12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Smolt
    replied
    Har en Buster XL med MK 12v 55 lbs. Ett gel batteri på ca 90 Ah
    Dvs lite tyngre än Mickes båt. Använder den ungerfär som mnordlund beskriver.

    Jag är helt nöjd med min lösning. Kan vara ute hela dagen med 3-4 fiskare i båten.
    Är det medvind längs en vasskant driftar jag med bensinmotorn som roder. Kör spotlock om det händer något spännande.
    Man får anpassa fisket lite, men inte så mycket så att det stör.


    Jag trollar aldrig med elmotorn

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Dette er et batteri jeg personlig aldri hadde brukt som startbatteri i en båt. Som du ser av spesifikasjonene skal de ha maksimal lading på 15V, og svært mange påhengsmotorer har korte spenningstopper over dette i sin ladestrøm. Spesielt Suzuki er notoriske på slike høye men svært korte spenningstopper, men du ser noe av det samme også hos mange andre. Batteriet er det ikke noe feil på, men produsentene av motorer bruker for dårlige elektriske komponenter til at jeg stoler på de.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    24 voltslösning skulle ge mig absolut noll mervärde, däremot en j-a massa släpande eftersom både motor och batteri är större/tyngre. Har inga problem med varken kraften i motorn eller att batteriet tar slut.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

    Litium er ikke litium. : )
    Batterier med BMS (uansett legering brukt) bør ikke brukes som startbatteri. Men det finnes litiumbatterier uten BMS, disse kan brukes som startbatteri. Typisk Li2TiO3 eller andre litium-titan variasjoner. Disse har dog også som regel enn annen pris enn de LiFePo4-variantene de fleste av oss bruker som forbruksbatteri.

    Man skal dog være klar over at mange produsenter av påhengere tar forbehold i sine garantier om at det skal brukes et blybasert startbatteri, så her bør man lese manualen til motoren nøye. Det er ingen grunn til å anta at et litium-titan kan skade en (bensin-)motor men et batteri med BMS (som i LiFePo4) kan utvilsom det.
    Det är detta batteri.

    https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteri...LP12V90AH.html

    Lämna en kommentar:


  • mickedykare
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

    En 2HK påhenger bruker mindre bensin enn en på for eksempel 20HK, uansett. Ergo mindre bensin å bære. Argumentet som ble brukt var at 12V var å foretrekke kontra 24V siden det var lettere å bære batteriet til 12V. Så for all del, om man utstyrer sin båt med liten påhenger for å slippe å bære så mye bensin, så kan man følge det samme prinsippet også ved valg av elektrisk motor.

    For alle andre vil jeg sterkt anbefale å velge både påhenger og elektrisk motor etter behovet, og for en båtpakke som under bruk veier 700+ kilo så er det 24V med tanke på elmotoren. Konsekvensen av underdimensjonert elektrisk motor er omtrent den samme som ved underdimensjonert påhenger, unødvendig høyt turtall. For en elektrisk motor betyr unødvendig høyt turtall økt slitasje på motor og batteribank, ustabil ankring og vinglete kurs.
    Om kravet är att din båt ska plana så är en 2hk motor inget alternativ . Men om du väljer en 20hk eller 30h så kan förbrukningen tom vara mindre för den större motorn vid marschfart. Men vikten på motorn skiljer oftast.
    Så vad är dina krav på din elmotor? Ska du kunna köra mot vinden eller ankra fast det blåser 10 m/s? Själv orkar jag inte ens på tävling med den typen av körning.

    Eftersom jag nu har en båt som väger 960 kg utan last så kan jag säga att den aktuella 12V versionen, Terrova 55 lbs är fullt tillräckligt. Ankringen fungerar perfekt (upp till kanske 6-7 m/s),Kursstabiliteten är som alltid mer beroende på vilken hastighet och vilken vinkel du kör mot vinden. Slitage på batteribank har mer med hur mycket du drar ur batteriet än vilken ström som förbrukaren drar (för konventionella batterier anpassade för driftsfallet). I mitt fall så överväger nackdelarna med en 24V motor vs en 12V motor. Slitaget på motorn är inget jag ens funderar på. I de allra flesta fall så ligger min motor på mellan 3-7 i kraft. Behöver jag ligga på 8-10 så är det oftast en kortare sträcka.

    Nu anpassar jag ofta hur jag kör. Ska jag fiska av en lång strand så gör jag det ofta så att elmotorn slipper kämpa mot vinden ifall det blåser. Sparar helt enkelt batteri på det sättet. Det innebär inte att jag inte kör mot vinden bara att jag försöker vara smart så att majoriteten av körningen hamnar i medvind.
    Blåser det lite så är det skit samma.

    Så för mig med båten på trailer mesta tiden:

    24V:
    + Lägre ström + 2 batterier = längre drifttid vid samma varvtal.
    + Starkare, kan helt enkelt ankra eller driva båten framåt vid högre vindstyrka
    - Två batterier som ska stå någonstans tillsammans. Och för att inte båten i så fall ska bli för framtung så krävs lithiumbatterier till en kostnad av säg 2* 6000 kr istället. Placerar man batterierna i aktern så måste man dra kablar som klarar 60 A. För mindre båtar har det ofta stor betydelse var man placerar 50 kg batterier.

    - Enkel laddning av dessa batterier från utombordaren är inte möjlig (något som jag gör idag) utan en speciell lösning (de flesta utombordargeneratorer ger 12 V).

    12V:
    - svagare men fungerar samtidigt tillräckligt bra för mig.
    - Högre ström vid samma varvtal.
    + ett batteri som enkelt laddas via spänningsrelä (när motorbatteriet är fullt så laddas elmotorbatteriet sedan).
    + Bättre balans i båten
    + Enkelt att byta batteri när jag behöver mer batterikapacitet på tex tävling.

    Hade jag upplevt att 12V var för svag så hade jag redan bytt men jag är faktiskt väldigt nöjd. Har en kompis som har en Buster XXL och DÄR är 12V mer på gränsen även om det funkar tillräckligt bra....

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Så här sa Cosmoz 08: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...C3%A5den/page5
    Låter mkt smidigt. Fast frågan om hur det batteriet funkar i dag och om ett år vore intressant att få besvarad!
    Nu har batteriet suttit i båten sedan Augusti förra året & har fiskat alla månader på året & det funkar lika bra som när jag köpte det.
    Enklare lösning är nog svår att få.


    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Om man kan lita på produktbeskrivningen så finns det vissa lithiumbatterier som klarar det. Tror cosmo08 kör med ett sånt om jag inte minns fel.
    Litium er ikke litium. : )
    Batterier med BMS (uansett legering brukt) bør ikke brukes som startbatteri. Men det finnes litiumbatterier uten BMS, disse kan brukes som startbatteri. Typisk Li2TiO3 eller andre litium-titan variasjoner. Disse har dog også som regel enn annen pris enn de LiFePo4-variantene de fleste av oss bruker som forbruksbatteri.

    Man skal dog være klar over at mange produsenter av påhengere tar forbehold i sine garantier om at det skal brukes et blybasert startbatteri, så her bør man lese manualen til motoren nøye. Det er ingen grunn til å anta at et litium-titan kan skade en (bensin-)motor men et batteri med BMS (som i LiFePo4) kan utvilsom det.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg

    Suck... konstig jämförelse...
    Om jag skulle montera ur och bära hem min utombordare så skulle jag antagligen prioritera vikt framför kraft. Så länge kraften är tillräcklig. Och om jag hade lös tank så skulle jag ändå ha samma volym oavsett motorstorlek. Nu har jag fast monterad tank och fast monterad utombordare...

    Kraften på en 12V är tillräcklig för det användningsområde skribenten räknade upp. Fiske i vikar, spotlock. Åtminstone så länge det inte blåser mer än 6-7 m/s och man ska köra i motvind. Speciellt eftersom båten han talar om väger mindre än min buster X (där det funkar utmärkt) och har lägre fribord.

    Blåser det mer får man helt enkelt anpassa sitt fiske. Drifta där elmotor mer används för att styra driften genom att putta ut/in båten. Använder ofta drivankare i dessa fall och det fungerar kanon.

    Så valet 12 eller 24 V handlar inte bara om kraft utan mer ett helhetsperspektiv.
    - Kraft
    - Hur länge vill man kunna köra
    - Laddningslösning
    - Vikt/Viktfördelning
    - Kostnad
    En 2HK påhenger bruker mindre bensin enn en på for eksempel 20HK, uansett. Ergo mindre bensin å bære. Argumentet som ble brukt var at 12V var å foretrekke kontra 24V siden det var lettere å bære batteriet til 12V. Så for all del, om man utstyrer sin båt med liten påhenger for å slippe å bære så mye bensin, så kan man følge det samme prinsippet også ved valg av elektrisk motor.

    For alle andre vil jeg sterkt anbefale å velge både påhenger og elektrisk motor etter behovet, og for en båtpakke som under bruk veier 700+ kilo så er det 24V med tanke på elmotoren. Konsekvensen av underdimensjonert elektrisk motor er omtrent den samme som ved underdimensjonert påhenger, unødvendig høyt turtall. For en elektrisk motor betyr unødvendig høyt turtall økt slitasje på motor og batteribank, ustabil ankring og vinglete kurs.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja det finns många aspekter att beakta med 12/24V och olika batterier... (t ex LiFePO4)

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Sedan har man säkerhetsaspekten, en brand i ett lithiumbatteri till sjöss pga egen fulkoppling för att spara några kronor vill man inte uppleva, lär heller inte täckas av några försäkringar.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 536 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
20 svar
1 981 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Amiala
av Amiala
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
283 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 200 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
346 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X