myrslok
                      av myrslok
                       
                      Startad av Mickex, 2013-03-31, 11:58
                      16 svar
                      12 020 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Rospigg, 2013-12-23, 13:23
                      10 svar
                      1 920 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mickez
                      av Mickez
                       
                      Startad av badpitt, 2015-03-20, 07:30
                      120 svar
                      28 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X