12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro

    Hejsan!

    Har Äntligen köpt min första båt/fiskebåt. Det är en Rönnqivst 550 PR0 och den är då 5.5m lång och 2m bred. Båten väger 420kg utan snurra och nu sitter det en 50hk Yamaha 4-takt bak.
    Jag kommer att sätta på en Minnkota Terrova men kommer en 12volts motor att räcka eller behöver jag 24 volt? Jag trollar inte utan den kommer mest användas för spotlock och att köra runt i vikar och vassar.

    EDIT-----

    Tusen tack för alla svar! Jag har tänkt öppna plånboken lite och köpa ett litumbatteri som jag kommer ta hem och ladda efter fisketurerna. Siktat in mig på ett 70Ah.
    Båten står mestadels på trailer. kommer kanske vara i vattnet någon vecka i sommar för lite utflykter och sånt.
    Batteriet kommer sitta i framtoften (heter det så) Så kommer knappt behöva dra några kablar i båten. bara lägga ett uttag för elmotorn där. har ett 80Ah blybatteri bak till startmotorn och ekolod.

    EDIT-----

    Tack på förhand för hjläpen.
    Senast ändrad av mnordlund; 2020-12-16, 17:06.

  • #2
    Jag skulle valt 24v.

    Kommentera


    • #3
      Jag har 12 volt elsnurra på en 6m båt, ca 1100kg. Det funkar om det inte blåser kuling. 200ah batterier.

      Kommentera


      • #4
        Beror hur blåsigt det är där du fiskar
        Det kommer att funka med 12V men ännu bättre med 24V det är aldrig fel med en kraftigare motor.

        Har själv en HR532 & den är ganska hög & den väger ca 750kg, i Mälaren där jag fiskar mest kan det blåsa ganska duktigt & den orkar hålla båten på plats när det blåser duktigt men det finns inte kraft att göra förflyttningar, vilket en 24V hade grejat.

        Kommentera


        • #5
          Aldrig undermotorisera. Man bara stör sig.
          Du kommer inte ångra dig att du tagit i lite.
          Så har du möjligheten, köp 24v
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Tänk på rigglängden med. Båten du köpt ser iaf på bilderna ut o ha en för som sticker upp lite. Så du inte får för kort rigg o motorn släpper ur vattnet var gång det kommer lite vågor.
            Säkert inga problem med en vanlig 54" eller va de nu e dom är. Men värt att tänka på.

            Kommentera


            • #7
              Här får du något att tänka på.... Hur kommer du att ladda dina batterier? Har du båten på trailer? Eluttag vid bryggan?
              Om man har en liten båt så kommer 12 V 55lbs funka. Det gör det för mig på en buster X. Klart att det vore nice med 24 V men det har sina komplikationer....

              Fördelen med 12 V är att det räcker med ett batteri. Klarar mig oftast på ett 85Ah batteri (Buster X) såvida jag inte ligger och kör järnet mot vinden. Slänger oftast med ett extra batteri på tävling... Men är du dedikerad på att fiska i lovart under stökiga förhållanden så skulle jag nog satsa på 24V.

              Utifrån din beskrivning så skulle jag också välja lösning utifrån hur du tänkt ladda batterierna
              Om jag väljer att ta med mig batteriet hem och ladda så är det en väsentlig skillnad på "släpa" ett eller två batterier.
              Laddar jag på trailer eller hemma/ har eluttag vid bryggan så spelar ju det ingen roll. Utan bara se till att man har en bra laddare.

              Men sen då... ett normalt fritidsbatteri väger ju ca 25 kg. Var placerar du 50 kg batterier i båten? Och helst så nära elmotorn som möjligt för att minimera spänningsförluster (vilka är lägre med 24 V eftersom du drar mindre ström). Ett alternativ är ju förstås att ta fram stora plånboken och köra litiumbatterier. Jag har mitt fritidsbatteri placerat direkt under elmotorn och det fungerar utmärkt på min båt. Men glöm inte att en elmotor väger ca 25 kg också. Så 50 eller 75 kg i fören....

              Ett bra tips är också att försöka montera en solcell på säg 50 W och en solcellsregulator som laddar batterierna. Fungerar kanon att ha fulladdade batterier i båten på sommaren. Ska du tävla flera dagar i rad så krävs det dock att du laddar som vanligt...


              Kommentera


              • #8
                Du skal ha 24V.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Du skal ha 24V.
                  Beror som Mickedykare skriver helt på förutsättningarna, trailar han båten och tänker sig fast installation av batterier som laddas hemma i garaget så är 24V givet. Själv har jag en något större båt än TS och för mig är det givna valet 12V eftersom jag släpar batteri och motor till/från båten som ligger vid brygga.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                    Beror som Mickedykare skriver helt på förutsättningarna, trailar han båten och tänker sig fast installation av batterier som laddas hemma i garaget så är 24V givet. Själv har jag en något större båt än TS och för mig är det givna valet 12V eftersom jag släpar batteri och motor till/från båten som ligger vid brygga.
                    Har du da også undermotorisert påhenger så du sleper mindre bensin frem og tilbake?
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X