12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

    Har du da også undermotorisert påhenger så du sleper mindre bensin frem og tilbake?
    Tankar 100 liter fast tank på närmsta båtmack. Mitt ekipage väger enligt följande: 570 kg båt, 190 kg/100 hk motor, 100 kg/liter soppa, blybatterier för startmotorn 50 kg, elmotor plus lithiumbatteri 30 kg, ankare och annat junk 30 kg, lätt överviktig fiskare (jag) 100 kg. Funkar utmärkt med 12V, även med 1-2 fiskare extra om det inte blåser satan.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

      Har du da også undermotorisert påhenger så du sleper mindre bensin frem og tilbake?
      Suck... konstig jämförelse...
      Om jag skulle montera ur och bära hem min utombordare så skulle jag antagligen prioritera vikt framför kraft. Så länge kraften är tillräcklig. Och om jag hade lös tank så skulle jag ändå ha samma volym oavsett motorstorlek. Nu har jag fast monterad tank och fast monterad utombordare...

      Kraften på en 12V är tillräcklig för det användningsområde skribenten räknade upp. Fiske i vikar, spotlock. Åtminstone så länge det inte blåser mer än 6-7 m/s och man ska köra i motvind. Speciellt eftersom båten han talar om väger mindre än min buster X (där det funkar utmärkt) och har lägre fribord.

      Blåser det mer får man helt enkelt anpassa sitt fiske. Drifta där elmotor mer används för att styra driften genom att putta ut/in båten. Använder ofta drivankare i dessa fall och det fungerar kanon.

      Så valet 12 eller 24 V handlar inte bara om kraft utan mer ett helhetsperspektiv.
      - Kraft
      - Hur länge vill man kunna köra
      - Laddningslösning
      - Vikt/Viktfördelning
      - Kostnad

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
        Här får du något att tänka på.... Hur kommer du att ladda dina batterier? Har du båten på trailer? Eluttag vid bryggan?
        Om man har en liten båt så kommer 12 V 55lbs funka. Det gör det för mig på en buster X. Klart att det vore nice med 24 V men det har sina komplikationer....

        Fördelen med 12 V är att det räcker med ett batteri. Klarar mig oftast på ett 85Ah batteri (Buster X) såvida jag inte ligger och kör järnet mot vinden. Slänger oftast med ett extra batteri på tävling... Men är du dedikerad på att fiska i lovart under stökiga förhållanden så skulle jag nog satsa på 24V.

        Utifrån din beskrivning så skulle jag också välja lösning utifrån hur du tänkt ladda batterierna
        Om jag väljer att ta med mig batteriet hem och ladda så är det en väsentlig skillnad på "släpa" ett eller två batterier.
        Laddar jag på trailer eller hemma/ har eluttag vid bryggan så spelar ju det ingen roll. Utan bara se till att man har en bra laddare.

        Men sen då... ett normalt fritidsbatteri väger ju ca 25 kg. Var placerar du 50 kg batterier i båten? Och helst så nära elmotorn som möjligt för att minimera spänningsförluster (vilka är lägre med 24 V eftersom du drar mindre ström). Ett alternativ är ju förstås att ta fram stora plånboken och köra litiumbatterier. Jag har mitt fritidsbatteri placerat direkt under elmotorn och det fungerar utmärkt på min båt. Men glöm inte att en elmotor väger ca 25 kg också. Så 50 eller 75 kg i fören....

        Ett bra tips är också att försöka montera en solcell på säg 50 W och en solcellsregulator som laddar batterierna. Fungerar kanon att ha fulladdade batterier i båten på sommaren. Ska du tävla flera dagar i rad så krävs det dock att du laddar som vanligt...

        Frågan är har du båten på trailer?

        Micke kommer med flera viktiga poänger här. Kör själv med 24V och två tunga AGM-batterier i mittoften inverkar negativt, båten är klart framtung.

        Lithium är att föredra av flera skäl än bara vikten... Jag skulle fundera både ett och två varv ang batterivalet.

        Väljer du att köra 12V så är väl bästa lösningen ett lithiumbatteri som du kan starta motorn med och samtidigt använda laddström från huvudmotorn till att ladda. På så sätt behöver du inte ta med batterierna och du behöver inte tänka på att stöpsla i laddkontakten efter varje tur.

        Jag var själv helt insnöad på att ej "undermotorisera" men har fiskat ihop med flera som kör 55lbs och det har funkat bra. Kör du 55lbs så kan du ju på sätt och vis kompensera för det genom att ha en hög batterikapacitet (100ah lithium ex) så att du kan ligga på högre varv längre om nu vädret kräver det.
        Senast ändrad av gabbu; 2020-12-16, 15:04.

        Kommentera


        • #14
          Lithiumbatterier för användning till elmotor tål inte att användas som startbatteri till bensinmotorn så du får ha ett vanligt startbatteri till bensinmotorn ändå.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av mnordlund Visa inlägg
            Hejsan!

            Har Äntligen köpt min första båt/fiskebåt. Det är en Rönnqivst 550 PR0 och den är då 5.5m lång och 2m bred. Båten väger 420kg utan snurra och nu sitter det en 50hk Yamaha 4-takt bak.
            Jag kommer att sätta på en Minnkota Terrova men kommer en 12volts motor att räcka eller behöver jag 24 volt? Jag trollar inte utan den kommer mest användas för spotlock och att köra runt i vikar och vassar.
            Tack på förhand för hjläpen.
            ----------------------------------------------------------------------

            Hej M Nordlund;

            En 12-volts MINN KOTA Terrova duger fint både vid positionsnavigering och trolling till en 5,5 meters båt i de flesta insjöar och kustvatten när det inte blåser hårt med höga vågor.. Vid lite grövre sjö har du ju alltid din 50 hkr Yamaha 4-takts utombordare att ta till....
            Med vänlig fiskehälsning och God Jul
            önskar Leif Engström
            Old Firehand

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Ps. Minn gamla MINN KOTA 75
            som jag köpte i början på 1970-talet fungerar perfekt än idag. Den är omkopplingsbar från 12 till 24 volts driftspänning. Vid 12 volts drift drar motorn mindre ström men är något långsammare vid trolling.. Ds.

            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-12-16, 16:31.

            Kommentera


            • #16
              Tusen tack för alla svar! Jag har tänkt öppna plånboken lite och köpa ett litumbatteri som jag kommer ta hem och ladda efter fisketurerna.
              Båten står mestadels på trailer. kommer kanske vara i vattnet någon vecka i sommar för lite utflykter och sånt.
              Batteriet kommer sitta i framtoften (heter det så) Så kommer knappt behöva dra några kablar i båten. bara lägga ett uttag för elmotorn där. har ett 80Ah blybatteri bak till startmotorn och ekolod.
              Senast ändrad av mnordlund; 2020-12-16, 17:05.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av mnordlund Visa inlägg
                Tusen tack för alla svar! Jag har tänkt öppna plånboken lite och köpa ett litumbatteri som jag kommer ta hem och ladda efter fisketurerna.
                Båten står mestadels på trailer. kommer kanske vara i vattnet någon vecka i sommar för lite utflykter och sånt.
                Batteriet kommer sitta i framtoften (heter det så) Så kommer knappt behöva dra några kablar i båten. bara lägga ett uttag för elmotorn där. har ett 80Ah blybatteri bak till startmotorn och ekolod.
                Ett tips för att slippa dra några kablar alls är en Minnkota batterilåda som har inbyggd 60A automatsäkring plus 10A säkrade cigguttag om du vill koppla på nåt mer, gör det också smidigt att bära batteriet.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Lithiumbatterier för användning till elmotor tål inte att användas som startbatteri till bensinmotorn så du får ha ett vanligt startbatteri till bensinmotorn ändå.
                  Om man kan lita på produktbeskrivningen så finns det vissa lithiumbatterier som klarar det. Tror cosmo08 kör med ett sånt om jag inte minns fel.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    Om man kan lita på produktbeskrivningen så finns det vissa lithiumbatterier som klarar det. Tror cosmo08 kör med ett sånt om jag inte minns fel.
                    Som jag fattat det är det två helt olika typer av batterier även om båda är lithium. Mitt Rebelcell får absolut inte användas som startbatteri enligt tillverkaren. Sedan finns det renodlade lithium-startbatterier som inte lämpar sig för förbrukning.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                      Som jag fattat det är det två helt olika typer av batterier även om båda är lithium. Mitt Rebelcell får absolut inte användas som startbatteri enligt tillverkaren. Sedan finns det renodlade lithium-startbatterier som inte lämpar sig för förbrukning.
                      Om jag förstod honom rätt så hade han kört med ett och samma till både huvudmotor och elmotor. Funkar det så är det ju grymt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X